مدیران خودروعصر اعتبار

علت اصلی کاهش معاملات مسکن در آبان ماه چیست؟

عصر ساختمان- به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، معاملات املاک در کشور و تهران در آبان‌ماه نسبت به مهر ماه امسال کاهش یافته، اما دلیل این کاهش معاملات چیست؟ برخی از مشاوران املاک نظرات خود را در این مورد بیان کردند.

علت اصلی کاهش معاملات مسکن در آبان ماه چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به آمارهای مسکن در آبان‌ماه امسا اعلام کرده است که معاملات املاک در کشور و تهران در آبان‌ماه امسال به ترتیب 12 و 15 درصد نسبت به مهر ماه سال 94 کاهش یافته که این مساله نشان می‌دهد خواب پاییزی بازار مسکن سنگین‌تر شده است.

    اما در جست‌وجوی علت این کاهش معاملات، برخی از مشاوران املاک نظرات خود را بیان کرده‌اند.

    یکی از مشاوران املاک در مرکز تهران به اقتصادنیوز گفت: در آبان‌ماه ما هیچ‌گونه معامله‌ای نداشتیم و دلیل آن، این است که خریدار بسیار کم است و اکثر فروشنده‌ها نیز حاضر به فروش ملک‌شان زیر قیمت نیستند و این قضیه روز به روز هم بدتر می‌شود، یعنی خریداران توقع دارند که هر روز تخفیف بیشتری برای خرید ملکی بگیرند و فروشنده‌ها نیز ضرر را نمی‌پذیرند.

    مشاور املاک دیگری در شرق تهران بیان کرد: کاهش معاملات در آبان‌ماه دلیل خاص و متفاوتی ندارد و دلیل آن همان چیزهایی است که یکی دو سال است اتفاق افتاده، اما به طور کلی می‌توان گفت که اکنون در هر صنفی مردم می‌ترسند معامله‌ای انجام دهند و در مسکن این بیشتر از هر صنفی وجود دارد.

    او در ادامه گفت: به طور کلی می‌توان گفت که اکنون بیش از هر زمانی فایل‌های فروش املاک در دست داریم، اما هیچ شخصی حاضر نمی‌شود که سرمایه‌اش را در مسکن خرج کند و بنابراین مشتری برای فایل‌های فروش وجود ندارد.

    یکی دیگر از مشاوران املاک در جنوب تهران گفت: کاهش معاملات در آبان‌ماه دلیلی متفاوت ندارد و همان مسایل قبلی در این کاهش معاملات دخیلند، اما مسبب اصلی این موضوع خود دولت است، زیرا خود دولت باعث شده که قیمت مسکن بسیار پایین بیاید، البته قیمت پایین نیامده اما هر روز اعلام می‌شود که به پایین‌ترین حد خود رسیده، در نتیجه فروشنده‌ها حاضر نیستند که ملک‌شان را مفت بفروشند و خریداران نیز حاضر نیستند که با قیمت بالاتر ملکی خریداری کنند و منتظرند که شخصی ملکش را مفت بفروشد تا بخرند.

    یک مشاور املاک در شمال تهران نیز بیان کرد: کاهش معاملات به دلیل عدم توانایی مردم برای خرید مسکن است که با توجه به شرایط مملکت، توانایی خرید مردم روز به روز کمتر هم می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی