مدیران خودروعصر اعتبار

گوهری:

راه اندازی دو پایگاه ملی میراث فرهنگی جدید در سیستان وبلوچستان

عصر ساختمان- مدیر کل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان از تاسیس دو پایگاه ملی میراث فرهنگی در این استان خبر داد.

راه اندازی دو پایگاه ملی میراث فرهنگی جدید در سیستان وبلوچستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان، مشتاق گوهری گفت: پایگاه ملی آسبادهای سیستان و پایگاه ملی شهر جالق و منظر فرهنگی آن دو پایگاه تازه تاسیس در استان سیستان و بلوچستان هستند.

    وی ادامه داد: در سال 92 استان دارای دو پایگاه شهر سوخته و کوه خواجه در سطح ملی بود و سال 95 نیز مجوز دو پایگاه بمپور و بیابان لوت دریافت شد.

    وی با با اشاره به اینکه با دریافت مجوز این دو پایگاه، تعداد پایگاه‌های میراث فرهنگی در سطح استان سیستان و بلوچستان به 6 پایگاه رسیده، گفت: از 6 پایگاه سطح استان، پایگاه شهر سوخته و بیابان لوت، پایگاه جهانی هستند.

    مدیر کل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان همچنین به پایگاه‌های استانی میراث فرهنگی اشاره کرد کرد و گفت: در استان سیستان و بلوچستان براساس نیازهای موجود 13 پایگاه استانی میراث فرهنگی وجود دارد که از بودجه استان تامین هزینه می‌شوند و دانشگاه‌های سطح استان از آن‌ها حمایت می‌کنند.

    وی با اشاره به برخی از این پایگاه‌ها و ویژگی‌های آن‌ها گفت: امیدواریم این پایگاه‌های استانی در آینده تبدیل به پایگاه‌های ملی شوند و برای پژوهش و حفظ این ویژگی‌ها هر کدام تلاش شود.

    مشتاق گوهری درباره شهر جالق و منظر فرهنگی اش گفت: این منطقه به باغ شهر جالق معروف و بسیار منحصر به فرد است. متاسفانه با وجود قناوات و آثار تاریخی متعدد، باغ شهر جالق تاکنون از دید کارشناسان دور مانده و امیدواریم با تاسیس پایگاه پژوهش و معرفی آن را آغاز کنیم.

    وی همچنین درباره ویژگی آسبادهای سیستان گفت: آسبادهای سیستان اهمیت جهانی دارند. مهمتر از ارزش‌های تاریخی آسباد‌ها با صنعت و تجارت در ارتباط بود و دوره‌ای تاریخی را ساخته است.

    مدیر کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در تاریخ بشر، سیستان نخستین جایی است که باد به دست انسان مهار شد و از انرژی آن در صنعت استفاده شد. آسباد‌ها در قرن دوم و سوم میلادی در سیستان به وجود آمدند و این اتفاق تاثیر شگرفی در ساختار اجتماعی سیستان داشته است. این در حالی است که در قرن سیزدهم اهمیت انرژی باد در اروپا مطرح شده و حتی برای برخی کشورهای تبدیل به نماد شده است. با این حال در ایران که با این پیشینه مهم، آسباد‌ها به قدر کافی شناخته شده نیستند و درباره آن‌ها کم کاری کرده ایم.

    وی همچنین با اشاره به اینکه آسباد‌ها یکی از مهمترین دستاوردهای انسان ایرانی است، گفت: آسبادهای منطق حوض دال در روایت و قصه‌های تاریخی نقش مهمی دارند. از سوی دیگر انرژی باد و مهار آن همچنان بحث روز دنیاست و امیدواریم به سوی ثبت جهانی آسبادهای ایرانی که در منطقه سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و حتی کشورهای همسایه رد آن دیده می‌شود، حرکت کنیم.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو