مدیران خودروعصر اعتبار

تنها کلیسای ارامنه مشهد مرمت و بازسازی می‌شود

عصر ساختمان- مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی ثامن مشهد گفت: کلیسای ده دی (مسروپ مقدس) که یکی از آثار ثبت ملی شده در شهر مشهد محسوب می‌شود مرمت و بازسازی خواهد شد.

تنها کلیسای ارامنه مشهد مرمت و بازسازی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، وفا ثابتی اظهار کرد: با مشارکت ارامنه مشهد 120 میلیون تومان اعتبار به منظور مرمت و بازسازی کلیسای ده دی مشهد در نظر گرفته شده است.

    وی افزود: صبح امروز با نماینده شورای خلیفه گری ارامنه جلسه ای داشتیم که طی آن مصوب شد تا کلیسای مسروپ مقدس بازسازی و مرمت شود این کلیسا 12سال است که در فهرست ملی کشورمان به ثبت رسیده اما تاکنون در حوزه مرمت این بنای تاریخی فعالیتی صورت نگرفته است.

    ثابتی تصریح کرد: مرمت بام و محوطه داخلی کلیسا، مرمت جداره‌های مشرف به میدان، کف سازی، استحکام بخشی بنا  از جمله مواردی است که تا پایان شهریور ماه انجام خواهد شد.

    تنها کلیسای ارامنه مشهد در خیابان امام خمینی در حوالی میدان سوم اسفند واقع شده است و تنها گنبد سفید و سنگی آن با صلیبی در نوک آن قابل دیدن است. کلیسای ده دی مشهد با توجه به ارزش‌های معماری و تاریخی 25 مردادماه سال 84 از سوی اداره میراث فرهنگی در فهرست آثار تاریخی وفرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

    کلیسای مسروپ مقدس در سال 1941 میلادی در مشهد بنا شده است قدمت این بنا به دوران پهلوی اول می‌رسد و پلان ساختمان کلیسا فرمی تقریبا ذوزنقه‌ای شکل دارد. این ساختمان دارای دو گنبد مخروطی شکل است که در راس هر دوی این مخروط‌ها صلیب قرار گرفته است و از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد این ساختمان به شمار می‌رود. گنبد بزرگتر در وسط ساختمان قرار دارد و صلیب نصب شده در بالای آن از جنس آهن است؛ در حاشیه زیر گنبد ردیفی از کاشی‌های سفید رنگ قرار دارد که منقش به گلی سبزرنگ است.

    گنبدی مخروطی شکل نیز در بالای فضای ورودی کلیسا قرار دارد که لایه بیرونی آن همانند سقف شیروانی است. همچنین کتیبه‌ای سنگی در بالای درب ورودی به سالن کلیسا نصب شده که متن آن به زبان ارمنی است و در زیر آن تاریخ تاسیس کلیسا ثبت شده است.در گذشته مسیحیان مشهد در این مکان عبادت می‌کردند که پس از مهاجرت آنها از مشهد این کلیسا به ثبت ملی رسیده و غیر قابل فعالیت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو