مدیران خودروعصر اعتبار

دبیرستان تاریخی بروجرد رنگ مهربانی به خود می‎بیند؟

عصر ساختمان- تاریخ بنای دبیرستان امام خمینی(ره) مربوط به ۱۳۱۵ ه. ق. بوده است که در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۷۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دبیرستان تاریخی بروجرد رنگ مهربانی به خود می‎بیند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، این دبیرستان با داشتن 14 هزار مترمربع مساحت درشرق خیابان حافظ جنوبی بروجرد ساخته شده و از قدیمی ‎ ترین دبیرستان ‎ های غرب کشور است. بنای اصلی دبیرستان امام خمینی(ره) آجراست؛ این بنا در دو طبقه و یک زیرزمین طراحی شده که در هر طبقه آن، ایوانی با 12 ستون آجری رو به حیاط بزرگ مدرسه تعبیه شده و یکی از بناهای ارزشمند و خاطره انگیز و تلفیقی از معماری سنتی ایران و سبک و سیاق اروپایی بوده که به عنوان نمونه شاخصی از معماری این دوره در شهر محسوب می‌شود.

    دبیرستان امام خمینی بروجرد از قدیمی‌ترین دبیرستان‌های کشور بوده و هم اکنون در حال تخریب است. این تخریب‌ها از قبل بوده و بعد تخلیه شدن دبیرستان با شدت بیشتری به این بنا آسیب‌هایی وارد آمده است. از جمله تخریب‌ها بارش برف و باران و نفوذ آب به ساختمان است و هرساله آسیب‌هایی به بنا وارد می‌شود.

    قول مساعد رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور برای مرمت دبیرستان

    زهرا احمدی ‎ پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور  چندی پیش در حاشیه بازدید از دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) شهرستان بروجرد با اشاره به تکالیف دستگاه های فرهنگی و اجرایی در ستاد اجرایی سفر، اظهار کرد: آموزش و پرورش از جمله دستگاه هایی است که با تدبیر و درایت در این عرصه حرکت کرده است و بخش قابل توجهی از مسافران نوروزی توسط آموزش و پرورش پذیرش و اسکان می شود که قابل تحسین است. کار آموزش و پرورش در توسعه گردشگری و جذب توریست بسیار موثر است و این کار باید تقویت و حمایت شود.

    وی در خصوص احیاء و مرمت دبیرستان امام خمینی (ره) که از آثار و ابنیه تاریخی شهرستان بروجرد به حساب می ‎ آید قول مساعد داد.

    دبیرستان امام خمینی(ره ) نمونه شاخصی از معماری سنتی و اروپایی

    حجت ‎ الله یارمحمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد نیز در این ‎ باره، اظهار کرد: ارتباط بین ایران و کشورهای اروپایی از سال‌های قبل حکومت قاجار وجود داشته اما از اواسط دوره قاجار این ارتباطات افزایش چشمگیری یافت.

    وی افزود: با گسترش رفت و آمد بین ایران و فرنگ و تحصیل عده‌ای از ایرانیان در کشورهای مختلف اروپایی زمینه تأثیرپذیری از اروپا در بسیاری مسایل فراهم شد که از جمله می‌توان به جنبه‌های مختلف معماری،‌ هنری،‌ علمی و آموزشی اشاره کرد.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد تصریح کرد: از این زمان به بعد ساختن مدارسی به سبک معماری غربی و شیوه‌های آموزشی و تدریس علوم جدید در بسیاری از مدارس ایران رواج یافت، این روند در دوره پهلوی و به علت تغییر و تحولاتی که در گرایش بیشتر به غرب و نیاز به تدریس علوم جدید در ایران به وجود آمد،‌ تشدید شد به ‎ طوری ‎ که مدارس بسیاری به شیوه غربی در ایران شکل گرفت.

    یارمحمدی اضافه کرد: از جمله بناهایی که در اوایل دوره پهلوی با تلفیقی از معماری سنتی ایران و سبک و سیاق اروپایی در شهر بروجرد ساخته شده، بنایی است معروف به دبیرستان پهلوی(امام خمینی فعلی)‌ که دارای وسعتی حدود 14هزار مترمربع است و به ‎ عنوان نمونه شاخصی از معماری این دوره در شهر محسوب می‌شود.

    وی بیان کرد: این بنا شامل یک ساختمان دو طبقه به عنوان فضای آموزشی و کلاس ‎ های درس،‌ سالن آمفی تئاتر(اجتماعات) ‌و فضای وسیع حیاط است.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد خاطرنشان کرد: ساختمان کلاس ‎ های آموزشی در دو طبقه و به ‎ صورت یک بنای مستطیل شکل بوده که در سمت جنوب واقع شده و در پشت کلاسهای درس، یک ایوان با 12 ستون آجری قرار دارد؛ همچنین در دو طرف، ایوان پیشرفته دیگری به صورت نیم دایره و با ستون ‎ های آجری ساخته شده است.

    یارمحمدی اضافه کرد: ورودی اصلی بنا در سمت غرب قرار گرفته و ساختمان در سمت شمال‌شرقی و شمال‌غربی ورودی و خروجی‌های دیگری نیز دارد، داخل ساختمان شامل یک راهروی اصلی بوده که ورودی کلاس ها به این راهرو باز می‌شود؛ این راهرو درجهت شمال کلاس ‎ها ساخته شده است.

    وی بیان کرد: سقف بنا در طبقه اول با تیرهای چوبی و در طبقه دوم به ‎ صورت شیروانی و فلزی بوده که زیر قسمت شیروانی را به صورت سقف کاذب با استفاده از چوب، کلاف‌کشی و ساخته‌اند.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد افزود: سالن اجتماعات بنا در سمت شمال‌غربی ساختمان کلاس ها و چسبیده به آن احداث شده است. این فضا شامل یک ایوان ورودی تزئینی در سمت غرب و فضایی شیب‌دار جهت مشایعت نمایش و سن است.

    یارمحمدی اظهار کرد: دبیرستان امام خمینی مربوط به 1315 ه. ق. بوده و در بروجرد، شرق خیابان حافظ جنوبی نرسیده به میدان توحید واقع شده و این اثر به شماره 2074 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    وی تصریح کرد: ترمیم بنای تاریخی دبیرستان امام خمینی (ره) نیازمند 25 میلیارد ریال اعتبار بوده که تاکنون 6 میلیارد ریال برای مرمت این اثر تاریخی هزینه شده و به منظور انجام اقدامات اورژانسی و جلوگیری از خطر تخریب این بنای تاریخی درحال حاضر پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد اضافه کرد: این بنای تاریخی در سال 1316 توسط ماکسیم سیرو فرانسوی طراحی و توسط معماران ایرانی اجرا شده که پس از ثبت ملی این اثر در سال 77 وقوع آتش سوزی در این بنای تاریخی کار مرمت آن با همکاری اداره میراث فرهنگی و آموزش و پرورش انجام شده و در سال 85 نیز پس از وقوع زلزله ترمیم پشت بام و شیروانی این بنا صورت گرفته است.

    یارمحمدی ادامه داد: تزیینات سقف سالن آمفی تئاتر و اجرای آجر فرش در فضای پیرامونی به جهت دفع رطوبت بوده آخرین کار مرمتی در این اثر تاریخی بوده است.

    وی خاطرنشان کرد: دبیرستان امام خمینی(ره) شهر بروجرد به عنوان قدیمی ترین دبیرستان غرب کشور با قدمت 80 سال و با وسعت حدود 14 هزار متر مربع یکی از بناهای ارزشمند و خاطره انگیز و تلفیقی از معماری سنتی ایران و سبک و سیاق اروپایی بوده که به عنوان نمونه شاخصی از معماری این دوره در شهر محسوب می‌شود.

    زیبایی و سبک معماری این بنا تاریخی منحصر به ‎ فرد است

    علی کورانی ‎ فر معاون استاندار لرستان نیز در این ‎ باره، گفت: برای جلوگیری از تخریب این آثار ملی و ارزشمند شهرستان باید از همه ظرفیت ‎ ‏ها و حمایت ‎ های خیرین، بخش خصوصی و دولتی استفاده کرد.

    وی با اشاره به معماری و فضای دبیرستان تاریخی امام (ره) بروجرد، اظهارکرد: زیبایی و سبک معماری این بنا تاریخی منحصر به فرد بوده و باید موضوع مرمت این اثر ملی و ارزشمند همکاری لازم با بخش خصوصی انجام شده زیرا دولت به تنهایی توان انجام این مهم را ندارد.

    کورانی ‎ فر تاکید کرد: هماهنگی ‎ های لازم برای پیگیری وضعیت مرمت این بنای تاریخی به صورت ویژه با مدیریت ارشد استان انجام خواهد شد.

    مرمت دبیرستان نیازمند هفت میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار

    شهاب روزبهانی مدیرآموزش و پرورش بروجرد  نیز در این ‎ باره گفت: مرمت و بازسازی بخش ‎ هایی از دبیرستان تاریخی و ماندگار امام خمینی(ره) این شهرستان نیازمند هفت میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار است.

    وی تصریح کرد: این دبیرستان درتاریخ 29 تیر 1377 به شماره 2074 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. براین اساس در راستای حمایت از این اثر با ارزش و ماندگار باید اقدامات لازم و جدی صورت بگیرد.

    مدیر آموزش و پرورش بروجرد اظهار کرد: از حدود 10 سال پیش به دلیل تخریب، عدم احیا و مرمت بخشهایی ازاین بنای تاریخی کار تدریس در آن انجام نمی ‎شود.

    روزبهانی تصریح کرد: سال ‎ گذشته برای احیا مجدد این سرمایه پیگیری هایی انجام شد که برای رفع خطر از این بنای تاریخی 2میلیارد و 500میلیون ریال اعتبار از سوی استانداری لرستان به آن تخصیص یافت که تاکنون جذب نشده است.

    وی اضافه کرد: برای احیا مجدد این دبیرستان تاریخی طرح برگزاری جشن فارغ التحصیلان این دبیرستان ارائه شده و انتظار می ‎ رود با این فراخوان و دعوت ازاین افراد بتوان ازحمایت ‎ های مادی و معنوی آنها در راستای حفظ و حراست از این میراث فرهنگی بهره برد.

    مدیر آموزش و پرورش بروجرد بیان کرد: دبیرستان تاریخی امام خمینی (ره) بروجرد در سال 1316 توسط ماکسیم سیرو فرانسوی طراحی و توسط معماران ایرانی اجرا شده که در اثر گذر زمان و وقوع زلزله سال 85 بخش ‎ هایی از آن دچار آسیب شده است.

    روزبهانی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همفکری فارغ التحصیلان این دبیرستان درداخل و خارج از کشور و نیز همفکری و حمایت خیرین، عالمان و فرهیختگان بتوان این بنای تاریخی را که جز مدارس ماندگار کشوراست احیا، مرمت و بازسازی کرد و از این ظرفیت بسیار مهم در راستای توسعه صنعت میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان استفاده کرد.

    وی اظهار کرد: مقررشد معاونت پژوهش و برنامه ‎ ریزی اداره آموزش وپرورش شهرستان بروجرد به عنوان دبیر دبیرخانه همایش فارغ التحصیلان این دبیرستان هرچه سریع ‎ تر کمیته های مورد نیاز را تشکیل دهد و از افراد توانمند در این حوزه استفاده کنند.

    به ‎ هر حال، امید است که دبیرستان تاریخی امام خمینی (ره) پس از سال‌ها بی‌مهری از این پس رنگ مهربانی به خود دیده و وعده‌های مسئولان درباره آن عملی شود و باز مرمت و محافظت آن به فراموشی سپرده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو