مدیران خودروعصر اعتبار

کشف قبور دوره اشکانی در آذربایجان غربی

عصر ساختمان- «جدیدترین آثار به دست آمده در کاوش محوطه تپه «سیلوه ۲» شامل قبوری از دوره اشکانی در میان بقایای معماری خشتی و همچنین قبور فراوانی از سده‌های مختلف اسلامی تا قبور معاصر است».

کشف قبور دوره اشکانی در آذربایجان غربی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کیومرث حاجی محمدی، سرپرست کاوش تپه سیلوه 2 (سرباز) در آذربایجان غربی گفت: این تدفین‌ها می‌تواند اطلاعات انسان شناختی فراوانی را برای بررسی و مطالعات مختلف در اختیار پژوهشگران حوزه انسان شناسی جسمانی بگذارد.

    او با بیان این‌که آثار ارزشمندی از عصر آهن و معماری دوره تاریخی تا قبرستان پر تراکمی از قرون میانه اسلامی تا دوره معاصر در محوطه تپه سیلوه2 (سرباز) کشف شده است، بیان کرد: قدیمی‌ترین آثار متعلق به دوره مفرغ و عصر آهن 3(دوره تاریخی) است.

    این باستان‌شناس با بیان این‌که بیشترین استقرار تپه سرباز سیلوه پیرانشهر که نزدیک به سه متر از ضخامت آثار این محوطه را شامل می‌شود، متعلق به عصر آهن و دوره تاریخی است، بیان کرد: با توجه به تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای زیاد در شمال غرب در دوره مفرغ و عصر آهن ،آثار معماری و بقایای فرهنگی به دست آمده قابل توجه است.

    او تاکید کرد: وجود چندین فاز قبرستان دوره اسلامی و دوره های معماری به همراه سفال های شاخص حسنلوی 3a از یافته های شاخص عصر آهن در تپه سربازسیلوه است.

    وی شاخص‌ترین یافته معماری این محوطه را بقایای معماری خشتی و خشت فرش شده با خشت‌هایی به ابعاد 45×45 سانتی متر عنوان کرد و گفت: این آثار بسیار شبیه به نمونه‌های بدست آمده از عقرب تپه حسنلو و محوطه‌های همزمان خود است.

    حاجی محمدی افزود: بقایای معماری پس از دوره مفرغ در محوطه قابل مشاهده است و با توجه به بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد این آثار و نهشته‌ها بیشتر متعلق به دوره‌های عصر آهن II و III شمال غرب ایران و حوزه فرهنگی حسنلو باشد.

    به گفته وی، این دوره با توجه به ابهامات و اهمیت آن نیازمند مطالعات و بررسی‌های بیشتری در این محوطه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو