مدیران خودروعصر اعتبار

وام ۱۰۰ میلیونی برای ساخت مسکن اجاره‌ای

عصر ساختمان- وام ۱۰۰ میلیونی برای ساخت مسکن اجاره ای معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن جزئیات جدید ساخت مسکن برای دهک های پایین را اعلام کرد.

وام ۱۰۰ میلیونی برای ساخت مسکن اجاره‌ای
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران، معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: وام 50میلیونی برای ساخت مسکن حمایتی، وام 7میلیونی برای خرید مسکن‌های مهر بدون متقاضی و وام 100 میلیون تومانی برای ساخت مسکن اجاره‌ای در راستای برنامه دولت برای خانه دارشدن دهک‌های پایین پرداخت می‌شود.

    جواد حق شناس معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن جزئیات تازه‌ای از برنامه‌های دولت برای خانه دار کردن اقشار ضعیف جامعه را تشریح کرد. مهم‌ترین این برنامه‌ها پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن به کسانی است که زمین دارند و همچنین پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن‌های اجاره‌ای برای کسانی است که هیچ توانایی برای ساخت یا خرید خانه ندارند.
    دولت برای خانه دار شدن اقشار آسیب پذیر چند طرح به‌عنوان مسکن حمایتی، اجتماعی یا ساخت خانه به‌صورت استیجاری را در نظر گرفته است که با حمایت سازمان‌هایی مانند بهزیستی، کمیته امداد، شهرداری‌ها، بنیاد مسکن و نهادهای حمایتی دیگر قرار است ساخته شود.

    وام 50 میلیونی برای مسکن حمایتی

    به گفته معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن جزئیات بیشتری از ساخت مسکن برای دهک‌های ضعیف به این گونه است که مسکن اجتماعی برای 4دهک برنامه‌ریزی شده است که شامل 2 فصل کلی مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی و شامل 7 برنامه است.
    در قالب طرح مسکن حمایتی دولت 3 برنامه دارد که پرداخت وام برای ساخت، پرداخت وام برای خرید و وام بلاعوض برای خرید مسکن مهر بدون متقاضی است. براساس این برنامه آن‌طور که حق شناس می‌گوید در برنامه نخست کسانی که تمایل به ساخت مسکن دارند می‌توانند از تسهیلات (برحسب جمعیت شهرها) 30- 40و 52 میلیون تومان استفاده کنند. تسهیلات 30 میلیون تومانی برای شهرهای زیر 20 هزار جمعیت، 40  میلیون تومان برای شهرهای 200 تا 500 هزار نفر و همچنین تسهیلات 50 میلیون تومانی برای بیش از 500 هزار نفر در نظر گرفته شده است.


    این تسهیلات برای افرادی است که زمین دارای پروانه ساختمانی دارند، است. نوع دوم مسکن حمایتی به صورت خرید مسکن ملکی است به گونه‌ای که افراد در همان شهری که ساکن هستند می‌توانند مسکنی تا 20 سال ساخت خریداری کنند این طرح کمک می‌کند افراد برای خرید از تسهیلات استفاده کنند. همچنین کمک به خرید مسکن مهر در این طرح برنامه‌ریزی شده است طوری که اگر تقاضا برای مسکن مهر فاقد متقاضی وجود داشته باشد تا 7 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند.
    به گفته حق شناس در برنامه مسکن حمایتی 35 هزار نفر از تسهیلات این طرح استفاده می‌کنند در سال 96، 10 هزار واحد برای ساخت مسکن، 20 هزار واحد برای خرید مسکن ملکی، 5 هزار واحد برای مسکن مهر فاقد تقاضا از تسهیلات مسکن حمایتی برخوردار می‌شوند.


    2 برنامه برای مسکن اجاره‌ای

    طرح مسکن اجتماعی برای گروهی از متقاضیانی است که آورده لازم را برای ساخت یا خرید ندارند در مسکن اجتماعی برنامه دولت در قالب مسکن اجاره‌ای است به‌طوری که 2 برنامه برای آن پیش‌بینی شده است.
    معاون بنیاد مسکن در توضیح این برنامه گفت: برخی از نهادها و دستگاه‌هایی که خانوارهای تحت پوشش دارند اگر برنامه‌ای برای ساخت مسکن دارند می‌توانند از زمینی که دولت در اختیار آنان قرارمی دهد برای ساخت مسکن اجاره‌ای بهره‌برداری کنند. این نهادها می‌توانند از کمک تسهیلات مسکن استیجاری که در شهرهای کوچک 60 میلیون تومان، شهرهای متوسط 80میلیون تومان و مراکز استان‌ها 100 میلیون تومان تسهیلات با نرخ ترجیحی و دارای یارانه برای ساخت مسکن اجاره‌ای استفاده کنند.

    به گفته حق شناس نهادهای مذکور باید تفاهمنامه‌ای با بنیاد مسکن منعقد کنند تا مسکن اجاره‌ای را به مدت 10 سال در اختیار کسانی که در این برنامه واجد شرایط کمک مسکن هستند قرار دهند در این طرح نرخ اجاره ترجیحی خواهد بود. افرادی هم که از طرح زمین دولت استفاده کنند می‌توانند به صورت توافقی 60 درصد مسکن ملکی بسازند و بفروشند و 40 درصد از مسکن تولیدی را به مدت 10 سال به افراد تحت نظارت بنیاد مسکن و گروه های مخاطب قراردهند.

    وی افزود: عده‌ای از افراد نیز در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند می‌توانند از کمک اجاره برای شهرهای کوچک زیر 500هزارنفر، 200هزار تومان و شهرهای بالای 500 هزارنفر، 400 هزار تومان در ماه  برخوردار شوند. نرخ محاسبه اجاره از روی آمار است که سالانه 10 درصد افزایش می‌یابد. در برخی شهرها که مالکین مسکن را به صورت رهن در اختیارمستأجران قرار می‌دهند؛ پیش‌بینی شده که کمک رهن اجاره قرض‌الحسنه در اختیار آنان قرار داده شود. وی تأکید کرد: به محض تأمین اعتبار قسمت اول طرح که تأمین کمک اجاره و رهن است بسرعت انجام خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی