مدیران خودروعصر اعتبار

کشفیات جدید در عمارت "خسرو و شیرین" در کرمانشاه

عصر ساختمان- چهارمین فصل کاوش‌های باستان‌شناختی عمارت خسرو - قصرشیرین در کرمانشاه - به کشف حرم حاکم این کاخ منجر شد.

کشفیات جدید در عمارت "خسرو و شیرین" در کرمانشاه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، یوسف مرادی سرپرست هیأت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: چهارمین فصل کاوش‌های باستان شناختی در بخش شمالیِ بنا متمرکز شده که منجر به شناسایی حرم حاکم این کاخ شد و اطلاعات ارزشمندی در زمینه اقامتگاه خصوصی حاکم و خانواده‌اش در اختیار ما قرار می‌دهد.

    این باستان‌شناس، با بیان این‌که خانه مسکونی کشف شده در عمارت خسرو متشکل از حیاط مرکزی، حیاط خلوت، ایوان، مجموعه‌ایی از اتاق‌های نشیمن با ابعاد مختلف، آشپزخانه و انباری است، تاکید کرد: بخش‌هایی از این خانه از جمله ایوان با پلاک‌های گچی شامل نقوش هندسی و گیاهی تزیین شده است.

    به گفته‌ او، بنای حاجی قلاسیه مشهور به عمارت خسرو در حاشیه شمالی شهر قصرشیرین و در ساحل راست رودخانه الوند (حلوان قدیم) قرار دارد و این بنا در مسیر جاده بسیار با اهمیتی قرار گرفته که در سده‌های میانه به جاده بزرگ خراسان و امروزه به بزرگراه کربلا معروف شده است.

    وی با بیان اینکه جاده‌ی یادشده از خراسان بزرگ آغاز و به میان رودان منتهی می‌شود اظهار داشت: شهر قصرشیرین در کنار این جاده و بین دو شهر مهم تاریخی خانقین در جنوب غربی و سرپل ذهاب (حلوان قدیم) در شرق قرار گرفته است.

    این باستان‌شناس افزود: بنای  معروف به عمارت خسرو پلان با مستطیل شکل و با جهت شرقی - غربی روی صفه‌ایی به ارتفاع تقریبی 6 متر ساخته و مصالح بکار رفته در این بنا را قلوه سنگ‌های رودخانه‌ایی، آجر و ملات گچ است، هم‌چنین اطراف صفه مجموعه‌ای از اتاق‌ها و راهروهای بزرگ فراگرفته که دارای پوششی از تاق‌های آهنگ (گهواره) هستند.

    مرادی با بیان اینکه در بالای صفه، ایوان، تالار تشریفات، حیاط و مجموعه‌ایی از اتاق‌ها با ابعاد مختلف قرار دارد گفت: راه‌های دسترسی به فضاهای روی صفه از طریق پلکان‌های دو طرفه ایجاد شده در ضلع شمالی، جنوبی و شرقی است.

    براساس این گزارش، چهارمین فصل کاوش‌های باستان‌شناختی عمارت خسرو- قصرشیرین  با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار