مدیران خودروعصر اعتبار

ضعف راهبردی و مدیریتی در صنعت انرژی

عصر ساختمان- کشور ما در شرایط مناسبی از نظر به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر قرار ندارد و این در حالی است که در مقایسه با دیگر کشورها که در این زمینه پیشتاز هستند، از ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی و زیست‌توده برخوردار است.

ضعف راهبردی و مدیریتی در صنعت انرژی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از صما، امروز انتقادات زیادی می شود از اینکه در مسیر توسعه انرژی‌های نو سنگ اندازی های بسیاری پیش پای سرمایه گذاران داخلی و خارجی وجود دارد و دولت علاوه بر اینکه شرایط را برای فعالیت آنها فراهم نمی‌کند، بلکه مسیر پر پیچ و خم موجود، آنها را از فعالیت در این عرصه بازمی دارد. حال سوال این است که توسعه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در چه شرایطی امکانپذیر است و نقش نهادهای ذیربط و قوانین موجود در این حوزه چیست؟

    یارانه انرژی‌های نو زوال‌ناپذیر است

    در همین راستا نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران و ایران در پاسخ به اینکه آیا دولت باید یارانه‌ای را برای توسعه انرژی‌های نو اختصاص دهد گفت: در حال حاضر دولت یارانه‌ای را برای این منظور دیده و در بودجه سال 96 کشور حدود هزار میلیارد تومان منابع مالی در رابطه با توسعه انرژی‌های نو اختصاص داده است که البته این بودجه‌ از قبوض مردم کسر می‌شود و درواقع مردم هزینه آن را می‌دهند.

    حمیدرضا صالحی افزود: درواقع برای تامین این بودجه، از محل قبوض برق 5 تومان به‌ ازای هر یک کیلووات از مردم دریافت و در صندوقی به نام انرژی‌های نو ذخیره می شود.

    وی اظهار داشت: اما علاوه بر بودجه مردمی، دولت باید طرح‌ها و برنامه‌هایی را برای تشویق سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های نو در نظر بگیرد و یارانه‌هایی را ارائه کند تا سرمایه‌گذاران برای فعالیت بیشتر در این زمینه تشویق شوند.

    صالحی با تاکید بر اینکه اگر دولت یارانه‌ای را برای توسعه انرژی‌های نو در نظر بگیرد، درواقع در این زمینه سرمایه گذاری کرده است و این یارانه از بین رفتنی نیست، با ارائه مثالی تشریح کرد: برای مثال اگر دولت در رابطه با تولید پنل‌های خورشیدی در ایران یارانه‌ بپردازد، نوعی سرمایه‌گذاری است. چون اولا موجب اشتغال‌زایی بسیار در کشور می‌شود و همچنین می‌توانیم از انرژی‌های پاک استفاده کنیم.

    دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی ادامه داد: به هر میزانی که دولت در این بخش سرمایه‌گذاری و هزینه صرف کند، می‌تواند در آینده بازگشت سرمایه بسیار خوبی را برای مردم و دولت به همراه داشته باشد.

    وی در پاسخ به اینکه آیا علاوه بر بودجه مردم، دولت نیز در این حوزه سرمایه گذاری کرده و رقمی برای قضیه اختصاص داده است گفت: پس از ادغام سازمان‌های سانا و سابا و ایجاد سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا)، سطح تصمیم‌گیری و مسئولیتی این سازمان ارتقا یافته است.

    رییس کمیته انرژی نو سندیکای صنعت برق افزود: دولت یارانه و بودجه‌ای را هم به سازمان انرژی‌های نو تخصیص داده که این نشان می‌دهد دولت در زمینه توسعه انرژی‌های نو جدی است و یارانه ‌ای هم برای آن اختصاص داده است.

    نقاط کور قانونی و مدیریتی

    همچنین رییس دبیرخانه دائمی CNG کشور در پاسخ به اینکه آیا بسترهای قانونی لازم برای استفاده از انرژی‌های نو به‌خصوص انرژی خورشیدی در کشور ما فراهم است گفت: ما در تمام حوزه‌های مربوط به بحث انرژی ازجمله نفت، گاز، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر با ضعف مواجهیم و این نقیصه مربوط به ضعف مدیریتی، ضعف اجرایی، ضعف قانونی و ضعف راهبردی است.

    محسن مشایخی افزود: درواقع یا هنوز صنعت انرژی برای ما ناشناخته است و یا اینکه شناخته شده است، اما هنوز به آن بلوغ نرسیده‌ایم و نمی‌خواهیم نقاط ضعف آن را تبدیل به نقاط مثبت کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه انرژی صنعت عظیمی است که با استفاده از ظرفیت متخصصان خود می‌توانیم از آن به درستی استفاده و بهره‌برداری کنیم گفت: اما اینکه چرا این کار را انجام نمی‌دهیم، قطعا ضعف قانونی و ابهامات قانونی داریم که اگر این ضعف‌ها را در نقاط مبدا و مقصد شناسایی کنیم و ببینیم، می‌توانیم ضعف‌ها را تبدیل به نقاط قوت و مثل تمام دنیا از آن بهره‌برداری کنیم.

    مشایخی با انتقاد از اینکه در حوزه انرژی های نو عقب مانده ایم گفت: در حالی که در کشورهای دنیا از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند؛ ما در این بخش صد پله عقب مانده ایم.

    غفلت شهرداری از به کارگیری انرژی خورشیدی

    وی با انتقاد از بی توجهی مدیران شهری در استفاده از انرژی خورشیدی عنوان کرد: برای مثال در پل یادگار تهران شهرداری ورق‌هایی را به عنوان صداگیر نصب کرده‌، در حالی که می‌توانست با تعیین ردیف بودجه، بهره‌برداری دیگری از این ورق‌ها کرده و به جای آنها از پنل‌های خورشیدی استفاده کند. اما متاسفانه شهرداری به نصب ورق‌های صداگیر اکتفا می‌کند.

    مشایخی افزود: علاوه بر این می توان در نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها به جای شیشه، پنل‌ خورشیدی نصب شود، اما این کار را هم انجام نمی دهند و نمونه‌های بسیاری از این قبیل بی توجهی ها را در حوزه انرژی داریم.

    وی ادامه داد: این در حالی است که ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که اگر از انرژی‌های تجدیدپذیر در داخل استفاده کنیم، می توانیم انرژی فسیلی را صادر کنیم و اصلا نیازی به برداشت نفت و خام‌فروشی نداریم و درواقع باید تبدیل کنیم و بفروشیم.

    رئیس سابق انجمن اسکو در عین حال اظهار داشت: در حال حاضر حدود 5 میلیون خودروی گازسوز در کشور وجود دارد که این تعداد خودرو در حالی که می‌توانند CNG مصرف کنند، روزانه معادل 20 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنند.

    وی این رویکرد را مربئط به ضعف فرهنگ استفاده و ضعف قانونی دانست و گفت: دولت مصوبه‌ای را وضع می‌کند، اما به درستی به آن عمل و اجرایی نمی‌شود. درواقع قانون را کوچک و به نفع جیب خود آن را اجرا می‌کنند.

    مشایخی در ادامه سخنان خود افزود: شش سال پیش انجمنی تحت عنوان اسکو را به ثبت رساندم و افراد موثری را از کمیسیون انرژی مجلس و شرکت بهینه‌سازی دور هم جمع کردم. اما متاسفانه سمت‌وسوی این انجمن شکل دیگری به خود گرفت و افراد به جای اینکه واقعا در جهت بهینه-سازی مصرف سوخت تلاش کنند به نفع جیب خود نگاه کردند که از دید من بدترین نوع تجارت است و با وجود این شرایط، برای حفظ آبرو ترجیح دادم که در انجمن حضور نداشته باشم و در انتخابات آن کاندید نشدم و کنار رفتم.

    مشایخی همچنین با انتقاد از عملکرد نهادهای ذیربط در بخش انرژی های نو گفت: وزارت نیرو شعار می‌دهد که اقدامات خاصی را در بخش انرژی‌ خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر و نو انجام می‌دهد اما در عمل چنین نیست و می‌بینیم به صورت سمبولیک طرحی را اجرا می‌کند تا دهان مردم بسته شود، اما مردم امروز دیگر در شرایطی نیستند که کلاه سرشان برود و همه آگاه و دانا هستند.

    وی همچنین با انتقاد از سنگ اندازی در مسیر سرمایه گذاران گفت: قوانینی وجود دارد که اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند هر ساله در سطح وسیعی و بدون اینکه هیچ‌گونه بار مالی و سرمایه‌گذاری برای دولت به همراه داشته باشد، ایجاد شغل کند.

    مشایخی افزود: در سالی که بر تولید و اشتغال تاکید می‌شود، در عمل می بینیم وقتی سرمایه‌گذار می‌خواهد در کشور سرمایه‌گذاری کند، به قدری دست‌انداز و مانع برای او می‌گذارند و دست‌ او را می‌بندند که سرمایه‌گذار ترجیح می دهد از این عرصه کنار برود، در صورتی که مملکت ما فرصت‌های زیادی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو