مدیران خودروعصر اعتبار

تماشای معماری ایرانی در میان درختان سر به فلک کشیده باغ اکبریه

عصر ساختمان- عمارت و باغ اکبریه از بناهای تاریخی و زیبای خراسان جنوبی است.

تماشای معماری ایرانی در میان درختان سر به فلک کشیده باغ اکبریه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از هدانا ،در سال‌های اخیر شاهد گسترش فرهنگ گردشگری در کشور بوده‌ایم و در این میان علاقه‌مندی به سفر‌های خارج از کشور نیز بیش از پیش افزایش یافته است. این موضوع اگر‌چه از دیدگاه جهانگردی و کسب تجربه و اطلاعات امری پسندیده است اما این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم کشورمان شناخت کافی نسبت به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تعداد زیادی از شهرهای ایران ندارند.

    در حالی که اگر هزینه‌های سفرهای خارجی در داخل ایران که تاریخ و تمدنی کهن و طبیعی کم‌نظیر دارد، ‌صرف شود اثرات مثبت چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله هتلداری، صنایع دستی،‌ حمل و نقل و غیره خواهد داشت که در مجموع موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود.

    در ایران‌زمین، قصد داریم تا هر هفته با معرفی یکی از جاذبه‌های سرزمین‌مان اطلاعاتی در‌جهت آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری ارائه کنیم.

    استان خراسان جنوبی به مرکز شهر بیرجند، در شرق ایران در سال 82 به عنوان استانی مستقل معرفی شد.این استان شامل بخش بزرگی از خراسان است که در گذشته قهستان نام داشته و شهرهای تون (فردوس کنونی) و قائن که در سفرنامه مارکو پولو نیز از آنها نام برده شده، جزیی از آن هستند.خراسان جنوبی رتبه نخست تولید زرشک و عناب کشور را دارد و علاوه بر آن در دیگر محصولات همچون پنبه، زعفران، انار و ... نیز جزو استان‌های مهم به شمار می‌رود.

    این استان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده که در صورت توجه بیشتر می‌توانند موجب رونق اقتصادی هرچه بیشتر خراسان جنوبی شوند.

    عمارت و باغ اکبریه یکی از بناهای تاریخی این استان به شمار می‌آید.این بنا در گذشته در روستای اکبریه قرار داشته که امروزه و با گسترش شهرنشینی در بیرجند واقع شده است.این باغ که در بستری کوهستانی است حدود 45069 متر مربع وسعت دارد.ساخت مجموعه داخل باغ از اواخر دوره زندیه و اوایل قاجاریه آغاز شد و شامل چند ساختمان است که قدیمی‌ترین آنها بنایی دو طبقه در قسمت شرقی باغ متعلق به حشمت‌الملک است.

    بنای دوم توسط شوکت‌الملک برای تشریفات و پذیرایی از مهمانان ساخته شده است.در معماری این بناها، تزیینات منبت، مشبک و تزیینات گچی به چشم می‌خورد.این باغ از سال 1371 در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و در خرداد ماه 1378 با شماره 2326 به عنوان اثری ملی ثبت شد.

    واقع شدن این باغ در زمینی شیبدار و احداث عمارت آن در بلندترین قسمت و وجود چندین جوی آب، استخر مربعی شکل بزرگ داخل باغ و درختان سر به ‌فلک کشیده بسیار در آن را می‌توان از جمله عواملی برشمرد که موجب قرار گرفتن این اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال 2016 شدند.

    در حال حاضر، چندین موزه در این مجموعه مشغول فعالیت هستند.یکی از این موزه‌ها، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی است که تلاش شده در آن به نحوه زندگی، آداب و رسوم و مشاغل مردم خراسان جنوبی پرداخته شود.موزه دیگر، موزه حیات وحش است که نمونه‌هایی از جانوران و پرندگان کمیاب این استان را در معرض نمایش گذاشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار