مدیران خودروعصر اعتبار

فولاد ایران در حاشیه چین

کمر فولاد ایران شکست

عصر ساختمان:صنعت فولاد در حالی با پدیده مازاد تولید روبرو شده که رکود بازار و نبود تقاضا سبب شده به حجم دپوی کارخانه ها افزوده شود. طولانی شدن دوره رکود ظرفیت کارخانه های بزرگ را به نصف رسانده و بسیاری از واحدهای کوچک را در مرز تعطیلی قرار داده است.

فولاد ایران در حاشیه چین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از قدس آنلاین، چرایی رکود در بازار فولاد و راهکارهای خروج از آن موضوعی است که در اینجا به بررسی آن خواهیم پرداخت.این سومین بار است که طی 20 سال گذشته صنعت فولاد ایران دچار رکود میشود.یکبار در سال 76 بار دیگر در سال 81 بود که بحران گریبان فولاد ایران را گرفت. اکنون صنعت فولاد برای سومین دهه متوالی در حالی بحران و رکود را تجربه میکند که دو سال از آغاز این تجربه تلخ میگذرد. بحرانهای دهه هفتاد و هشتاد که به علت افت قیمتهای جهانی فولاد گریبان ایران را گرفته بود. در حالیکه در آن سالها تصمیمات به موقع دولت ها به خوبی پشت سر گذاشته شد به نظر میرسد برای خروج از سومین بحران نیز باید تدبیری اندیشیده شود. بحرانی که در آستانه دو سالگی خود قرار دارد.

    صنعت فولاد در حالی با پدیده مازاد تولید روبرو شده که رکود بازار و نبود تقاضا سبب شده به حجم دپوی کارخانه ها افزوده شود. طولانی شدن دوره رکود ظرفیت کارخانه های بزرگ را به نصف رسانده و بسیاری از واحدهای کوچک را در مرز تعطیلی قرار داده است.

    در حال حاضر حدود 3 میلیون تن محصولات واحدهای تولیدی در انبار فولاد سازان دپو شده که از نظر کارشناسان فاجعه است در حالیکه بازار داخلی فروش محصولات چینی زیر قیمت تولید داخل توان رقابت رااز تولید کنندگان کشور گرفته است. اگر چه بسیاری از کارخانه های بخش خصوصی قیمت محصولات خود را پایین آورده اند تا بفروشنداما تا کجا میتوان قیمت را پایین آورد؟!

    افت قیمت محصولات فولادی در بازارهای صادراتی باعث گردیده تا واحدها نتوانند در این بخش نیز عملکرد مناسبی داشته باشند.تحریمها نیز جابجایی پول را در فروش محصولات برای کارخانجات با مشکلاتی مواجه ساخته است.در کنار این امر رکود ساخت و ساز و همچنین کاهش درآمدهای دولت و کاهش بودجه عمرانی و صرف بودجه عمرانی در پروژه های با پیشرفت بیش از 80 درصد که فولاد بری کمتری دارند نیز باعث شده تا وضعیت واحدهای فولادی کشور هر روز وخیم تر شود.

    در حال حاضر مشکلات صنعت در عرصه جهانی پا برجاست و موسسات معتبر شرایط بازار فولاد در سال 2016 را حتی سخت تر از سال گذشته میلادی میدانند. از این رو انتظار میرود در ماههای باقی مانده سال 94 و همچنین سال 95 قیمت فولاد رشد چندانی نداشته باشد و اندک افزایش قیمت آن با افزایش تولید و فروش جبران گردد.

    در سال 2016 با شدت گرفتن رکود در صنعت فولاد و افزایش صادرات چین در بازارهای جهانی بازار صادرات این محصول محدود تر و قیمت صادراتی با افت بیشتری مواجه شود.در بازار داخلی نیز با توجه به افت شدید قیمت نفت پیش بینی میشود حتی با افزایش صادرات نفت بعد از برداشته شدن تحریمها درآمد فروش نفت دولت افزایش نداشته و از این رو نمیتوان تحرکی در بودجه عمرانی متصور بود.اما راهکار خروج صنعت و بازار فولاد از رکود چیست؟ چگونه میتوان این صنعت و بازار آن را بار دیگر با رونق همراه کرد؟

    سئوالات مطرح شده در حالی وجود دارند که صنعت فولاد بیش از اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران سالانه حدود یک میلیون تن صادرات به کشورهای اروپایی داشته و صنایع اروپایی خصوصا خودرو سازی تجربه استفاده از فولاد ایران برای قطعات مورد نیاز خود را داشته است. این تجربه در حالی برای صنعت فولاد ایران وجود دارد که همانطور که در بالا اشاره شد بیش از سه میلیون تن فولاد در انبارها و کف کارخانه های تولید بدون تقاضا مانده است.میزان یاد شده در حالی در کارخانه ها باقی مانده است که صادرات فولاد سازان نسبت به سال گذشته رشدی 2 برابر داشته است اما این رشد صادرات نیز عاملی برای دپو نشدن محصولات فولاد سازان نبوده است.

    لزوم تدبیر چاره ای برای صنعت فولاد به منظور خروج آن از رکود در حالی ضروری به نظر میرسد که به زعم کارشناسان ابتدا باید یک متولی برای این صنعت تعیین شود تا صنعت از یکپارچگی لازم برخوردار گردد.

    اگر چه در حال حاضر ایمیدرو به عنوان متولی صنعت فولاد و معادن شناخته میشود اما اختیارات آن زیاد نیست. به تازگی رییس هیت عامل ایمیدرو از جزییات بسته پیشنهادی وزارت صنعت و معدن و تجارت برای خروج رکود بازار فولاد خبر داده که یکی از راهکارهای نجات صنعت فولاد از رکود اختصاص وامی همچون وام خرید خودرو به صنعت فولاد بوده است. برخی از کارشناسان معتقدند اجرای درست این بسته و افزایش تعرفه واردات محصولات فولادی میتواند تاثیر بسزایی در خروج صنعت فولاد از رکود داشته باشد. برخی دیگر از کارشناسان معتقدند اختصاص تسهیلات به فولاد سازان مقطعی خواهد بود که همانند یک مسکن برای رکود بازار فولاد میماند و راهکار اصلی برای رکود و بازار فولاد تحریک بخش مسکن و رونق در ساخت و ساز است.

    از طرف دیگر ایران قطب تولید فولاد خاورمیانه است و موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه خاور میانه برای ما مزیت و فرصت محسوب میشود. منطقه خاور میانه سالانه حدود 18 میلیون تن واردات فولاد دارد. کشورهای عراق و افغانستان برای بازسزی وعمران نیز میتواند بازار مناسبی برای محصولات فولاد ایران در سالهای آینده بشمار آیند.

    حال با لین وجود باید منتظر ماند و دید بسته پیشنهادی دولت و سیاست های خروج از رکود صنعت فولاد از سوی دولت چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار