مدیران خودروعصر اعتبار

دبیرکانون انبوه سازان کشور:

افزایش هزینه تولید، قیمت مسکن را نیز افزایش می دهد

عصر ساختمان- دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: هر افزایش هزینه به بخش تولید، قیمت تمام شده مسکن را بالا برده و در نهایت قدرت خرید مردم را کاهش، و تشدید رکود در این حوزه مسکن را به دنبال دارد.

افزایش هزینه تولید، قیمت مسکن را نیز افزایش می دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا،  فرشید پورحاجت شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران در اهواز افزود: بازار مسکن حدود چهار سال است که در رکود به سر می برد اما از پارسال با کاهش سود بانکی شرایط این بازار تا اندازه ای بهبود یافت.
    وی گفت: در ماه های اخیر حجم و تعداد معاملات بازار مسکن نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرد و این افزایش خبر خوبی برای حوزه مسکن بود اما تداوم بهبود این بازار خوب نبود و رفته رفته با بازگشت سودهای بالای بانکی باز هم شاهد رکود درحوزه مسکن هستیم.
    دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه داد: بانک ها تنها 2 تا سه ماه به تعهدات خود به شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی پایبند بودند اما پس از آن به روش های مختلف اقدام به پرداخت سود بالا به سپرده های مردم کردند.
    وی بیان کرد: هیچ حوزه ای از تولید و صنعت چنین درآمدی ندارد که بانک ها بابت سپرده ها به مردم سود پرداخت می کنند و به همین دلیل روند بهبود بازار مسکن کند شده است.
    پورحاجت گفت: باید در خصوص سیستم بانکی کشور تجدید نظر صورت گرفته و این سیستم تبدیل به سیستم پویا و توسعه ای شود چرا که سیستم کنونی بانکی کشور به فکر کسب منفعت است و این کار ما را سخت کرده است.
    وی بیان کرد: برای خروج از رکود بازار مسکن نیاز است که نرخ سود سپرده های بانکی و نرخ سود تسهیلات پرداختی به جوانان و بخش تولید کاهش یابد.
    رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان گفت: اکنون شرایط مناسب برای خرید مسکن توسط جوانان وجود ندارد و افزایش وام مسکن نیز با شرایط موجود، کمکی به خانه دار شدن جوانان نکرد.
    وی افزود: وزارت راه و شهرسازی بر این باور است که مردم با پس انداز صاحب خانه شوند که این سیاست در تمام اقتصادها وجود دارد اما در شرایطی که صنعت در رکود سخت است، این ابزار خود را به خوبی نشان نمی دهد.
    پورحاجت همچنین به بحث اصلاح قانون مالیات های مستقیم اشاره کرد و گفت: از سال 1392 بحث اصلاح قانون مالیات های مستقیم در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که یکی از موادی که دستخوش این تغییرات بود، ماده 77 قانون مالیات های مستقیم بود که از نظر ما در حوزه مالیات ها آن چیزی که در آیین نامه است با روح قانون در منافات است.
    وی افزود: بخش مسکن توسعه محور و موتور محرک اقتصاد است چرا که تولید مسکن باعث اشتغال می شود و در بیشتر اقتصادها برای تولید مسکن مالیات سنگین اخذ نمی شود.
    دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: جامعه انبوه سازان کشور در چهار سال اخیر شرایط خوبی را پشت سرنگذاشته و به عقیده ما بحث اجرای قانون مالیات ها در این شرایط اقدام صحیحی نیست.
    وی افزود: در تمامی اقتصادها در دوران رکود، بسته های انگیزشی و تشویقی به سازندگان مسکن ارائه می شود اما ایجاد شرایط سخت برای این بخش تداوم رکود بازار مسکن را به دنبال دارد.
    پورحاجت ادامه داد: درحوزه تولید مسکن، زمین به عنوان سرمایه تولید کننده است و نباید از آن مالیات گرفته شود اما قانون براین باور است که افزایش قیمت زمین باعث سود شده و شامل مالیات می شود اما همانگونه که از یک کارخانه بابت تولید مالیات گرفته می شود نه از زمین کارخانه، از بخش تولید مسکن نیز برای زمین نباید مالیات اخذ شود.
    وی یادآور شد: اکنون شرایط برای خرید مسکن مناسب و به تعداد کافی واحد در بازار برای فروش وجود دارد و اگر هم افزایش نرخ داشته متناسب با نرخ تورم بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو