مدیران خودروعصر اعتبار

حل معضل بافت فرسوده در پایتخت قصه‌ای که سری دراز دارد

کاهش ۱۴ درصدی ساخت و ساز در بافت فرسوده

عصر ساختمان:بافت‌های فرسوده علاوه‌بر نا ایمن بودن به سبب ساخت و سازه زشت چهره پایتخت راناهمگون کرده و از زیبایی‌هایی بصری می‌کاهد.

حل معضل بافت فرسوده در پایتخت قصه‌ای که سری دراز دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ طبق آمارهایی که روز گذشته از سازمان نوسازی شهر تهران مشخص شد، میزان رکود ساختمانی در نیمه نخست امسال در محدوده بافت فرسوده تهران به مراتب کمتر از سایر مناطق شهری بوده است، به طوری که در این مدت تیراژ ساخت مسکن در کل شهر تهران نزدیک به 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته اما در بافت فرسوده به دلیل ارائه بسته حاوی تخفیفات، مشوق‌ها و تسهیلات ساخت مسکن تیراژ ساخت و ساز 35/5 درصدی را تجربه کرد.

    **کاهش 14/5 درصدی ساخت و ساز در بافت فرسوده

    شدت رکود ساختمانی در بافت فرسوده تهران تحت تأثیر امتیازاتی که مدیریت شهری قائل شد 14/5 درصد کمتر از سایر نقاط شهری پایتخت است. هر چند بررسی‌هایی که کارشناسان نوسازی انجام داده‌اند، نشان می‌دهد اگر 2 معضل واحدهای مسکونی نوساز فروش نرفته و مقاومت بانک‌ها در پرداخت وام نوسازی بدون سپرده با نرخ سود 9 درصد در ماه‌های گذشته از سال 94 وجود نداشت، آپارتمان سازی در بافت فرسوده رونق پیدا می‌کرد و تیراژ ساخت به جای افت، افزایش می‌یافت.

    مطابق با آخرین آمارهای رسمی در 6 ماه نخست سال 94، تعداد 5 هزار و 583 واحد مسکونی در محدوده بافت فرسوده ساخته شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته35/5 درصد کاهش داشته است. در همین بازه زمانی در سال 93 نیز 8هزار و 663 واحد مسکونی ساخته شده که نسبت به 6ماه نخست سال 92، 53 درصد کاهش داشته است.

    بررسی این آمار نشان می‌دهد اگرچه روند ساخت و ساز در محدوده بافت فرسوده در این 2 سال نزولی بوده اما در 6ماه نخست سال 94، نرخ نزول کاهش پیدا کرده است.

    علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ضمن ابراز خرسندی از تعامل و هماهنگی کامل ایجاد شده میان مجموعه استانداری تهران، فرمانداری و مجموعه شهرداری تهران برای حل معضلات و مشکلات موجود در مناطق، به ارائه توضیحاتی در خصوص ویژگی‌های منطقه 12 پرداخت.

    جاوید با اشاره به اینکه عمق پیچیدگی موضوعات بافت تاریخی و فرسوده در منطقه 12 که مرکزیت شهر را دارد بسیار گسترده است، افزود: منطقه12 در گذشته منطقه‌ای پرنشاط بوده اما امروز تبدیل به بافتی نامنفعل و نامناسب به لحاظ مسائل زیست شهری، شهرسازی و سایر چارچوب‌های مورد نیاز زندگی مناسب شهری شده و هم از منظرموضوعات زیست محیطی دارای ناهنجاری‌های اجتماعی است که خوشبختانه با همت جهادی مدیران منطقه طرح ارتقا کیفیت زندگی در منطقه در حال اجرا است.

    وی تاکید کرد: فعالیت اقتصادی در بافت منطقه 12 صرفا در برخی از راسته‌های تجاری قدیمی و آن هم در مقاطع و ساعات خاصی از روز جریان دارد که این امر موجب افزون شدن برخی از حاشیه‌های دافع سکونتی در این منطقه شده، لذا بافتی که باید مولد رشد و محرک توسعه شهر باشد به جای جاذب جمعیت بودن،دافع جمعیت شده است.

    معاون فنی و عمران شهرداری تهران با عنوان این مطلب که با تدابیر اتخاذ شده و استقرار تیم جوان مدیریتی با شور و انگیزه جوانی و دارای تجربه، اقدامات مثبتی به ویژه در شش ماه گذشته در منطقه 12 صورت گرفته است، گفت: شهردار تهران به شخصه وارد عرصه اجرایی و عملیاتی در منطقه 12 شده‌اند و بخشی از زندگی شبانه روزی خود را به این منطقه منتقل کرده و در تعامل مستمر با شهروندان هستند تا بتوانند راهکارهای متناسب را برای حل موضوعات و مشکلات موجود در منطقه اتخاذ کنند، چه بسا اگر شخصی از بیرون نسخه‌ای را برای ساماندهی منطقه بپیچد، شاید نسخه مناسبی نباشد و برعمق دردها و نابسامانی‌ها بیفزاید.

    وی با تاکید براینکه لزوم استمرار تعامل پایدار وپیوسته با کسبه و پیشکسوتان محله و همچنین مجموعه میراث فرهنگی که نقش ویژه‌ای را برای بافت‌های تاریخی در منطقه 12 دارد، تصریح کرد: مدیریت شهری برای تحول مثبت در منطقه 12 و به ویژه محلات عودلاجان و هرندی در این منطقه که عمق ناپایداری‌های زیست محیطی و ناهنجاری‌های اجتماعی در آن‌ها بیشتر به چشم می‌خورد، تمرکز کرده و محله‌ سیروس نیز می‌تواند مانند 2 محله دیگر این منطقه مستعد طرح‌های مثبت باشد تا جمعیت فراوان از این منطقه را مجددا جذب کند.

    جاوید تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم برای بازگشت جمعیت و سکونت شبانگاهی در کنار ایجاد نشاط روزانه، انگیزه‌ای ایجاد کنیم، تدابیر ما پایدار نخواهد بود و پایداری تاثیرات تحول در منطقه منوط به ارائه نمونه‌هایی از الگوهای شهرسازی است تا سایر شهروندان نیز برای سکونت در منطقه ترغیب شوند.

    فتح اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه ستاد بازآفرینی ملی و متعاقب آن ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران را تمرینی برای ایجاد مدیریت هماهنگ و منسجم جهت ساماندهی محلات دارای مشکل در شهرها دانست و گفت: این جلسات با هدف هم اندیشی و تعامل برای بسیج پتانسیل و امکانات نهادهای مسئول به منظور ارائه راهکارهای شایسته برای رفع موانع نوسازی و حل مسائل پیچیده بافت‌های فرسوده،ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی شکل گرفته است.

    وی با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده به سه دسته‌ بافت‌های تاریخی، فرسوده میانی و فرسوده جدیدالایجاد که همان سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه‌های شهر هستند، تقسیم‌بندی می‌شوند افزود: انواع بافت‌های فرسوده در منطقه 12 وجود دارد و همین امر شرایط این منطقه را پیچیده و حائز اهمیت کرده است.

    فتح اللهی تاکید کرد: به همین خاطر شهرداری تهران علاوه بر سرمایه گذاری ریالی، با سرمایه گذاری مدیریت ارشد شهرداری و سرمایه گذاری کیفی، فنی و همه جانبه وارد این عرصه شده و امید است تمامی دستگاه‌های مربوطه نیز حل مشکلات این منطقه وارد شوند، چرا که اقدامات معمول برای حل مشکلات منطقه به ویژه بازار تهران با حجم گسترده‌ای از نیازهای زیرساختی پاسخگو نخواهد بود.

    عابد ملکی، شهردار منطقه 12 نیز گفت: طرح‌ها و برنامه‌های متفاوت منطقه 12 در 4حوزه‌ شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات اجتماعی و اجتماعی فرهنگی با حضور شهردار تهران بررسی شده است و در قالب یک سند تقویم شورای اسلامی شهر تهران شده تا به عنوان سند راهبردی منطقه 12 ملاک عمل قرار گیرد.

    شهردار منطقه12 تصریح کرد: براین مبنا برنامه‌های عمرانی و کاربردی متعددی در دستورکار منطقه 12 قرار دارد که هماهنگی میان دستگاه‌های مربوطه برای اجرای طرح‌های تدوین شده بسیار حائز اهمیت است و این هماهنگی می‌تواند به اجرای طرح‌ها به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان سرعت بخشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار