مدیران خودروعصر اعتبار

ورود وزیر دفاع به بن‌بست مسکن‌مهر

عصر ساختمان:مدیر شهرهای جدید در وزارت راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف یک پروژه بزرگ مقیاس در مسکن‌مهر که به تنهایی ۳۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی ناتمام روی زمین‌های ۹۹ساله را شامل می‌شود، در نامه‌ای به عباس آخوندی خواستار ورود وزیر دفاع به موضوع و تصمیم‌گیری برای تکمیل سریع این ساختمان‌ها شد.

ورود وزیر دفاع به بن‌بست مسکن‌مهر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن نریمان، معاون وزیر راه و شهرسازی در امور شهرهای جدید، در نامه خود با اشاره به اینکه یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع، مسوولیت ساخت 50 هزار واحد مسکونی مهر در 14 شهر جدید را برعهده دارد اما از این تعداد، تاکنون فقط 13 هزار و 397 واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده، از آخوندی خواسته است با دعوت از وزیر دفاع و مسوولان این شرکت، برای رفع موانع تکمیل مابقی واحدها، به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که امکان بهره‌برداری از کل پروژه در سال جاری فراهم بیاید. در شهرهای جدید، 400 هزار واحد مسکونی مهر احداث شده که تا به حال حدود 200 هزار واحد از آنها تکمیل شده است. به این ترتیب، پروژه مربوط به شرکت وابسته به وزارت دفاع، حدود 20 درصد کل مسکن‌مهر ناتمام در شهرهای جدید را شامل می‌شود. برای حل مشکلات پروژه‌های بزرگ مقیاس در مسکن‌مهر، طی سال‌های گذشته چند بار جلسات مشترک بین پیمانکاران و مدیران شهرهای جدید برگزار شد و هر بار در قالب صورتجلسات مشخص، مقرر شد طرفین با انجام یکسری تعهدات دو طرفه، زمینه برون‌رفت از بن‌بست ساخت و تحویل را فراهم کنند اما برخی از آنها هنوز به سرانجام نرسیده است. محسن نریمان در نامه خود به عباس آخوندی، اینطور نوشته است:

    قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا (هسا) وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح متولی ساخت 50 هزار واحد مسکن مهر در 14 شهر جدید کشور است. از این تعداد تاکنون 13 هزار و 397 واحد تکمیل و به بهره‌برداری رسیده، مابقی واحدها در مراحل مختلف ساخت قرار دارند و عملیات اجرایی نیز به کندی پیش می‌رود. عملیات اجرایی سه‌هزار و 200 واحد کلا شروع نشده و حدود 2هزار و 500 واحد نیز در مرحله پی متوقف مانده است و وضعیت سایر واحدها نیز از نظر پیشرفت فیزیکی نامناسب است. از جمله دلایل عدم تکمیل واحدها و مشکلات موجود به شرح زیر است:

    1) بر اساس گزارش مدیران شرکت‌ها و اطلاعات اخذ شده از پیمانکاران دست دوم، قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا (هسا) پروژه‌ها را به سازندگان دیگر در قالب قرارداد دست دوم واگذار کرده است و برای مدیریت پروژه‌ها درصدی را از صورت وضعیت و کارکرد سازندگان کم می‌کند، این درصد در مواردی طبق اعلام مجریان پروژه‌های هسا تا 12درصد کارکرد‌ها نیز می‌رسد که با توجه به قیمت ناچیز پروژه‌های مسکن مهر مبلغ بالایی است و انگیزه و توان را از مجریان برای تکمیل پروژه‌ها گرفته است.

    2) میانگین کلی پروژه‌ها حدود 70 درصد است، یعنی تعداد زیادی از پروژه‌ها زیر 70 درصد پیشرفت دارند و این امر موجب شده تسهیلات متمم (50 میلیون ریال) به این پروژه‌ها تعلق نگیرد.

    3) تعداد زیادی از این پروژه‌ها در شهرهایی مکان‌یابی و شروع شده‌اند که عملا فاقد متقاضی هستند. وجود این مشکلات و کندی روند اجرایی کار نیز موجب شده بانک‌ها از پرداخت تسهیلات تکمیلی به این‌گونه واحدها خودداری کنند. شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در راستای مدیریت این پروژه‌ها تا کنون تلاش‌های زیادی به‌عمل آورده تا پروژه‌ها ساماندهی مناسب یابند و زمینه تکمیل آنها فراهم شود، اما مشکلاتی که به آنها اشاره شد مانع تحقق اهداف شده است.

    معاون وزیر راه‌وشهرسازی از آخوندی درخواست کرده است با دعوت از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مدیرعامل بانک مسکن و مسوولان شرکت هسا جلسه‌ای در دفتر جنابعالی تشکیل و نسبت به موارد زیر اتخاذ تصمیم شود. همچنین وی از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در قراردادهای مجریان با قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیاء (هسا) ورود کند و میزان حق مدیریتی که از مجریان کسر می‌شود را متعادل و در صورت امکان قطعی می‌شود تا انگیزه مجریان افزایش و زمینه پیشرفت و تکمیل پروژه‌ها فراهم شود. بانک مسکن و سایر بانک‌های عامل نیز تسهیلات تکمیلی پروژه‌های مسکن مهر قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا (هسا) را باتوجه به پیشرفت‌ فیزیکی پرداخت کنند و نسبت به واگذاری آن دسته از پروژه‌هایی که فاقد متقاضی هستند به شرکت هسا با پیمانکاران با هماهنگی بانک مسکن اقدام شود. از سویی از محل یارانه‌های مسکن مهر مبلغ 20 میلیارد تومان جهت تکمیل، آماده‌سازی و محوطه‌سازی پروژه‌های مسکن مهر «هسا» در سال‌جاری در اختیار این شرکت قرار گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی