مدیران خودروعصر اعتبار

شهردار آینده پایتخت باچه معیارهایی انتخاب می‌شود؟

عصر ساختمان- این روزها انتخاب شهردار تهران یکی از سوژه‌های داغ رسانه‌ای است. این انتخاب از آن جهت حساس و حایز اهمیت است که قرار است بعد از ١٤ سال، شهرداری اصلاح‌طلب منصب مدیریت شهری پایتخت را برعهده گیرد؛ شهرداری که بی‌شک در شرایطی سخت، سکان اداره تهران را برعهده می‌گیرد و صد البته با آماجی از انتقادها و حملات از سوی جناح اصولگرا روبه‌رو خواهد بود.

شهردار آینده پایتخت باچه معیارهایی انتخاب می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اعتماد، شاید به همین دلیل باشد که شورای شهر پنجم تهران، از همان روزهای نخستین بعد از انتخابات، در جلسات غیر رسمی خود انتخاب شهردار را در اولویت قرار داده، تلاش می‌کند تا نیمه‌های شهریور، به این چالش خاتمه دهد. جلساتی که در نهایت منجر به تصویب مصوبه‌ای ١٦‌بندی شده که از آن به عنوان شاخصه‌های شهردار آینده یاد می‌شود. اما اینکه شیوه‌ای که شورای پنجم برای انتخاب شهردار درپیش گرفته تا چه حد کارآمد است، یا اینکه اصولا شهردار آینده پایتخت باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، سوالی است که پاسخ‌های متفاوتی به آن داده می‌شود. شاید به همین دلیل باشد که هر روز اخبار ضد و نقیض زیادی در مورد گزینه‌های مطرح شده برای شهرداری تهران در فضای مجازی عنوان می‌شود. رویه‌ای که باعث شده تا این موضوع یعنی انتخاب شهردار به یکی از بحث‌های چالش برانگیز و حساس مدیریت شهری کنونی بدل شود. همین دلایل کافی بوده تا پای صحبت اعضای شورای پنجم در مورد نقد انتخاب شهردار بنشینیم و شنونده پاسخ‌های‌شان در مواجهه با ابهامات اجرایی این طرح باشیم.

    شهرداری در قد و قواره یک مدیر ملی

    محمد سالاری / عضو شورای چهارم و پنجم تهران

     محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر چهارم و یکی از دو عضو کنونی شورا که موفق به حضور در شورای پنجم نیز شده است، معتقد است که انتخاب شهردار در تهران به دلیل شرایط خاصی که دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است: مجموعه چالش‌ها و فرصت‌هایی که در شهر تهران وجود دارد درکنار جغرافیا و وسعتی که کلانشهر تهران دارد باعث می‌شود تا مدیریت شهری در پایتخت ایران، صرفا منوط به یکسری از فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی نباشد.

    وی معتقد است: این موارد به علاوه فاکتور «پایتخت» بودن تهران، ایجاب می‌کند تا شهردار تهران فردی باشد در حد و اندازه یک مدیر ملی و حتی شاید در قد و قواره یک رییس‌جمهور. فردی که بتواند با دیگر ارکان نظام و قوای سه‌گانه تعامل داشته باشد و مشکلات این کلانشهر جهانی را حل کند. چهره‌ای کلان‌نگر که بتواند از ظرفیت‌های مدیریت شهری موجود در معاونت‌ها و مدیریت‌های مختلف شهرداری به نحو احسن استفاده کند تا شهر تهران را با تمام مشکلاتش به بهترین نحو ممکن اداره کند. وی با همین استدلال می‌گوید: به همین دلیل چه بخواهیم و چه نخواهیم، شهردار تهران باید فردی سیاسی باشد.

    این عضو کنونی شورای شهر تهران در تحلیل ویژگی‌های کنونی ١٦ گانه تعیین شده از سوی شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران می‌گوید: تعدادی از این ویژگی‌ها کمی و تعدادی کیفی هستند. مسلم است که ویژگی‌های «کیفی» چندان سنجش پذیر نیستند بلکه باید با استناد به سوابق کاری و شناختی که اعضا از گزینه‌ها دارند سنجیده شوند. ضمن آنکه همگی اعضای کنونی براین نکته اتفاق نظر دارند که شهردار آینده تهران باید فردی «پاکدست» باشد و بتواند با شفاف‌سازی مطالبات افکار عمومی را پاسخگو باشد.

    سالاری با تاکید مجدد براینکه شهرداری تهران یک جایگاه استراتژیک است، افزود: برای همین هم هست که گزینه‌هایی که هم اینک از سوی اعضا مطرح می‌شوند در حد وزرای قدیم یا معاونین رییس‌جمهور و از این قبیل هستند.

    شهرداری که باید  « پاکدست» باشد

    زهرا نژاد بهرام / عضو شورای پنجم تهران

    زهرا نژاد بهرام، دیگر عضو منتخب شورای شهر پنجم تهران هم در بیان ویژگی‌های شهردار آینده تهران به سه فاکتور پاکدستی و اعتقاد به استفاده از پتانسیل‌های زنان و قدرت چانه‌زنی و تعامل با نهادهای مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین شاخصه‌ای که برای اعضای جدید شورا به عنوان شاخصه یک شهردار مطرح است، پاکدستی است و پس از آن پاسخگویی و شفافیت در قبال شورا و مردم. چرا که مردم حق دارند از مسوولان خود «سوال» کنند.

    وی می‌افزاید: به جز آن، شهردار باید به توانایی‌ها و مدیریت «زنان» و جوانان باور داشته باشد چراکه نیمی از جمعیت تهران را زنان و جوانان تشکیل می‌دهند. به همین دلیل شهردار آینده تهران باید شرایطی را برای امکان رشد جوانان فراهم کند.

    نژاد بهرام همچنین به نکته‌ای اشاره می‌کند که تاکنون کمتر به آن اشاره شده است، اینکه شهردار تهران باید از ظرفیت‌های نیروهای انسانی خود استفاده کند: شهردار بعدی تهران باید ظرفیت‌های داخلی نیروهای انسانی خود را همواره مدنظر داشته باشد و تلاش کند تا با استفاده از همین نیروهای انسانی کنونی، این سازمان و نهاد، مسیر ارتقای خودش را پیدا کند.

    همچنین وی براین باور است که شهردار تهران برای اداره چنین کلانشهری با این همه چالش و مساله باید در تصمیم‌گیری‌هایش، نظرات کارشناسان را مد نظر قرار دهد: درکنار استفاده از نقطه نظرات کارشناسی، شهردار آینده تهران باید آنقدر جسارت داشته باشد که درمواقع خاص، تصمیمات کلیدی و حساسی را بگیرد و پای آنها بایستاد. ضمن آنکه از قدرت تعامل با مدیران سایر نهادها و ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز برخوردار باشد.

    این بانوی شورای شهر پنجم برنامه محور بودن را یکی دیگر از ویژگی‌های شهردار آینده می‌داند و می‌گوید: شهردار آینده باید فردی برنامه محور باشد. یعنی به اسناد بالادستی خود مانند طرح تفصیلی و طرح جامع توجه داشته باشد و تصمیم‌گیری‌های کلانش را در چارچوب همین اسناد انجام دهد.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا لایحه ١٦‌بندی شورای پنجم برای انتخاب شهردار می‌تواند فردی را برگزیند که تمامی این ویژگی‌ها را داشته باشد، می‌گوید: به هر حال باید شورا شهرداری را برای تهران انتخاب کند، پس چه بهتر که این کار را اصولی و منطقی انجام دهد و براساس یکسری شاخصه کارکند.

    براساس اخبار منتشر شده، در فرآیند انتخاب شهردار هر یک از اعضای شورای شهر پنجم می‌توانند سه نفر را به عنوان گزینه برای بررسی و تایید معرفی کنند. اما با این حال گروهی از کارشناسان براین باورند که این رویه عملا شدنی نیست. یعنی در صورتی که هر یک از اعضا بخواهند گزینه‌هایی را معرفی کنند، شورا عملا در فرصت باقی مانده، امکان بررسی دقیق ویژگی‌های چند ده نفر معرفی شده را ندارد. نژاد بهرام اما در این زمینه می‌گوید: اینگونه نیست که تمام گزینه‌ها مورد بررسی قرار گیرند بلکه براساس پیش بینی‌های صورت گرفته هر فردی که از سوی اعضا معرفی شود، ابتدا در بین اعضا به رای گذاشته می‌شود و فقط زمانی شورا، بررسی جدی پرونده و برنامه‌های وی را در دستور کارش قرار می‌دهد که آن شخص ٥ رای بیاورد. وگرنه به صورت خود به خود از دستور کار شورا خارج می‌شود. بنابراین گزینه‌های زیادی برای بررسی باقی نخواهند ماند.

    تهران نیازمند شهرداری توانمند و نوآور است

    الهام فخاری / عضو شورای پنجم تهران

    الهام فخاری یکی از اعضای کنونی شورای پنجم است که تمام قد از شیوه انتخاب شهردار به سبک و رویه کنونی آن دفاع می‌کند. وی با ذکر اینکه رویه کنونی برپایه شرایط آیین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران، تجربه‌های گذشته و برگرفته از الگوهای سنجشی تدوین شده است می‌گوید: با این همه باتوجه به شرایط سیاسی و فشردگی زمان امکان انجام کامل فرآیندهای سنجش تخصصی فراهم نیست. از این رودر همین مدت کوتاه از عمر شورای پنجم تلاش شد با درنظر گرفتن شرایط و باتوجه به نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مردم، مسائل کلانشهر تهران، تجریش و ری و روی آوری انتخاباتی مردم به اصلاح‌طلبان نخست مشخصات عمومی نامزد شهرداری تهران روشن شود که این مشخصات در ١٦ بند مورد توافق و تصویب منتخبان شورای پنجم قرار گرفت.

    وی افزود: گام بعدی ارزیابی، شناسایی و معرفی حداکثر سه نامزد برخوردار از این مشخصات از سوی هر یک از منتخبان بود. تلاش بر این است که در این مسوولیت مهم نامزدهای گوناگون ولی متمرکز بر اولویت‌های چالشی شهر، شناسایی و معرفی شوند. هر یک از منتخبان هم از نظر تخصصی با نظام‌های حرفه‌ای و تخصصی در ارتباط هستند و هم کنشگر حزبی و سیاسی هستند، از این رو می‌توانند از مشاوره و ارزیابی‌های سودمند شخصیت‌ها، احزاب و نظام‌های حرفه‌ای بهره بگیرند تا به انتخاب شهردار توانمند و نوآور برسیم.

    وی تاکید کرد: اصولا هیچ روشی بی‌خطا و بدون کاستی نیست. تلاش ما بر این است که با کم کردن هزینه روانی اجتماعی سیاسی و برپایه مسائل برجسته شهر، مدیر متخصص و توانمندی برای خدمت در شهرداری را معرفی کنیم.

    فخاری در پاسخ به برخی از منتقدین که می‌گویند بهتر است شهردار از بین همین اعضای منتخب شورای پنجم انتخاب شود، می‌گوید: در این مورد قانون روشن است. ما بر این باوریم که نیازی نیست که ما خودمان دایره بسته‌تر از قانون تنظیم کنیم. منتخبان به رای و خواست مردم باید برای بهبود و بازسازی پایبند و آماده کار در شورای شهر تلاش کنند. بهتر است به جای دامن زدن به این بحث، به اولویت‌های اصلی کارمان بپردازیم.

    وی همچنین در مورد اینکه معیارهای ١٦ گانه شورا چقدر در تعیین شهرداری اصلح مثمر ثمرند می‌گوید: کلا سنجش یک زمینه تخصصی علمی است. بهترین کار این بود که متخصصان سنجش این ملاک‌ها را بررسی و سنجه (ابزار) دقیق و روا بسازند. با این همه سیاست زمینه‌ای است که نمی‌توان همه ویژگی‌ها و روندها را پیش بینی و ارزیابی کرد. با اینکه برخی از این مشخصات ١٦ گانه کمتر سنجش پذیر هستند و شاید بتوان گفت موردهایی کلی گویی هم هست، ولی بر پایه کارنامه و پیشینه کاری نامزدها، گروه همکاران و همچنین برنامه پیشنهادی شان می‌توان به بود/نبود این ویژگی‌ها پی برد. رفتارها، روش‌ها و دستاوردهای افراد نشانه‌هایی از این مشخصات را فراهم می‌کنند.

    اما وی در مورد اینکه شهردار آینده باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، نظری تا حدودی متفاوت با همکارانش را دارد: افزون بر شرایط آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران و مشخصات عمومی مورد توافق منتخبان شورای پنجم، توجه به اینکه شهر در یک وضعیت آشفته، بن‌بست و پرچالش است را برای انتخاب شهردارآینده ضروری می‌دانم. به نظر من شهر در این شرایط به یک مدیر بحران توانمند و نوآور نیاز دارد. به کسی که به قانون برای همه باور داشته باشد و برای بازگرداندن قانون به جای رابطه، روان‌سازی اداری، به جای دیوان‌سالاری، و همکاری با همه گروه‌های اثربخش پایبند باشد.

    فخاری تصریح می‌کند: کار ما تنها تغییر افراد نیست، به همین دلیل راه ناهموار و کار دشواری را پیش رو داریم. بهبود اجتماعی و بازآفرینی شهر نیازمند مدیر پاسخگو، برنامه دار، باورمند به برابری و بهسازی و دارای شخصیت سالم است. ضمن آنکه بیش از همه به افراد با شخصیت سالم، هویت انسجام یافته و یکپارچه، متخصص و دوستدار مردم نیاز داریم، مدیری که در هر دوی مهارت‌های زندگی و مهارت‌های کاری پرتوان و ماهر باشد. چنین فردی باید از نظر سیاسی هم رویکرد اصلاح‌طلبانه داشته باشد و در راستای توسعه پایدار همه‌جانبه کار کرده باشد.

    وی در پاسخ به این سوال که خود شما چه افرادی را به عنوان ٣ گزینه پیشنهادی خود معرفی کرده‌اید؟ می‌گوید: درباره سه گزینه پیشنهادی‌ام با متخصصان، برخی چهره‌های سیاسی و فرهنگی، برخی نهادهای حرفه‌ای و صنفی همفکری کرده‌ام. شهردار تهران، تجریش و ری موقعیت مدیریتی پیچیده و گسترده‌ای است. کلا به اتفاق سایر اعضا تلاش کرده‌ایم که به ملاک‌ها، رویکرد و محورهای برنامه مصوب شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان کشور، که ساعت‌ها کار تخصصی و رای شورای عالی پشتوانه آن است توجه داشته باشیم. از این رو یک چهره باسابقه و متخصص در سطح ملی در زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت، یک چهره جوان‌تر از میانگین سنی متداول و احتمالا یکی از زنان متخصص را معرفی خواهم کرد. ولی فعلا اجازه دهید اسمی از کسی نبرم.

    یکی دیگر از نگرانی‌ها در مورد مدیریت شهری جدید یکدست بودن طیف سیاسی شورای جدید و همراستا بودن آنها با جناح سیاسی شهردار آینده خواهد بود. اینکه اگر قرار باشد شورا و شهردار بعدی همگی از بین اصلاح‌طلبان و از یک طیف سیاسی باشند، آیا این مساله نمی‌تواند مانع از نظارت شورا برعملکرد شهردار و شهرداری شود؟ موضوعی که فخاری در پاسخ به آن می‌گوید: مشکل شهر اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن، یکدست بودن یا نبودن شورا و شهرداری نیست. وقتی اعضای شورا باورمند به انتخاب شهردار پاسخگو و پیگیر حسابرسی و سنجش و بهبود باشند، به راستی این یکدستی یا نایکدستی چه اثری دارد؟ وقتی شهردار خود را موظف و مسوول پاسخگویی به شورا و مردم بداند یکدستی گرایش سیاسی شهردار و شورا چه اثری دارد؟ مگر ما باور نداریم که شهر از آن همه شهروندان و نه‌تنها دوستان و هم حزبی‌ها و هم هیاتی‌ها و هم محله‌ای‌های ما یا شهردار، است؟

    وی ادامه می‌دهد: مشکل این است که شوربختانه شرایط به گونه‌ای شده که شهردار شورا را اداره کند، منظور از اداره کردن هم معطل گذاشتن شورا با اهمال کاری، عدم توجه به حسابرسی، بی‌توجهی به ضرورت گزارش دهی به شوراست. وقتی در جامعه ما بیش از توجه به بالندگی و پرورش‌یاری اخلاقی و آموزش مهارت‌های زندگی اجتماعی، مدرک و موقعیت برجسته شده، پیامدش این وضعیت است. نه مدیر خود را موظف به پاسخگویی به شورا می‌داند، نه شورا وظیفه خود را پرسشگری و حسابرسی شهرداری و از سوی دیگر پاسخگویی به مردم می‌داند. یک چرخه فرساینده رخ می‌دهد و شهری آشفته و نابسامان پدید می‌آید. همه مشکل‌ها را فرافکنی به دیگری می‌کنند و هر روز در این وضعیت بیشتر غرق می‌شوند.

    شهرداری که باید « شجاعت» داشته‌باشد

    افشین حبیب‌زاده / عضو شورای پنجم تهران

    افشین حبیب‌زاده، از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب شورای پنجم نیز ابتدا به همان فاکتورهایی اشاره می‌کند که سایر همکارانش قبلا از آنها به عنوان ویژگی‌های شهردار آینده یاد کرده‌اند: شهردار تهران باید در تصمیم‌گیری «شجاع» باشد. ضمن اینکه باید از سابقه کاراجرایی در سطح ملی برخوردار باشد و از همه مهم‌تر باید پاکدست و درستکار باشد.

    وی همچنین معتقد است که شهردار آینده باید بتواند از ظرفیت‌های مردمی شهروندان که در قالب شورایاری‌ها به چشم می‌آید به نحو احسنت استفاده کند.

    وی در پاسخ به این سوال که هم‌اینک فرآیند انتخاب شهردار در چه مرحله‌ای است، گفت: هنوز در مرحله «فرآیند» هستیم و هنوز وارد مرحله انتخاب نشده‌ایم. یعنی قرار است هر یک از اعضا گزینه‌های خود را معرفی کنند تا بعد از گزینش آن وارد مرحله نهایی انتخاب شهردار شویم.

    به گفته حبیب‌زاده، برخلاف ادعاهای مطرح شده هنوز هیچ اسمی از سوی اعضا به عنوان پیشنهادهای تصدی شهرداری تهران مطرح نشده است.

    تهران بدون شهردارنمی‌ماند

    سید حسن رسولی / عضو شورای پنجم تهران

    سید حسن رسولی، نیز یکی دیگر از اعضای شورای جدید تهران هستند که کاملا از فرآیند انتخاب شهردار دفاع و حمایت می‌کند: فکر می‌کنم تمام اعضا با مصوبه١٦‌بندی شرایط انتخاب شهردار موافق باشند چون این مصوبه بعد از ساعت‌ها بحث و تبادل نظر به تصویب رسیده است.

    وی در پاسخ به این سوال که ایا فکر نمی‌کنید زمان باقیمانده برای انتخاب شهردار کم باشد؟ می‌گوید: نه. فکر نمی‌کنم زمان کم بیاید. چون برای زمان باقیمانده برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ضمن آنکه اگر هم به هر دلیل نتوانیم تا روز تحلیف شهردار، فرد جدیدی را انتخاب کنیم، پیش‌بینی شده که سرپرستی از سوی شورای پنجم برای شهرداری انتخاب شود تا بعدا شهردار دایم پایتخت انتخاب شود. یعنی در هر صورت تهران بدون شهردار نخواهد ماند.

    چهارشنبه سرنوشت‌ساز

    گفته می‌شود قرار است فرآیند معرفی گزینه‌های شهرداری از سوی اعضا از چهارشنبه آغاز شود و از این پس تا زمان آغاز به کار رسمی شورای پنجم هر شنبه و هر چهارشنبه اعضای شورای جدید در این خصوص جلسه داشته باشند. سالاری دراین خصوص با تایید این مطلب گفت: طبق برنامه زمانبندی شده قرار است در روز چهارشنبه هر کدام از منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران حداکثر سه گزینه برای شهرداری اعلام کند.

    وی در پاسخ به انتقاد برخی کارشناسان که معتقدند پیشنهاد معرفی ٣ نفر از اعضا و زیاد شدن آنها باعث تضعیف کیفی فرآیند انتخاب شهردار خواهد شد، می‌گوید: این ایراد چندان وارد نیست چرا که مسلما تعدادی از گزینه‌های احتمالی مطرح شده از سوی منتخبین با یکدیگر همپوشانی خواهند داشت و این گونه نیست که در پایان ٦٣ نفر گزینه برای شهرداری داشته باشیم. وی با بیان اینکه اگر تعداد کاندیداها برای دور دوم زیاد باشد دوباره رای‌گیری می‌کنیم تا افراد کمتری انتخاب و برنامه ارایه کنند.

    سالاری در پاسخ به این پرسش که هر منتخب شورا به چند نفر می‌تواند رای‌ دهد، گفت: هنوز معلوم نیست که آیا هر عضو می‌تواند به یک نفر رای دهد یا می‌تواند حداکثر به ٧ نفر رای دهد، قرار است در روز چهارشنبه در این زمینه تصمیم‌گیری شود و تاکنون تصمیم قطعی در خصوص نحوه رای‌گیری صورت نگرفته و تمام اتفاقات بسته به جلسه روز چهارشنبه است.

    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای پنجم تاکید می‌کند: فکر نمی‌کنم با تعدد کاندیداها مواجه باشیم چرا که باید کاندیداهایی مطرح شوند که در حد معاون رییس‌جمهور، وزرا، نمایندگان شاخص، استانداران و افرادی که در سطح ملی کار کرده‌اند باشند تا بتوانند کلانشهری مانند تهران را به خوبی اداره کنند.

    یکی دیگر از چالش‌های پیش روی شورای پنجم موضوع امکان انتخاب شهردار از بین خود اعضای شوراست. در جلسه هفته گذشته شورای پنجم اعضا به اتفاق مصوب کردند که هیچ یک از اعضا نمی‌تواند به عنوان کاندیداتوری شهرداری یا مسند دیگری مطرح شود و شورا را ترک کند. این امر به معنای پایبندی به همان میثاقنامه‌ای است که اعضای کنونی در زمان انتخابات آن را امضا کرده بودند. با این حال سالاری در پاسخ به اخباری که حکایت از آن دارد که گزینه نهایی شهرداری از سوی افرادی که لیست امید را بسته‌اند، مطرح می‌شود و منتخبین فقط به آنها رای دهند، ‌گفت: میثاقنامه را امضا کرده‌ایم اما بحث این بوده که با توجه به اعتماد مردم به افرادی که رای داده‌اند منتخبین در طول نمایندگی از شورا برای مشاغلی که منافات با کار شورا دارد، خارج نشوند. سالاری در عین حال افزود: البته شورا شغل محسوب نمی‌شود همان طور که در شورای چهارم هم خیلی از اعضا در بسیاری از سازمان‌ها و ادارات جزو هیات رییسه و غیره بوده‌اند؛ میثاقنامه‌ای که جنبه اخلاقی دارد.

    تعیین شرایط احراز سمت شهردار

    قانونی در سال ١٣٧٥ به تصویب رسیده است که تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی کشور و نحوه انتخاب شوراها و شهرداران را بیان می‌کند. در این قانون نحوه انتخاب شهردار بیان شده است، اما اینکه این فرد باید چه شرایطی داشته باشد، به عهده آیین‌نامه‌ای گذاشته شده است که توسط وزارت کشور به تصویب می‌رسد. این آیین‌نامه حدود دو سال بعد از تصویب قانون فوق‌الذکر تصویب شد و در آن وزارت کشور شرایطی که برای تصدی سمت شهردار لازم است را بیان کرد. بر اساس قانون انتخاب شهردار به شوراهای اسلامی شهرها سپرده شده و آنها این امر مهم را به دور از سیاسی‌کاری طی سال‌های گذشته انجام داده‌اند.

    انتخاب ایرانی به سبک جهانی

    گفته می‌شود شیوه فعلی انتخاب شهردار که در آن، مدیریت ارشد شهری توسط شوراهای شهر انتخاب می‌شود، یکی از ٢ مدل رایج در شهرهای جهان است. مدل نخست انتخاب بی‌واسطه و با رای شهروندان است که عمدتا در کشورهای توسعه‌یافته مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مدل دوم همان مدلی است که درحال حاضر در تهران نیز با همان روش شهردار انتخاب می‌شود. بسیاری از اعضای شورای شهر معتقدند بسته‌ای حاوی ٥ نوع اختیار و وظایف جدید برای پارلمان‌های شهری باید به لایحه مدیریت شهری اضافه شود؛ در غیر این‌صورت، تغییر پروسه انتخابات شهردار به‌جز دگرگونی ظاهری، نه‌تنها تحولی در نظام مدیریت شهر به وجود نمی‌آورد که ممکن است بازوی حداقلی شورا برای کنترل مدیریت شهری را نیز از کار بیندازد. محتوای این بسته با تاکید بر تعمیم الگوی «رابطه دولت و مجلس» به «دولت محلی و شهرداری»، در گام نخست به‌دنبال «کارایی حداکثری شورا» است تا جلوی بی‌برنامگی شهرداری‌ها در برخی شهرها و همچنین تصویب برنامه‌های ویترینی در شوراها که از حرکت مستقل مدیران شهری نشات می‌گیرد، گرفته شود.

    لایحه اصلاح قانون انتخاب شهردار در هیات دولت

    مردادماه امسال،  وزارت کشور لایحه‌‌ای تحت‌عنوان «مدیریت شهری» با هدف یکپارچه‌سازی مدیریت مجموعه دستگاه‌ها و نهادهای خدماتی و اجرایی مرتبط با شهر به دولت ارایه کرده و قرار است پس از تصویب در هیات دولت روانه مجلس ‌شود. این لایحه دو بخش کلیدی دارد که اولی، «جداسازی ادارات آب، برق، گاز، آموزش‌وپرورش و تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های خدمات شهری از دولت و الحاق آنها به مجموعه مدیریت شهری» را شامل می‌شود و در قالب بخش دوم‌ قرار است «انتخاب شهردار در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت، به‌صورت مستقیم توسط مردم» انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار