مدیران خودروعصر اعتبار

سخنگوی سازمان مدیریت بحران:

مدیریت بحران به تنهایی نمی تواند موجب کاهش تلفات و خسارات بلایای طبیعی شود

عصر ساختمان- معاون و سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر ضرورت اصلاح و تقویت زیرساخت های کشور گفت: مدیریت بحران به تنهایی نمی تواند موجب کاهش تلفات و خسارات بلایای طبیعی شود و اقدامات عمرانی و زیرساختی دیگری نیز باید صورت گیرد.

مدیریت بحران به تنهایی نمی تواند موجب کاهش تلفات و خسارات بلایای طبیعی شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، بهنام سعیدی در کارگاه آموزشی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه که امروز(14 تیر) برگزار شد، با بیان اینکه ایران یکی از پرحادثه‌خیزترین کشورهای جهان است، اظهار کرد: ایران در حال حاضر جزو 10 کشور بلاخیز دنیا به لحاظ مخاطرات طبیعی است.

    وی با بیان اینکه لحظه‌ای نیست که در کشور وقوع زلزله به ثبت نرسد، گفت: بیش از 90 درصد پهنه سرزمینی ما با خطر زلزله مواجه است و هر روز تقریبا یک زلزله حدودا سه ریشتری در گوشه‌ای از کشور ثبت می‌شود و لحظه‌ای نیست که زمین لرزه نداشته باشیم.

    وی به زلزله بم اشاره کرد و افزود: زلزله تنها یکی از بلایای طبیعی است و همین یک بلا در حادثه بم ظرف 12 ثانیه، 51 هزار واحد مسکونی و تجاری را ویران، 9000 زن را بی‌سرپرست و 6000 کودک را یتیم کرد و 8000 نفر نیز معلول شدند.

    سعیدی با بیان اینکه هنوز خسارات‌ روحی این حادثه جبران نشده و ادامه دارد، تصریح کرد: این امر نشان دهنده ضرورت پرداختن ما به مدیریت بحران است تا بتوانیم با مدیریت درست خسارت‌های بلایای طبیعی را به حداقل برسانیم.

    معاون سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در دنیا مدیریت بحران به سه قسمت قبل، حین و بعد از بحران تقسیم شده، گفت: ما باید به سمت جامعه‌ای حرکت کنیم که شهروندان آموزشهای قبل از بحران را فرا بگیرند و بتوانند قبل از وقوع بحران آمادگی لازم برای مقابله با آن را داشته باشد.

    سعیدی با بیان اینکه دنیا در برخورد با مخاطرات طبیعی دو هدف را دنبال می‌کند، گفت: هدف اول این است که بتوان مخاطرات طبیعی را پیش‌بینی کرد که در بحث زلزله هنوز علم بشر نتوانسته پیشرفتی در این زمینه داشته باشد و عملا این مخاطره طبیعی که بیشترین خسارت را هم دارد، در دنیا غیر قابل پیش بینی است.

    این مسئول تصریح کرد: هدف دیگر در مواجه با بلایای طبیعی که به نظر می‌رسد قابل دسترس باشد، بحث مدیریت آن است که با پیگیری اقدامات آموزشی و ارتقاء تجهیزات امدادرسانی و آمادگی شبانه روزی همه دستگاه‌های امدادرسان می توان تلفات و خسارت این بلایا را به حداقل رساند.

    سعیدی به وقوع هزاران زلزله در کشوری مانند ژاپن اشاره کرد وافزود: این کشور در طول 24 ساعت همواره زلزله‌های با ریشتر بالا را تجربه می‌کند، اما ارتقای دانش آنها در مقابله با این بلای طبیعی موجب شده خسارت‌ها و تلفات آنها به حداقل برسد.

    وی در ادامه مهم‌ترین رکن مقابله با بلایای طبیعی را مدیریت درست مقابله با بحران از طریق برقراری هماهنگی، انسجام و تعامل دستگاه های مختلف با یکدیگر عنوان کرد.

    سعیدی افزود: در کنار بحث‌های مدیریتی بحث ارتقاء زیرساخت ها نیز مطرح است و ساخت و سازها باید به قدری مستحکم باشد که خسارات‌ و تلفات را به حداقل برساند.

    این مسئول تاکید کرد: اگر بخواهیم خسارات بلایای طبیعی را به حداقل برسانیم، قطعا مدیریت بحران به تنهایی کافی نیست و باید استحکام زیرساخت ها ارتقاء پیدا کند و از مصالح مستحکم در ساخت و سازها استفاده شده و کارگران ماهر در این زمینه به کار گرفته شوند.

    سعیدی افزود: در زمینه مدیریت بحران نیز به مدیران قاطع نیاز داریم و در کنار قاطعیت، یک مدیر بحران باید بتواند تصمیم ساز خوبی هم باشد، زیرا در مواقع بحران فرصت آزمون و خطا نیست و باید در اولین فرصت بهترین تصمیم اتخاذ شود.

    این مسئول تصریح کرد: همچنین یک مدیر بحران باید بتواند تمامی امکانات و منابع را درست و به جا در جهت رفع بحران بکار بگیرد و نقاط آسیب پذیر را از قبل شناسایی کرده باشد.

    وی در ادامه با تاکید بر آموزش همگانی در مواجه با بلایای طبیعی، گفت: در این زمینه استان یزد به عنوان پایلوت انتخاب شده و در مرحله اول 250 هزار نفر از جمعیت این استان آموزش‌های لازم در مواجه با بلایای طبیعی را دیده اند.

    سعیدی ابراز امیدواری کرد: استان کرمانشاه به عنوان دومین استان درخواست خود را در این زمینه ارائه دهد و با تامین اعتبارات آموزش‌های لازم به مردم این استان نیز داده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار