مدیران خودروعصر اعتبار

رفع آثار تخلف ساختمانی در حریم باغ جهانی دولت‌آباد یزد

عصر ساختمان- مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از رفع آثار تخلف ساختمانی در حریم باغ جهانی دولت‌آباد خبر داد .

رفع آثار تخلف ساختمانی در حریم باغ جهانی دولت‌آباد یزد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا،  فاطمه دانش یزدی در این خصوص گفت: در چند ماه گذشته، فردی بدون توجه به ضوابط مصوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در حریم باغ جهانی دولت آباد کرده بود که یگان حفاظت این اداره کل در راستای حفظ و صیانت از بافت و آثار تاریخی، عملیات مذکور را متوقف کرد.

    وی ادامه داد: این موضوع از طریق واحد حقوقی اداره کل پیگیری شد که پس از سیر مراحل قانونی و پیگیری‌های صورت گرفته مالک، موظف به رفع آثار تخلف شد.

    مدیر کل میراث فرهنگی استان اجرای سقف شیروانی در این ساختمان را تخلف عنوان و اظهار کرد: ساختمان‌سازی‌های جدید به وی‍ژه سقف‌های جدید هیچ مبنای علمی و فرهنگی و هیچ‌گونه تناسبی با ضوابط بافت تاریخی و شهرسازی معماری یزد ندارد .

    دانش یزدی افزود: اهرم قانونی و اجرایی میراث فرهنگی، حریم‌های آثار تاریخی را در بر می‌گیرد و طبق ضوابط میراث فرهنگی از ساخت و سازهایی با ارتفاع زیاد، نمای نامتناسب و سقف شیروانی در حریم آثار تاریخی جلوگیری می‌شود .

    وی در ادامه اشاره‌ای نیز به مصوبه‌ی شورای عالی معماری و شهرسازی ایران کرد و گفت: بر اساس این مصوبه همه موظف به اجرای استانداردهای ضوابط و مقررات کیفی سیما و منظر شهری هستند .

    این مقام مسئول با بیان این که در بند (ج) مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، هدف از اجرای آن احیای فرهنگ معماری و شهرسازی غنی گذشته کشور اعلام شده است، گفت: این مصوبه ساخت و سازهای جدید شهری مانند ایجاد سقف‌های شیروانی و نماهای آلومینیومی را ممنوع کرده است اما با وجود این قانون، هم‌چنان این نوع ساخت و سازهای بی‌رویه ادامه دارد .

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به طور کلی دادن هرگونه مجوز ساخت و ساز با سقف شیروانی در شهر یزد را خلاف قانون میراث فرهنگی و همچنین معماری و شهرسازی دانست و گفت: ساخت و ساز با سقف شیروانی در محدوده‌ی بافت تاریخی و حریم آثار تاریخی جرم محسوب می‌شود بنابراین میراث فرهنگی استان از ساخت این گونه بناها در بافت و حریم آثار تاریخی جلوگیری می‌کند و تاکنون چندین مورد را پیگیری کرده است .

    مرمت و بازگشایی عمارت بهشت‌آیین این باغ 

    بنا بر گزارشی دیگر به نقل از «مجید علومی» سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ دولت آباد یزد، عمارت بهشت آیین از مجموعه باغ جهانی دولت آباد یزد نیز ساماندهی خواهد شد.

    وی در این باره تصریح این خبر گفت: عمارت بهشت آیین که در ضلع شمالی باغ دولت آباد قرار دارد و در اصل به عنوان نشیمن‌گاه زمستانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است، جهت بازدید گردشگران و علاقه‌مندان ساماندهی و بازگشایی می‌شود.

    علومی افزود: در گام نخست درب‌ها و پنجره‌های فلزی الحاقی این بخش از بنا، جای خود را به درب‌های چوبی گره‌چینی و ارسی سنتی و زیبا خواهد داد که هم‌اکنون توسط استادکاران و هنرمندان صنایع دستی مجرب شهر یزد در دست طراحی و ساخت است .

    گفتنی است؛ باغ دولت‌آباد که نمونه‌ای شاخص از باغ‌های ایرانی در دل کویر است، از نظر هنر باغ آرایی، فن توزیع آب و غنای طراحی معماری، از مجموعه‌های دیدنی کشور محسوب می‌شود .

    این بنا در سال 1160هجری توسط «محمّدتقی‌خان بافقی» مشهور به خان بزرگ  سرسلسله‌ی خوانین‌ یزد در دوره زندیه ایجاد شد و وی، قنات دولت‌آباد را از مهریز به یزد کشیده و پس از آن، عمارت «باغ دولت‌آباد» را به زیباترین وجه به همراه دیوان‌خانه‌ی خود ایجاد کرد .

    این مجموعه به مساحت هشت هکتار شامل چندین عمارت و فضا شامل هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آیین، تالار آیینه، ورودی اصلی در ضلع غربی و ورودی ضلع جنوبی است .

    فضای سبز این باغ را درختان کاج، سرو، درختان میوه به خصوص انگور و ا نار وهمچنین بوته‌های گلسرخ وگل محمدی تزیین کرده و چشم‌گیرترین ویژگی این بنا بادگیر هشت وجهی آن باارتفاع 8/33 متری است که بلندترین بادگیر جهان محسوب می‌شود .

    این باغ در اسفندماه سال 1346 به شماره 774 در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفت و سپس در سال 1390 شمسی(2011میلادی) به همراه مجموعه‌ای از باغ‌های دیگر کشورمان با عنوان «باغ‌های ایرانی»، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی