مدیران خودروعصر اعتبار

«روستای ملی حصیر» کجاست؟

عصر ساختمان- روستای «فشتکه»، از توابع بخش خمام، به‌عنوان «روستای ملی حصیر» کشور ثبت ملی شد. ایران در کنار کشورهایی مانند ژاپن، کره و مکزیک یکی از ۱۶ کشور تولیدکننده‌ حصیر به‌شمار می‌رود.

«روستای ملی حصیر» کجاست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، سلمان شاه‌محمدی - معاون صنایع‌دستی استان گیلان، اظهار کرد: به‌منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری امسال به‌عنوان ”اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال“، توجه به ظرفیت‌های جوامع روستایی و جهت‌دهی آن‌ها به‌سوی افزایش نرخ اشتغال و تولید در دستورکار اداره‌کل میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری گیلان قرار گرفت.

    وی با بیان اینکه روستاها توان مناسبی برای اجرای طرح‌های اقتصادی زودبازده با قابلیت خوداتکایی دارند، صنایع‌دستی را رکنی اثرگذار در تحقق این مهم عنوان کرد و افزود: در بسیاری از روستاهای گیلان تولید صنایع‌دستی مرسوم است و مواد اولیه آن به‌صورت طبیعی تأمین می‌شود.

    شاه‌محمدی حصیر را شاهدی برای این ادعا خواند و گفت: از صنایع‌دستی مهم برخی روستاهای گیلان که به‌ویژه در پاییز و زمستان رایج‌ است یکی حصیربافی است که ماده اولیه آن نوعی گیاه جنگلی کوچک است که در زبان محلی”لی“ خوانده می‌شود و در حاشیه روستای فشتکه می‌روید.

    وی فشتکه خمام را روستایی ممتاز در بحث تولیدات حصیری خواند و بیان کرد: با توجه به ظرفیت و توانمندی این روستای نمونه گردشگری، این ثبت‌ملی به‌انجام رسید.

    شاه‌محمدی با بیان اینکه هنرمندان این روستا در سطح کشور فعالیت‌های بزرگی در قالب نمایشگاهی و کارگاهی انجام می‌دهند افزود: به‌یقین، تلفیق جاذبه‌های طبیعی و گردشگری روستای فشتکه با توانمندی‌های حوزه صنایع‌دستی موجب حضور بیشتر گردشگران در این منطقه و رغبت بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری می‌شود.

    گفتنی است، ایران در کنار کشورهایی مانند ژاپن، کره و مکزیک یکی از 16 کشور تولیدکننده‌ حصیر به‌شمار می‌رود. پیشینه‌ تاریخی این تولیدات در ایران نشان می‌دهد که استفاده‌ ایرانیان قدیم از حصیر منحصر به زیرانداز نبوده و در ساخت ظروف نیز از حصیر استفاده می‌کردند. امروزه کاربرد حصیر در ظروف، بیشتر از کاربری اصلی آن یعنی زیراندازها، با استقبال علاقه‌مندان به صنایع‌دستی مواجه شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو