مدیران خودروعصر اعتبار

خانه پسر مظفرالدین شاه برای فروش به مزایده می‌رود

عصر ساختمان- «عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا» تهران پس از پایان عملیات مرمت، توسط صندوق بازنشستگی کشور برای فروش به مزایده عمومی گذاشته شد.

خانه پسر مظفرالدین شاه برای فروش به مزایده می‌رود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، براساس فراخوان مزایده‌ای که امروز شنبه - دهم تیرماه - منتشر شده است، صندوق بازنشستگی کشوری فراخوان مزایده فروش عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا در محدوده ارگ سلطنتی تهران و حریم کاخ جهانی گلستان را منتشر کرده است.

    این بنای تاریخی که سی‌ام تیرماه 1384 به شماره 12214 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و جزء معدود خانه‌های باقیمانده ارزشمند در محدوده ارگ سلطنتی تهران محسوب می‌شود، براساس آن‌چه در دفتر معرفی اسناد مزایده در ارتباط با احیای این بنا آمده، این توضیح منتشر شده است: «فرآیند اخذ موافقت اصولی» از «اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران»، با عنوان «موافقت اصولی تاسیسات گردشگری» برای عملکرد «پذیرایی» طی شده است. پیش‌بینی می‌شود برنده مزایده بلافاصله بتواند با تجهیز این بنا، مقدمات احیاء و بهره‌برداری از آنرا آغاز کند.»

    در حال حاضر نیز صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مالک بنا و در مسیر برنامه‌های سازمانی خود، این اثر تاریخی را برای فروش به مزایده عمومی گذاشته است.

    بر اساس توافق صندوق بازنشستگی کشوری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، صندوق بازنشستگی متعهد به مرمت بنا شد. در این زمینه «هلدینگ عمران و ساختمان تراز پی‌ریز»؛ وابسته به صندوق بازنشستگی، در مدت 3 سال مرمت این بنا را زیر نظر سازمان میراث فرهنگی به پایان رساند و آنرا آماده احیاء و بهره‌برداری کرد.

    بنابراین امروز دهم تیرماه نخستین فراخوان مزایده فروش این خانه تاریخی منتشر شده و قیمت پایه ان 10 میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام شده است.

    براساس قوانین موجودِ حفاظت از بناهای تاریخی، هر چند خرید و فروش بناهای تاریخی هیچ خللی در حفاظت از این بناهای تاریخی وارد نمی‌کند، اما اعلام تاریخی بودن آن‌ها به مالکان بعدی در زمان فروش و قوانین و مقرراتی که هر مالک را موظف به حفاظت از این بناهای تاریخی می‌کند، نکته‌ای است که متولیاتن میراث فرهنگی همیشه نسبت به آن اذعان داشته‌اند. 

    خانه تاریخی ناصرالدین میرزا، فرزند مظفرالدین شاه در سال 1285 قمری به فرمان وی ساخته و از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به چهارصفه بودن، تزئینات ارزشمند و گنبد کلاه‌فرنگی آن اشاره کرد، همچنین یکی از دو بنای گنبدی‌شکل تهران و با معماری منحصر به فرد کویری در قلب پایتخت در خیابان ناصرخسرو، خیابان صوراسرافیل، کوچه ناصرالدین میرزا، پلاک 16 است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو