مدیران خودروعصر اعتبار

نقاط تاریک تاریخ در شرق زاگرس مرکزی روشن می‌شود

عصر ساختمان- کاوش و گمانه‌زنی تعیین عرصه و حریم تپه پشت فرودگاه ملایر برای دست‌یابی به چند هدف از جمله پاسخ به پرسش‌های مربوط به غنای فرهنگی و تاریخی شرق زاگرس مرکزی و دشت ملایر آغاز شد.

نقاط تاریک تاریخ در شرق زاگرس مرکزی روشن می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، خلیل‌الله بیگ‌محمدی سرپرست کاوش و گمانه‌زنی تعیین عرصه و حریم تپه پشت فرودگاه ملایرگفت: این پژوهش با رویکرد مطالعه چگونگی تحولات و گستره جوامع روستانشینی آغازین در دشت ملایر با مطالعه سیستماتیک پنج محوطه این دشت و همچنین مطالعه باستان‌شناختی تعیین حریم و کاوش تپه پشت فرودگاه ملایر صورت می‌گیرد.

    وی افزود: شناسایی چگونگی تحولات و گستره جوامع روستانشینی آغازین دشت ملایر، تعیین زمان تاریخ‌گذاری مطلق در روستانشینی آغازین و تعیین الگوی اقتصاد معیشتی جامع نخستین دشت ملایر اعم از کشاورزی یا دامداری بخشی از اهدافی است که در این پژوهش دنبال می‌شود.

    بیگ‌محمدی تشخیص نوع ارتباطات در این دشت را یکی دیگر از اهداف پژوهش اعلام کرد و گفت: با توجه به مشابهت یافته‌های سطحی محوطه‌های آغازین دشت ملایر با سایر محوطه‌های مطالعه‌شده تپه گوران (لرستان) و سراب (کرمانشاه) در جست‌وجوی این نکته هستیم که آیا ارتباطات در این دشت درون‌منطقه‌ای و بومی است یا اینکه این مردم ارتباطات فرامنطقه‌ای با سایر محوطه‌ها داشته‌اند.

    وی ادامه داد:دوره روستانشینی آغازین بخش شرقی زاگرس مرکزی (استان همدان) آن‌گونه که بایسته آثار تاریخی آن است، مورد مطالعه قرار نگرفته است و از آن تن‌ها اطلاعات مختصری در قالب چند گزارش درون‌سازمانی (میراث‌فرهنگی) و یک مورد مقاله تخصصی (همایش ملایر) در دست است.

    این باستان‌شناس افزود: تاکنون در استان همدان محوطه‌ای متعلق به دوره روستانشینی آغازین جز در دشت ملایر شناسایی نشده است و هیچ‌گونه محوطه‌ای از این دوره مورد کاوش و مطالعه روشمند قرار نگرفته است.

    وی خاطرنشان کرد: این پژوهش، به مطالعه روستانشینی آغازین دشت ملایر و تحولات آن خواهد پرداخت که حاصل برنامه پژوهشی بررسی و شناسایی سطحی بخش سامن ملایر است.

    سرپرست کاوش و گمانه‌زنی تعیین عرصه و حریم تپه پشت فرودگاه ملایر بیان کرد:در نتیجه این پژوهش تعداد پنج محوطه معرف دوره روستانشینی آغازین مورد شناسایی قرار گرفته است و متأسفانه با گذشت سالیان دراز از دستاورد مهم و قابل توجه آن، هیچ اقدامی برای مطالعه دقیق و روشمند انجام نشده است.

    وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با کاوش تپه پشت فرودگاه مطالعه‌ای دقیق و روشمند از جوامع روستانشینی دشت ملایر صورت گیرد و به پرسش‌هایی در زمینه غنای فرهنگی و تاریخی شرق زاگرس مرکزی و دشت ملایر -در نبود و فقدان مطالعات روستانشینی آغازین (نوسنگی) استان همدان - پاسخ داده شود و نقطه تاریک این دوره روشن شود.

    ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مجوز کاوش و گمانه‌زنی تعیین عرصه و حریم تپه پشت فرودگاه ملایر استان همدان را صادر کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو