مدیران خودروعصر اعتبار

خیز کرمان برای جذب گردشگران خارجی

عصر ساختمان- مسئولان کرمان درصددند تا گردشگری استان را رونق دهند و از هر فرصتی برای معرفی جاذبه‌های آن استفاده شود اما فعالان گردشگری می‌گویند شهر کرمان هتل خوب کم دارد.

خیز کرمان برای جذب گردشگران خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، کرمانی‌ها زمانی در کوچه و خیابان شهرهای خود گردشگران زیادی را می‌دیدند که به دیدن ارگ بم و باغ شازده ماهان می‌رفتند و از بازار مسگرهای کرمان خرید می‌کردند و طعم فالوده شیرازی را می‌چشیدند و بعد با چمدانی پر از مس و جعبه‌های کلمپه راهی کشورشان می‌شدند. اما پس از آنکه زلزله بم همه ایران را غمگین کرد، گردشگری این استان هم نیمه تعطیل شد.

    مردم تمام هم و غم خود را برای بازسازی بم گذاشته بودند و کمتر کسی به فکر جذب گردشگر برای این استان بود. از طرفی تبلیغات منفی علیه ایران و بخش‌هایی از این استان موجب شده بود تا برخی از کشورها از جمله استرالیا برای فرستادن گردشگر به این استان تردید داشته باشند. اما اکنون مسئولان استان کرمان درصدد برآمده‌اند تا رونق گردشگری استان را در کنار همه برنامه‌هایی که برای مردم بم دارند در دستور کار قرار دهند. آن‌ها متوجه شدند که در بخش گردشگری از شهرهای اصفهان و شیراز و یزد عقب مانده‌اند و باید سریع‌تر فکری به حال آن کنند. حتی می‌خواهند میزان اقامت گردشگران خارجی را در شهر بالا ببرند.

    در این راستا برنامه‌های مختلفی دارند. یکی از این برنامه‌ها کمک به بخش خصوصی برای اجرای همایش‌ها و برنامه‌هایی است که در سطح جهانی مطرح می‌شود. قرار است که ماراتنی با حضور قوی‌ترین دوندگان کشورهای جهان در کویر لوت برگزار شود این گردشگران و دوندگان از 7 کشور جهان به ایران می‌آیند تا دومین ماراتن بزرگ ایران را در گرم ترین نقطه جهان تجربه کنند. در طول برگزاری این برنامه رسانه‌های خارجی زیادی این رویداد را دنبال می‌کند.

    غیر از آن یکی از ماجراجویان و طبیعت‌گردان ایتالیایی در روز 30 تیر ماه به گرم‌ترین نقطه کویر لوت که گندم بریان نام دارد می‌رود تا در این روز که دمای هوای منطقه گندم بریان به 65 تا 70 درجه می‌رسد، در یک روز 80کیلومتر راه را بدود. به همراه او دو نفر از کارشناسان گینس حضور پیدا می‌کنند تا این رکورد را در کتاب رکوردها ثبت کنند با این اقدام کویر لوت نیز برای اولین بار وارد فهرست گینس می‌شود.

    اما رویدادهای ملی نیز در این استان کم اتفاق نمی‌افتد همین چند روز پیش بود که جشنواره موسیقی محلی برای چندمین سال پیاپی در کرمان برگزار شد تا همه هنرمندان از سراسر کشور به این استان بیایند و برنامه اجرا کنند. چرا که این استان در حوزه موسیقی نیز حرفها برای گفتن دارد.

    بیشترین بوم‌گردی در کرمان

    در کنار این رویدادها، بخش خصوصی نیز از سال‌های پیش اقدام به راه‌اندازی و ساخت مجتمع‌های پذیرایی و اقامتی کرده است حتی در بخش واحدهای اقامتی اگرچه این استان هنوز از کمبود مراکز اقامتی لوکس رنج می‌برد اما مردم محلی در شهرستان‌ها خانه‌های محلی خود را برای حضور گردشگران آماده کرده اند تا جایی که کرمان بیشترین تعداد اقامتگاه بوم گردی را به خود اختصاص داده است یعنی چیزی حدود 110 اقامتگاه بوم گردی در استان وجود دارد که گردشگران خارجی زیادی نیز از آنها استقبال کرده اند به خصوص در کویر شهداد.

    در کنارش مسئولان استانی در تلاشند تا تورهای آشناسازی متعددی را برای گروههای مختلف مرتبط با حوزه گردشگری برگزار کنند تا اقدامی‌برای شناسایی بیشتر جاذبه‌های این استان باشد. از برگزاری سفر رسانه ای تا سفر فعالان گردشگری که می‌توانند در حوزه ورود گردشگر خارجی به این استان تاثیرگذار باشند.

    یکی از این برنامه‌ها با حضور رئیس جامعه تورگردانان ایران، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، آژانس‌های فعال در حوزه تورهای ورودی برگزار شد. این برنامه را اتاق بازرگانی کرمان به همراه یکی از آژانس‌های فعال در حوزه تورهای ورودی برگزار کرد تا بتواند سهمی‌در این رویکرد استانی داشته باشد.

    طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان از این گروه خواست به آن‌ها بگویند که کرمان با چه نامی‌بیشتر شناخته شده است و چه ویژگی آن می‌تواند به برند تبدیل شود.

    او معتقد است که در میان مسئولان استان اتفاق نظری وجود دارد و آن رشد صعودی میزان گردشگران خارجی استان است به همین دلیل می‌خواهند که متناسب با نیاز توریست خدمات ارائه کنند در این زمینه بازهم به کمک فعالان گردشگری نیاز دارند تا نواقص را ببینند و به آن‌ها مشورت و پیشنهاد دهند.

    محمد جهانشاهی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان نیز معتقد است که در هیچ جای کشور نزدیک به سه هزار میلیارد تومان پروژه گردشگری تعریف نشده است از این میان نزدیک به یک هزار و 200 میلیون تومان نیز شروع شده و در آینده نیز کرمان تحت تاثیر این برنامه‌ها قرار می‌گیرد.

    تنوع شیرینی و غذا در کرمان عجیب است

    جاذبه‌های گردشگری کرمان اگرچه زیاد است اما شناخته شده نیست حتی اگر به گفته جهانشاهی این استان جزو استان‌هایی باشد که بیشترین پروژه گردشگری برای آن تعریف شده است. محمدحسن کرمانی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در این باره گفت: ما نتوانسته‌ایم از جاذبه‌هایی که داریم فرصت‌سازی کنیم. کاری که همه دنیا انجام می‌دهند و تقویمی‌از مناسبت‌ها و برنامه‌های گردشگری ارائه می‌کنند. چه اشکالی دارد اگر روزی را برای دیدن ستاره‌های کویر به دنیا معرفی کنیم و یا چرا هنوز نتوانسته ایم به دنیا بگوییم که کرمان کوه‌هایی با ارتفاع چهار هزار و 100 متر دارد که بلندتر از ترکیه است.

    کرمانی گفت: تنوع شیرینی و غذا در کرمان عجیب است اما رستوران‌های کرمان هنوز در منوی خود آن را ندارند و باید آن‌ها را در خانه‌ها پیدا کرد. غذای ایران و ترکیه اشتراکاتی دارد اما ترکیه غذاهای ما را به نام خودشان ثبت می‌کنند مانند دلمه. ولی ما هنوز در رستوران‌ها چنجه و کباب می‌بینیم. در حالی که دنیا روی توریست شکم چرانی کار می‌کند که فقط دوست دارد سفر کند و غذا و شیرینی بخورد.

    ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز بر این باور است که بعد از زلزله بم وقفه‌ای در ورود گردشگر خارجی به کرمان ایجاد شد  که باید این وقفه را جبران کرد.

    او کرمان را شایسته برگزاری برنامه‌های جهانی دانست و گفت: بهتر است که مسئولان در کرمان به این فکر باشند که یک روزی را در تقویم به نام روز کرمان در نظر بگیرند مانند کاری که تبریز برای سال 2018 انجام داد تا بخش خصوصی بتواند در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری آلمان، این استان را نیز معرفی و برای ورود گردشگران خارجی به کویر کرمان تبلیغ کند.

    وی به برگزاری 5 رالی با حضور گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: تابستان شروع شده اما هنوز مسئولان کرمان مجوز برگزاری رالی امسال را نداده اند ما توانستیم که قطار گردشگران خارجی را نیز به کرمان بیاوریم.

    در سفری که مدیران دفاتر خدمات مسافرتی کشور به کرمان داشتند آنها ضمن بازدید از جاذبه‌های گردشگری مانند باغ شازده ماهان، ارگ راین، حمام گنجعلی خان و... همگی بر این نکته تاکید کردند که  این استان از لحاظ داشتن جاذبه‌های گردشگری چیزی کم ندارد اما در بحث زیرساختها باید جدی تر فعالیت کرد. پورفرج که فعالیتش بیشتر در حوزه تورهای ورودی لوکس است تنها هتل مناسب برای حضور گردشگران خارجی خود را تنها هتل 5 ستاره‌ای می‌داند که در بیشتر اوقات پر از گردشگر است. او مجبور است که گردشگران خود را به هتل‌های دیگری ببرد که چندان از نظر او و گردشگرانش مناسب نیست به همین دلیل تورهای گردشگری او بیشتر از دو روز در کرمان توقف ندارد.

    نداشتن هتل‌های لوکس دغدغه بسیاری از افرادی است که در حوزه ورودی کار می‌کنند وگرنه بیشتر آنها از خدمات پذیرایی و رستوران‌های سنتی و حتی لوکس این استان رضایت دارند.

    همه گردشگران به خانه محلی نمی‌روند

    در شهر کرمان یک هتل 5 ستاره و تعداد زیادی واحد پذیرایی وجود دارد. برخی از فعالان گردشگری معتقدند که تعداد این هتلها باید بیشتر شود چون هر زمان با هتل‌های این شهر تماس گرفته می‌شود آنها جای خالی ندارند. راضیه محمودی از فعالان تورهای ورودی است که به خبرنگار مهر گفت: خیلی از گردشگران ما جزو گردشگران لوکس هستند که می‌خواهند حتما در هتل‌هایی اقامت کنند که بهترین خدمات را ارائه کند این گردشگران پول‌های خوبی هم خرج می‌کنند و حضورشان در یک شهر می‌تواند اقتصاد گردشگری آن شهر را متحول کند اما این شهر همیشه از نبود هتل رنج برده است. ما خیلی از مسیرهای خود را تغییر می‌دهیم آن هم به دلیل نبود اقامتگاه لوکس.

    وی ادامه داد: اقامتگاه‌های محلی برای برخی از گردشگران مناسب است همه آن‌ها نمی‌پسندند در خانه‌ای اقامت کنند که همه چیز محلی است و یا حداقلی است البته ما گردشگرانی داریم که با کوله سفر می‌کنند و اصلا دلشان می‌خواهد که با فرهنگ مردم آشنا شوند به تبع آن‌ها ترجیح می‌دهند که به چنین اقامتگاه‌هایی بروند و ما هم آن‌ها را هدایت می‌کنیم اما بازهم اقامتگاه‌های را به آنها معرفی خواهیم کرد که تمیز باشد. چون تمیز بودن یک مکان برای  گردشگران خارجی بسیار اهمیت دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو