مدیران خودروعصر اعتبار

موزه‌های یزد تخصصی می‌شود

عصر ساختمان- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به نقش موزه‌ها در توسعه اجتماعی، بر تخصصی‌ شدن موزه‌های این استان تاکید کرد.

موزه‌های یزد تخصصی می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، فاطمه دانش یزدی در نشست بررسی مشکلات موزه‌های استان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این حوزه، افزود: استان یزد یکی از تاریخی‌ترین استان‌های ایران است که ظرفیت وسیعی به لحاظ موزه‌ای دارد و باید امکانات لازم در راستای تجهیز و آماده‌سازی متناسب با ظرفیت موزه‌ها فراهم شود.

    وی با اشاره به نقش موزه‌ها در توسعه اجتماعی، عنوان کرد: توسعه، ارتباط مستقیمی با موزه دارد و نبض توسعه در گسترش موزه‌های مختلف است لذا یکی از عوامل توسعه اجتماعی بالا بردن سطح آگاهی مردم، وجود موزه‌هاست .

    مدیر کل میراث فرهنگی استان وضعیت موزه های استان را مثبت دانسته و پیشرفت در این زمینه را در گروی تخصصی کردن موزه‌های استان دانست .

    دانش یزدی با برشمردن ظرفیت‌های موزه‌ای استان بر ضرورت ایجاد چند موزه تخصصی در زمینه‌های نساجی سنتی، کتیبه‌های سنگی، اسناد و مدارک تاریخی در شهرستان‌ها تاکید کرد .

    وی در جریان بازدید از روند مرمت و بازسازی خانه تاریخی صدرالعلمای یزد که به منظور ایجاد موزه‌ی منطقه‌ای در حال آماده‌سازی است نیز گفت: براساس تعاریف سازمان میراث فرهنگی، موزه منطقه‌ای به موزه‌ای گفته می شود که از نظر محتوا و مخاطب فراتر از مرزهای استانی بوده و یک منطقه فرهنگی به لحاظ مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و هنر را در بر می‌گیرد .

    مدیر کل میراث فرهنگی استان افزود: این موزه‌ها به معرفی مردم‌شناسی و باستان‌شناسی، تاریخ شهر، فرهنگ و تمدن از نظر مادی و معنوی در منطقه می‌پردازند .

    وی تصریح کرد: به باور کارشناسان، موزه‌ها باید در درون یا نزدیک به بافت‌های تاریخی ساخته شوند تا گردشگران در کنار بازدید از بافت، خانه‌ها و بناهای تاریخی از نزدیک مجموعه اشیای تاریخی مرتبط را نیز ببینند .

    دانش یزدی ضمن اشاره به اهمیت ایجاد موزه منطقه‌ای نیز عنوان کرد: یزد گنجینه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می‌توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه‌ها، زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب‌انبارها، باغ‌های تاریخی، بادگیرها و بازارچه‌ها اشاره کرد.

    یادآور می‌شود؛ استان یزد هم اکنون در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو