مدیران خودروعصر اعتبار

کشف سوت تاریخی سمنان از زیر یک بته در بیابان!

عصر ساختمان- مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: سوت به سرقت رفته کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان پس از دو سال، با تلاش ماموران پلیس آگاهی سمنان پیدا شد.

کشف سوت تاریخی سمنان از زیر یک بته در بیابان!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حسین خواجه بیدختی با اعلام این خبر اظهار کرد: صدای این سوت تاریخی که خاطرات زیادی را در بین مردم سمنان زنده می‌کند، پس از نصب مجدد در شهر طنین انداز می‌شود.

    مسئول امور حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان نیز در رابطه با جزئیات این پرونده گفت: نیروهای یگان حفاظت از آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، در سرکشی‌های دوره‌ای در آبان ماه 94 متوجه تعرض به مجموعه و به سرقت رفتن سوت کارخانه ریسمان ریسی سمنان شدند.

    یدالله یحیی‌پور افزود: مجموعه کارخانه ریسمان ریسی و نساجی پارس سابق که در حال حاضر به عنوان ساختمان اداری شورای اسلامی شهر سمنان مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله آثار تاریخی و فرهنگی استان است که به شماره 2977 در تاریخ 3آبان 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    وی گفت: اگرچه این ساختمان در اختیار شورای شهر است اما به دلیل اینکه در فهرست آثار ثبت شده قرار دارد، سرقت از سوت کارخانه نیز مورد پیگیری واحد حقوقی این اداره کل قرار گرفت و پرونده مرتبط با این موضوع تشکیل و این اداره کل خواستار شناسایی سارقان و تعقیب و مجازات و ضبط اموال مسروقه تاریخی (سوت کارخانه) طبق ماده 559 قانون مجازات اسلامی شد.

    یحیی پور با قدردانی از ماموران نیروی انتظامی استان سمنان افزود: خوشبختانه در روزهای گذشته، مخبرین نیروی انتظامی متوجه شی فلزی استوانه‌ای شکل داخل یک کیسه سفید رنگ زیر یک بته و در بیابان کنار جاده سلامت سمنان می‌شوند.

    مسئول امور حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: بر اساس اینکه به نظر می رسیده این شی، سوت به سرقت رفته کارخانه ریسمان ریسی باشد، از کارشناسان این اداره کل برای بررسی صحت و سقم این موضوع دعوت می‌شود و تاریخی بودن این سوت و مطابقت آن با سوت به سرقت رفته شده تائید می‌شود.

    مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان نیز گفت: این سوت مربوط به دوران پهلوی اول همزمان با راه اندازی کارخانه ریسمان ریسی و نساجی پارس است.

    «سروش هاشمی» افزود: این سوت یک شی‌ء تاریخی است و از آنجا که به ثبت ملی نیز رسیده دارای ارزش مضاعفی است.

    وی از کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان به عنوان هویت صنعتی سمنان یاد کرد و گفت: علاوه بر این، سوت کارخانه ریسمان ریسی سمنان ارزش معنوی ویژه‌ای برای مردم منطقه دارد و یک حس نوستالوژیک و خاطره انگیز نسبت به آن وجود دارد.

    وی با اشاره به اینکه کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان یکی از نخستین کارخانه‌های منطقه است در سال 1310 هجری شمسی ساخته شده، افزود: در گذشته بیشتر مردم شهر سمنان ساعت‌های خود را با سوت این کارخانه تنظیم کرده و این کارخانه یکی از مهم‌ترین مراکز اشتغال شهروندان سمنانی و شهرهای همجوار بوده است.

    وی گفت: در زمان فعالیت این کارخانه، روزانه در ساعت های شش، 14 و 22 سوت کارخانه نواخته می شد و ساعت تغییر و پایان نوبت های کاری از این طریق به کارگران اعلام می شد.

    وی با بیان اینکه در گذشته به دلیل کوچک بودن شهر و حجم کمتر آلودگی های صوتی، صدای این سوت تا روستاهای پایین شهر نیز می رسید، افزود: کارخانه نساجی سمنان در دوره ای، عمده ترین اشتغال بخش صنعت در شهر سمنان را داشته و بعدها به مالکیت شورای اسلامی شهر سمنان درآمده است.

    وی گفت: ساختمان این کارخانه با طرح و نقشه آلمانی ساخته شد و برای افتتاح آن در شهریور 1310 رضاشاه از راه فیروزکوه - هفدر که قسمتی هم سنگ‌فرش بود، با اتومبیل وارد سمنان شد.

    هاشمی گفت: تمام بدنه برج کارخانه نساجی سمنان در سال 1391 و بخشی از برج در سال اردیبهشت 94 مرمت و سوت برج نیز دوباره راه اندازی شد تا در مناسبت ها به لحاظ خاطره انگیز بودن قابل استفاده باشد که متاسفانه به سرق رفت.

    ساختمان اداری شورای شهر سمنان که سوت کارخانه در آن واقع شده، در تقاطع خیابان فردوسی و قدس سمنان واقع شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو