مدیران خودروعصر اعتبار

صنعت کاشی و سرامیک کشور بدنبال مسیرهای بین المللی;

محدودیت تبادلات بانکی بزرگترین مانع توسعه و صادرات

عصر ساختمان- تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور در انتظار افزایش صادرات به ۳۰۰ میلیون متر مربع هستند.

محدودیت تبادلات بانکی بزرگترین مانع توسعه و صادرات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»، رییس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور با اشاره به پتانسیل بالای صادرات کاشی و سرامیک در کشور گفت: کیفیت بسیار بالای محصولات ایرانی و میل به توسعه در بین فعالان این صنعت بسیار زیاد است و مصداق این موضوع حضور پررنگی است که در کشورهای همسایه داریم. اما معطوف کردن بازار هدف خود به کشورهای حومه خلیج فارس بلاخص عراق جایز نیست و با تاثیر گرفتن بازار از تلاطم‌های سیاسی و نظامی منطقه، دیگر حضور در این کشورها ممکن نیست.
    محمد روشن‌فکر با تاکید بر اعمال سیاست‌های تشویقی دولت در خصوص صادرات و توسعه آن گفت: در حال حاضر موانع بسیار زیادی در راه صادر کردن وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به تعرفه‌های بالای گمرکی، هزینه‌های زیاد در حمل و نقل دریایی و جاده‌ایی و ال‌سی بانکی اشاره کرد.
    وی در ادامه به میزان صادرات سال گذشته اشاره کرد و افزود: تولید کنندگان کاشی و سرامیک در کشور سال گذشته 120 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک به ارزش 126 میلیون دلار صادرات کرده‌اند. با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و رکود صنعت ساختمان، این مقدار قابل توجه است و امکان افزایش صادرات به 300 میلیون متر مربع در کشور وجود دارد.
    رییس انجمن کاشی و سرامیک کشور با تاکید بر نقش دولت در افزایش صادرات گفت: متاسفانه هنوز مشوق‌های صادراتی که سال 89 به تصویب رسید عملیاتی نشده است. همچنین هنوز بخشنامه رفع موانع تولید که ریاست جمهوری در سال 94 ابلاغ کردند نیز به مرحله اجرا نرسیده است.
    بین المللی کردن صنعت کاشی و سرامیک نیازمند حمایت دولت
    محمد تقی خالقیه عضو هییت مدیره انجمن کاشی و سرامیک نیز با اشاره به اهمیت این صنعت اظهار کرد: بیش از 80 درصد این صنعت توسط بخش خصوصی راه اندازی و اداره می‌شود. میلیاردها تومان سرمایه گذاری در این بخش نیازمند حمایت‌هایی است که این صنعت را بین المللی کند. باید به این صنایع به عنوان منفعت ملی نگاه کنیم و نگاه سیاسی را از صنایع برداریم. این صنایع نگاه ویژه ایی  را می طلبد چرا که اشتغال زیادی در گرو رونق این بخش است .
    روشن‌فکر در ادامه به نقش برگزاری نمایشگاه‌ها در بهبود این صنعت گفت: در معرض عموم قرار دادن محصولات، رایزنی تجار و عقد قراردادهای تجاری در بین فعالان داخلی و مهمتر از آن مذاکره با تجار خارجی از مهمترین دستاوردهای برگزاری نمایشگاه است. از طرفی شناخت ضاعقه بازار وآشنایی با سلایق مردم، کمک بزرگی به تولید کنندگان برای جهت دهی خط تولید محصولات آنها میکند.
    مسعود مجنون عضو دیگر هییت مدیره با اشاره به عملکرد ضعیف گمرکات کشور افزود: در بسیاری از گمرکات کشور ساعت کاری تا 1:30 ظهر است. عملا تا پروسه اجرایی و اداری طی شود زمانی برای به نتیجه رسیدن و ارسال کالا وجود ندارد.
    روشن‌فکر با تاکید بر نقش انجمن‌ها در بهبود وضعیت صنعت ادامه داد: دولت بخشی از مسوولیت‌هایش را به نهادها و انجمن‌های مردمی واگذار کند. انجمن ها از فعالان با تجربه آن صنف تشکیل شده‌اند و با شناخت کافی معضلات صنعت میتوانند راهکارهای مناسبی برای رونق بخش خود ارایه و عملیاتی کنند.
    وی با اشاره به نقش بانک‌ها در توسعه ادامه داد: بانک‌ها تحلیل خودشون رو از رفع موانع تولید بردارند. باید با همفکری و بهره گیری از کارشناسان، راهکارهای توسعه را دریابند و به اعمال سیاست‌هایی همسو با صنعت بپردازند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو