مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش گودبرداری‌های غیراصولی در پایتخت

عصر ساختمان- مدت‌ها بود که خبری از حوادث ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی در پایتخت نبود اما طی دو هفته اخیر ۳ حادثه ناشی از گودبرداری که هم خسارت مالی به دنبال داشته و هم جانی رخ داده است.

افزایش گودبرداری‌های غیراصولی در پایتخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، مدت‌ها بود خبری از حوادث ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی در پایتخت نبود، با گرم شدن هوا و رونق ساخت و ساز طی دو هفته اخیر 3 حادثه ناشی از گودبرداری که خسارات جانی نیز به دنبال داشت رخ داد.

    رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران درخصوص افزایش گودبرداری‌های غیراصولی در تهران به مهر گفت: در گذشته پیش پروانه‌هایی صادر می‌شد و بعد از آن مالکان مجوز داشتند تا اقدام به گودبرداری کنند که فروریزش‌ها کاهش پیدا کرد اما از زمانی که این موضوع قطع شد، گودبرداری‌های غیراصولی افزایش پیدا کرد.

    وی تهران افزود: در طول دو ماه اخیر چندین مورد گودبرداری داشتیم که در این گودبرداری‌ها حوادثی هم پیش آمده است.

    شاکری ادامه داد: در رابطه با موضوع گودبرداری‌ها هیچ اقدام جدیدی نباید انجام داد و قانون در این زمینه وجود دارد و فقط باید موضوع ناظر پروژه تقویت شود. به این معنی که وقتی پروانه و مجوز صادر می‌شود ناظر پروژه از اولین کلنگی که زده می‌شود تا پایان عملیات ساخت و ساز حضور داشته باشد. در واقع ناظر پروژه باید گزارش‌های ایمن‌سازی پروژه را تأیید کند.

    این عضو شورای شهر تهران با اشاره به الزام تخصص ناظران گفت: وقتی شاهد حوادث ناشی از گودبرداری‌ها هستیم یعنی در ایمن‌سازی ساختمان مجاور پروژه و همچنین ایمن‌سازی گود کوتاهی شده است. در این رابطه به احتمال زیاد بعضی از ناظران تخصص لازم را ندارند و مسایل ژئوتکنیکی نادیده گرفته می‌شود.

    شاکری دربارهٔ برخورد دستگاه قضا نسبت به کوتاهی افراد در گودبرداری‌ها گفت: به غیر از اینکه دستگاه قضا با مالک پروژه برخورد می‌کند باید اولین کسی که مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد، ناظر پروژه باشد چرا که اگر پروژه‌ای ناظر نداشته باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

    قانونگذار مسئولیت‌ها را مشخص کرده است

    ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز افزایش حوادث ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی در سطح شهر تهران را تأیید و به مهر گفت: به طور عمده در بافت قدیمی شهر تهران به خاطر نقارها و قنات‌ها، زمین‌های سستی وجود دارد و با توجه به اینکه سازه‌ها قدیمی و فرسوده هستند، اگر بنایی تخریب شود بنای همجوار را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.

    وی ادامه داد: در بحث گودبرداری‌ها، قانون گذار مشخصا تعیین کرده که در حین گودبرداری چه افرادی مسئولیت دارند و چه اقداماتی باید در کنار آن انجام شود تا مشکل ایجاد نشود. در این زمینه در مرحله اول مالک ساختمان است که باید به جزئیات تخریب توجه داشته باشد، در مرحله دوم نماینده سازمان نظام مهندسی و مشاور پروژه می‌بایست در رابطه با فرایند تخریب ساختمان به ویژه زمانی که گودبرداری می‌شود، باید حضور فعال داشته باشند.

    وی ادامه داد: در نهایت مسئولیت متوجه پیمانکار پروژه است که با توجه به دستورالعمل و تذکرات مهندس ناظر، می‌بایست استانداردهای لازم را در بخش ضوابط مقررات ملی ساختمان لحاظ کند. اما می‌بینیم از آنجا که مالک ساختمان‌ها اصولاً برای ساخت و ساز عجله دارند بدون توجه به حاشیه عملیات خود، بی‌توجهی می‌کنند و نسبت به گودبرداری اقدام می‌کنند که در نهایت بسیاری از این اقدامات در حین کار با مشکل مواجه می‌شود.

    این عضو شورای شهر تهران گفت: برخی از اعضای شورای شهر موضوع به کارگیری مهندس مجری در فرایند ساخت و ساز ساختمانی را پیگیری کرده‌اند. هم اکنون در روند احداث یک ساختمان مهندس ناظر وجود دارد اما هنوز مهندس مجری در عملیات ساخت و ساز حضور ندارد. از طرفی ما با تعداد زیادی از مهندسان عمران روبرو هستیم که بسیاری از آن‌ها بیکار هستند و لازم است از تجربه آن‌ها بهره‌مند شویم تا علاوه بر اشتغال زایی، ایمنی ساخت و ساز نیز بالا برود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی