مدیران خودروعصر اعتبار

امیدواری برای بازگرداندن الواح هخامنشی از آمریکا

عصر ساختمان- معاون حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: اموال تاریخی و فرهنگی از اجرای احکام مربوط به توقیف اموال مستثنی هستند و تلاش سازمان میراث‌فرهنگی و معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری برای بازگرداندن اشیای تاریخی کشورمان از آمریکا ادامه دارد.

امیدواری برای بازگرداندن الواح هخامنشی از آمریکا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، میرهادی قره‌سید رومیانی در واکنش به خبر برگزاری جلسه بررسی مصادره اشیای تاریخی در دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: ما دو پرونده حقوقی در ایالات متحده آمریکا داشتیم، یکی از این پرونده‌ها که با تدبیر حقوقدانان کشورمان و در دولت تدبیر و امید به ثمر نشست مربوط به اشیای چغامیش بود که خوشبختانه به کشورمان بازگردانده شد.

    قره‌سید رومیانی ادامه داد: پرونده مربوط به پرداخت خسارت‌های دادرسی و حق‌الوکاله پرونده اشیای چغامیش هم از طرف ایران تنظیم و به دادگاه لاهه ارجاع داده شده است.

    معاون حقوقی، مجلس و استان‌ها سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: پرونده مهمی که از اولویت‌های سازمان میراث‌فرهنگی است، مربوط به الواح هخامنشی است حدود 60 سال پیش برای بررسی و مطالعه به‌صورت امانی به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو ارسال شده است.

    قره‌سید رومیانی ادامه داد: این پرونده با اعلام شکایت بازماندگان و اقوام 5 تبعه آمریکایی که در انفجاری در فلسطین اشغالی کشته شدند به جریان افتاد، این افراد مدعی دخالت داشتن جمهوری اسلامی ایران در این انفجار هستند و خواستار توقیف اموال تاریخی (الواح هخامنشی) ایران در ایالات متحده آمریکا شدند.

    وی با اشاره به تجربیات خود در پرونده‌های بین‌المللی گفت: در دادگاه بدوی این پرونده اعلام شد که براساس قوانین داخلی آمریکا، اموال فرهنگی و تاریخی یک کشور از سایر اموال مستثناست و اجرای حکم توقیف شامل این اموال نمی‌شود، هرچند شاکیان پرونده به این حکم اعتراض کردند اما دادگاه بعدی هم این حکم را پذیرفت و در دو مرحله، حکم دادگاه به‌نفع جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

    معاون حقوقی، مجلس و استان‌ها سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه مدعیان این پرونده، دوباره به رأی صادره اعتراض کردند، گفت: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و هم دولت آمریکا بر این موضوع که اموال تاریخی و فرهنگی از اجرای حکم توقیف اموال مستثناست، صحه گذاشتند.

    قره‌سید رومیانی تأکید کرد: اموال  فرهنگی و تاریخی مصونیت قضایی و اجرایی از لحاظ اجرای احکام دارند.

    وی خاطرنشان کرد: پرونده مربوط به الواح هخامنشی با جدیت از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی درست و تلاش صبورانه، شاهد بازگشت این اشیای تاریخی به کشور باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو