مدیران خودروعصر اعتبار

تکلیف آمارهای گردشگری امسال یکسره می‌شود؟

عصر ساختمان- پس از ۱۵ سال، سرانجام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصمیم گرفت به آمارهای گردشگری سر و سامانی دهد و تکلیف طرح معوق «حساب های اقماری گردشگری» را روشن کند.

تکلیف آمارهای گردشگری امسال یکسره می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حساب های اقماری، نظامی محاسباتی در سطح ملی یا محلی است که پیامدهای مستقیم گردشگری بر اقتصاد را نشان می دهد، اما بی بهره ماندن از آن، باعث شده آمارهای گردشگری در ایران بیشتر، حالتِ تخمینی و متناقض با کمترین باورپذیری و اثرگذاری در سرمایه گذاری و توسعه این صنعت را داشته باشد.

    این خلاء زمانی پررنگ تر جلوه می‌کند که مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، آمارهایی از درآمد گردشگران خارجی را در شرایطی اعلام می‌کنند که هیچ مرجعی برای ثبت، ضبط و آنالیز آن وجود ندارد و همین هم مستندات آنها را به چالش می‌کشد. این وضع در گردشگری داخلی نیز به مرز بغرنج‌تری می‌رسد، چون هیچ داده‌ای از میزان درآمدزایی گردشگران، با وجود جمعیت درشتی که به خود اختصاص داده وجود ندارد، حتی در حد تخمین و معمولا در چنین وضعی است که سهم گردشگری ایران در اشتغال، تولید ناخالص ملی، تولید و سایر فعالیت‌های اقتصادی مشخص می‌شود.

    شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور معاون اول رییس جمهور تشکیل داد، پس از بررسی طرح پیشنهادی نظام جامع آماری و حساب های اقماری گردشگری، سرانجام رأی نهایی را صادر کرد و این طرح را به تصویب رساند. بر این اساس مقرر شد؛ مرکز آمار ایران با محوریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همکاری دستگاه های مرتبط نسبت به استقرار و اجرای نظام آماری و حساب های اقماری گردشگری تا پایان سال 97، اقدام و سازمان برنامه و بودجه نیز اعتبار مورد نیاز این طرح را تأمین کند.

    مصطفی دهقان ـ مشاور و دستیار ویژه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در این باره  گفت: ایجاد نظام جامع آماری و حساب های اقماری گردشگری آرزوی دیرینه این بخش بوده، برای همین دکتر احمدی پور از همان ابتدا که به این سازمان آمد، روی موضوع آن متمرکز شد تا این حساب ها مطابق با استانداردهای جهانی، اجرا و سهم گردشگری در اقتصاد مشخص شود.

    او یادآور شد: حساب اقماری، گردشگری را قابل برنامه ریزی می کند و مزیت ها و نقایص آن را مشخص خواهد کرد و باعث می شود براساس داده های علمی، برنامه ریزی صورت گیرد.

    دهقان با اشاره به اقدامات مقطعی که در گذشته برای ایجاد حساب اقماری شکل گرفته بود، اشاره کرد و افزود: مرکز آمار ایران در سال های پیشین، در چند نوبت گام هایی برای ایجاد شبکه ی آماری گردشگری برداشت، اما هر بار متوقف شد و به دلایلی تا کنون اقدام علمی در این باره انجام نشده است. تا این که خردادماه امسال طرح آن با حمایت معاون اول رییس جمهور، در شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مصوب شد تا در هماهنگی با سایر دستگاه ها، موانع و مشکلات آن مرتفع شود.

    دستیار ویژه احمدی پور گفت: TSA (حساب اقماری گردشگری) نخستین بار در زمان ریاست آقای معزالدین در سازمان ایرانگردی و جهانگردی، همزمان با تدوین سند ملی گردشگری در سال 81 مطرح شد. در واقع حساب های اقماری و نظام جامع آماری در ضمایم این سند بود که کل آن در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد متوقف شد.

    وی اظهار کرد: اجرای این نظام از زمان طرح آن، یعنی در سال 81 تا سال 1396 معلق مانده و به آرزویی محقق نشده بدل شده بود تا این که شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری آن را مصوب کرد.

    به گفته دهقان، برای اجرای این نظام، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار ایران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان سه ضلع یک مثلث باید درباره چگونگی اجرا، استانداردها و تامین اعتبار، همکاری کنند.

    وی همچنین به جلسات مشترک سازمان میراث فرهنگی با سازمان جهانی جهانگردی درباره اجرای نظام جامع آماری و حساب اقماری اشاره کرد و افزود: بهمن ماه امسال کارگروهی با بانک مرکزی و مرکز آمار ایران برگزار شد که درباره این طرح به توافق  رسیدیم و امیدواریم امسال حساب اقماری گردشگری به صورت علمی قابل استفاده و اجرا شود.

    دهقان گفت: از همین حالا و خیلی سریع مقدمات اجرای این طرح آغاز شده، الگوهای مختلف دنیا نیز در حال بررسی است که اگر روی آن توافق کنیم می توانیم مطابق با آن، جذب اعتبار داشته باشیم و کار را زودتر به نتیجه برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی