مدیران خودروعصر اعتبار

گِره مسکن مهر "هسا" کور شد

عصر ساختمان- در حالی مدیرعامل شرکت عمران پرند از احتمال خلع ید هسا در پروژه های مسکن مهر این شهر تا هفته اول خردادماه خبر داده بود که در یک ماه اخیر واحدهای در دست ساخت این شرکت همچنان متوقف است و گره کور آن در دولت یازدهم باز نخواهد شد.

گِره مسکن مهر "هسا" کور شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، اول خرداد سال جاری مدیرعامل شرکت عمران پرند از احتمال خلع هسا در مسکن مهر این شهر طی یک  هفته خبر داده و گفته بود: هسا در حال کار برای تکمیل واحدهای مسکن مهر است و از آنها برنامه زمانبندی گرفته ایم.

    وی با تاکید بر این که هسا باید عملیات اجرایی را تسریع کرده و کارها را با سرعت انجام دهد، افزود: باید تا هفته آینده مشخص شود که هسا روند تکمیل واحدها را تسریع می کند یا خیر، در صورتیکه این شرکت با همین روند پیش برود فایده ای برای پروژه ها ندارد.

    وی ادامه داد: در این صورت هسا را خلع ید کرده و از یک شرکت دیگر برای اتمام پروژه ها استفاده می کنیم.

    مدیرعامل شرکت عمران پرند با بیان این که هسا باید قول افزایش نیرو و ارائه برنامه مشخص زمانبندی افتتاح واحدها را ارائه دهد در غیراینصورت مجریان دیگر را جایگزین آن خواهیم کرد، گفت: قیمت واحدهای مسکن مهر افزایش نیافته و مجری جدید با همان شرایط هسا کار ساخت و تکمیل واحدهای مذکور را ادامه می دهد.

    طاهری تعداد واحدهای مسکن مهر هسا در پرند را 10 هزار واحد اعلام کرد و با اشاره به این که حدود 8500 واحد دارای متقاضی است، افزود: حدود 1500 واحد این پروژه فاقد متقاضی است.

    وی مهم ترین مشکل این واحدها را محوطه سازی دانست و با بیان این که هزینه این کار از آورده متقاضیان تامین می شود، تصریح کرد: در صورتیکه سقف هزینه محوطه سازی از آورده مردم بیشتر شود آنرا از محل یارانه ها تامین می کنیم.

    وی انجام پروژه های روبنایی از جمله مدرسه سازی را از دیگر اولویت های شرکت عمران پرند اعلام کرد.

    این در حالی بود که حدود یک هفته پس از این اظهارات و تقریبا در موعد مقرر اعلام شده برای خلع ید احتمالی، خبرنگار تسنیم از پروژه های مسکن مهر هسا گزارشی میدانی را منتشر کرد.

    بر این اساس اکثر واحدهای مسکن مهر هسا مطابق قرارداد باید در سال‌های 91 و 92 تحویل می‌شد، اما با وجود واریز به موقع آورده از سوی متقاضیان هنوز اتفاق امیدوارکننده‌ای برای واحدهای مذکور روی نداده است.

    یکی از دست‌اندرکاران شرکت هسا در خصوص دلیل تاخیر در تکمیل و تحویل واحدها می‌گوید: مهم‌ترین مشکل ما در هسا خدمات زیربنایی است، در حالی که واحدهای زیادی را برای تحویل داریم اما به دلیل نبود امکانات زیربنایی نمی‌توانیم آنها را تحویل دهیم.

    وی با تاکید بر این‌که از پیگیری خسته شده‌ایم و کسی پاسخگو نیست، افزود: در زون 2 هسا 1200 واحد تقریبا آماده است اما این واحدها در تاسیسات زیربنایی آب دارای مشکل هستند، در خدمات‌رسانی گاز و فاضلاب اما مشکل چندانی نداریم.

    وی به هزینه‌های سربار پروژه‌های مسکن مهر اشاره کرد و با بیان این‌که این مسئله باعث تاخیر در کاریمانکار می‌شود، تصریح کرد: طولانی شدن روند ساخت واحدها علاوه بر این‌که باعث افزایش آورده مردم می‌شود،‌زمینه تحمیل هزینه‌های اضافه به یمانکار را فراهم می‌کند. در این بین شرکت عمران نیز از پرداخت منابع مالی به ما خودداری می‌کند و می‌گوید در قبال تکمیل و تحویل واحدها حاضر به رداخت پول است.

    وی با بیان این‌که بسیاری از واحدها فقط درب و پنجره باقیمانده که در صورت تامین منابع مالی حداکثر یکماهه تحویل می‌شود، گفت: بزرگترین مشکل ما خدمات دهی بد شرکت آب است. تا زمانیکه خدمات زیربنایی هم فراهم نباشد کار کردن بی فایده است.

    وی با بیان این‌که حدود 1200 واحد مسکن مهر نیمه کاره رها شده است، مدعی شد میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها به حدود 90 درصد رسیده است.

    یکی دیگر از کارکنان شرکت هسا اما نظر دیگری درباره دلایل تاخیر در تکمیل و تحویل واحدها دارد. وی با بیان این‌که در سال جاری یک ریال پول به هسا نداده‌اند می‌گوید: مشکل پروژه‌ها زیرساخت نیست،‌مشکل نبود نقدینگی است.

    وی ادامه داد: ساخت واحدها فقط با آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی امکان پذیر است و پیمانکار پولی ندارد که آنرا خرج مسکن مهر کند. از 10 هزار واحد مسکن مهر هسا 8000 واحد مشمول افزایش سقف تسهیلات می‌شوند اما تاکنوناین کار عملیاتی نشده است.

    با این تفاسیر مشخص نیست چه زمانی گره کور پروژه های هسا در شهر پرند باز می شود، در این بین به نظر می رسد شرکت عمران شهرهای جدید ایران به جز برخی وعده ها استراتژی مشخصی برای حل این معضل ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو