مدیران خودروعصر اعتبار

مدرسه تاریخی ایرانشهر یزد مرمت می‌شود

عصر ساختمان- سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از آغاز عملیات مرمت و بازسازی دبیرستان تاریخی ایرانشهر در این استان خبر داد .

مدرسه تاریخی ایرانشهر یزد مرمت می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا،  ساشا ریاحی مقدم  با اعلام این خبر افزود: مدرسه ایرانشهر مربوط به دوره قاجار است و در جبهه شمالی خیابان شهید رجایی (ایرانشهر) و به فاصله اندکی از میدان شهید بهشتی شهر یزد قرار دارد .

    وی با بیان این که دبیرستان ایرانشهر نخستین دبیرستان تاسیس شده در استان است، گفت: این مدرسه تاریخی ساختمانی دو طبقه با نمایی از آجر زرد رنگ است که ساختمان اصلی آن یو( U ) شکل طراحی شده و کلاس‌های درس، اتاق‌های اداری و کتابخانۀ این بنا در تراز همکف- پشت رواق های حیاط اصلی- قرار گرفته است و مدرسه زیر زمین بزرگی نیز دارد که به آزمایشگاه اختصاص داده شده است .

    ریاحی‌مقدم مصالح بکار رفته در ساختمان مدرسه را خشت، گل، آجر، کاهگل، گچ، سنگ و کاشی عنوان و اظهار کرد: ساختمان این دبیرستان از طاق‌های ضربی و با معماری جمع زیادی از استادکاران یزدی و طراحی آندره گدار فرانسوی به سبک معماری ساسانی و صفوی ساخته شده‌ است .

    این مقام مسئول با اشاره به این که مدارس قدیمی از جمله بناهای تاریخی و قابل توجهی هستند که هنوز اغلب آنها در سطح استان یزد پابرجا بوده و مورد استفاده دانش‌آموزان قرار می‌ گیرد، گفت: با وجود بناها و ساختمان‌های جدید و امروزی هنوز تحصیل در مدارس قدیمی و تاریخی که اغلب آنها توسط معماران ماهر و هنرمند و با استفاده از خشت و گل ایجاد شده، جذابیت‌های خاص خود را دارد و دانش‌ آموزان را جذب خود می‌کند .

    سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان در پایان تصریح کرد: با توجه به اهمیت و ارزش بنا، اداره کل میراث فرهنگی استان حسب وظیفه ذاتی خود عملیات اجرایی مرمت و ساماندهی بنا را در دستور کار قرار داد و جمع‌آوری موزاییک‌های فرسوده، شفته کف حیاط ساختمان، هره چینی اطراف باغچه‌ها با آجر فرشی، ازاره چینی دیوار ساختمان اصلی با آجر نیمه فرشی همراه با بند کشی و کفسازی قسمتی از حیاط مدرسه از اهم اقداماتی است که دراین فصل از مرمت انجام خواهد شد .

    گفتنی است، دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد در تیرماه 1377 با شماره 2048 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی