مدیران خودروعصر اعتبار

راه‌اندازی سیستم نظارت و پایش آنلاین بناهای تاریخی

عصر ساختمان- سیستم نظارت و پایش آنلاین با هدف حفاظت و پیشگیری از تخریب آثار و بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی به زودی با حمایت معاونت میراث فرهنگی کشور در مرکز آموزش عالی راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی سیستم نظارت و پایش آنلاین بناهای تاریخی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در نخستین جلسه راه‌اندازی سیستم نظارت و پایش آنلاین با هدف حفاظت و پیشگیری از تخریب آثار و بناهای تاریخی کشور گفت: سیستم پایش آنلاین که وظیفه دیده‌بانی از میراث فرهنگی را بر عهده دارد،  قرار است در مرکز آموزش عالی کشور و با به کارگیری از توانایی علمی اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان حوزه میراث فرهنگی راه‌اندازی شود.

    وی با بیان این‌که با توجه به اتفاقات ناخوشایند و تخریب‌هایی که گاه در اطراف محوطه‌ها و بناهای تاریخی کشور رخ می‌دهد، لازم است که سازمان میراث فرهنگی از وضعیت کامل آثار به سرعت و درستی مطلع شوند و پیش از آنکه مورد تهدید جدی قرار بگیرند، اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از آثار و محوطه‌های تاریخی انجام شود.

    معاون میراث فرهنگی با بیان این‌که در حال حاضر با راه‌اندازی دبیرخانه و واگذاری این مرکز به مرکز آموزش عالی تلاش شده تا ساختار این مرکز شکل بگیرد، افزود: در مرحله بعدی با کمک دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حوزه میراث فرهنگی و همکاری انجمن‌های غیردولتی و دانشگاه‌ها این سیستم به صورت آنلاین به فعالیت بپردازد.

    به گفته طالبیان، درحال حاضر سیستم نظارت و پایش آنلاین در برخی کشورها برای حفاظت از آثار تاریخی انجام می‌شود، چون اگر بناها و محوطه‌های تاریخی به درستی پایش نشوند، نمی‌توان پاسخ درستی برای حفاظت به موقع و پیشگیرانه هم داشته باشند، به همین دلیل ساختار طرح مذکور و سیستم فنی آن در حال مطالعه است و احتمالا برای شناخت بهتر و تکمیل فرآیند پایش از یک استان آغاز می‌شود.

    وی تاکید کرد: آثار و بناهای تاریخی استان تهران به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده تا با استفاده از این سیستم به صورت مداوم و آنلاین آثار موجود در تهران رصد و به ستاد سازمان میراث فرهنگی و استان تهران گزارش شود و به محض اطمینان از پاسخ موثر این فرآیند استفاده از ظرفیت علمی و عملی دانشگاه‌های مختلف در استان‌های دیگر راه اندازی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی