مدیران خودروعصر اعتبار

تاکید بر لزوم حفظ کلیّت «خانه شهر کرمان»

عصر ساختمان- «خانه شهر کرمان، یک اثر یکپارچه و غیرقابل تفکیک است و باید کُلیّت آن ثبت و حفاظت شود. تقطیع و تجزیه این اثر به بخش‌های با ارزش و بی‌ارزش امری غیرعلمی است. مرجع علمی و قانونیِ تشخیص ارزش‌ها، اصالت و یکپارچگی یک اثر، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.»

تاکید بر لزوم حفظ کلیّت «خانه شهر کرمان»
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، پس از کش و قوس‌هایی که طرح توسعه استانداری کرمان برای خانه شهر کرمان ایجاد کرد و در اظهارنظرهای کارشناسی جدید، کارشناسان معماری و شهرسازی استان کرمان اعلام کردند «تخریب تمام یا قسمتی از بنای خانه شهر کرمان را به دلیل فرسودگی و ساخت طرحی جامع تر لازم می‌دانند.» فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی در یادداشتی با عنوان «ضرورت ثبت کلیت خانه شهر کرمان»  که در اختیار خبرگزاری ایسنا، قرار داده نوشته است؛ «خانه شهر کرمان از جمله آثار ارزشمند معماری معاصر ایران است که طرح و نما و عناصر آن مُلهم از معماری سنتی و بومی ایران است.

    خانه شهر کرمان، معماری مدرن و باهویتی دارد، هم محصول اندیشه معاصر است و هم ریشه در تاریخ دارد و شاهکارهای تاریخ معماری کرمان را به یاد می‌آورد. در این روزگاری که معماری و شهرسازی ما دچار آشفتگی است و به درد بی خویشتنی مبتلا شده، آثارِ مدرن و باهویتی مانند خانه شهر کرمان، الگوهای مناسبی هستند که معماران با توجه به آنها مسیر معماری معاصر ایران را از شلختگی و بی جهتی برهانند.

    خانه شهر کرمان، یک اثر یکپارچه و غیرقابل تفکیک است و باید کُلیّت آن ثبت و حفاظت شود. تقطیع و تجزیه این اثر به بخش های با ارزش و بی ارزش امری غیرعلمی است. وانگهی مرجع علمی و قانونیِ تشخیص ارزش‌های یک اثر و همچنین اصالت و یکپارچگی آن، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

    خانه شهر کرمان علاوه بر ارزش‌های کالبدی و معماری، دربردارنده خاطرات جمعی است. از این رو دارای ارزش‌های فراتر از کالبد است و هرگونه دخالت و تصرف نسنجیده و غیرعلمی، ممکن است به مخدوش و ملکوک شدن روح این اثر بینجامد تا چه رسد به حذف بخش‌هایی از آن. این که گفته شود بخش‌های با ارزش بنا حفظ شود مثل این است که بگوییم اجزا و اندام غیرضروری یک شخص زنده از پیکرش جدا شود و مابقی مثل سر و گردن اش حفظ گردد. خانه شهر کرمان زنده و یکپارچه است؛ نمیشود دست و پایش را برید، نباید مُثله اش کرد.

    واقع این است که مدت‌های مدیدی است که تاریخ چنین رویکردهایی که صرفاً کالبدگرا هستند، گذشته است. امروزه این قبیل رویکردها، رویکرهای حفاظتی محسوب نمی شوند و مردود اند. امروزه برای جامعه جهانی علاوه بر جنبه های ملموس و مادی، جنبه های معنوی و ناملموس میراث فرهنگی هم ازاهمیت ویژه ای برخوردار است.

    امروزه موضوع میراث فرهنگی فقط محدود به میراث مادی و ملموس نیست؛ امروز ابعاد دیگری از میراث، مانند میراث طبیعی، میراث فرهنگی ناملموس، حافظه بشری و میراث مستند، گنجینه‌های زنده بشری، ژئوپارک و میراث زمین شناختی مورد عنایت و توجه جامعه جهانی است و بدون نگاهی ژرف و جامع به همه ابعاد و شقوق میراث، توسعه پایدار حاصل نمی شود.

    بیایید همه وجوه مادی و معنوی خانه شهر کرمان  را ارج بگذاریم و پاس بداریم و به خاطر پاره ای مسائل زودگذر، ارزشها و یکپارچگی آن را دستخوش آسیب نسازیم.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی