مدیران خودروعصر اعتبار

جدال آخوندی با دولت بر سر تفکیک وزارت راه و شهرسازی

عصر ساختمان- در حالی که آخوندی مخالف تفکیک وزارت راه و شهرسازی است،کمیسیون عمران مجلس و دولت تمامی بحث‌های فنی و کارشناسی را برای جداسازی آنها انجام داده اند.

جدال آخوندی با دولت بر سر تفکیک وزارت راه و شهرسازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، در تاریخ 31 خرداد 1390 بود که با رأی مجلس و تأیید شورای نگهبان وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی ادغام شده وزارت راه و شهرسازی را تشکیل داده شد. این وزارت مسئول اداره امور حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی در محدوده داخلی کشور و ارتباطات ترابری میان ایران و دیگر کشورهای جهان بود.

    براساس این گزارش بعد از گذشت 6 سال از ادغام این دو وزارت خانه رییس جمهور در انتهای دولت یازدهم عزم خود را برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی به کار گرفته،این در حالی است که آخوندی وزیر راه و شهرسازی علاقه چندانی برای جدایی وزارت خانه ندارد و با قدرت به مخالفت برخاسته است.

    آیا اقدام عجولانه برای تفکیک جوابگو است؟

    عجله دولت برای ادغام این وزارت خانه باعث ایجاد مشکلات متعددی برای تمامی زیر مجموعه‌های وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی شد و بعد از گذشت چندین ماه به یک ساماندهی رسیدند. بار دیگر دولت قصد کرده که این اشتباه را تکرار کند به همین منظور با عجله لایحه تفیک وزارتخانه را به مجلس در قالب یک طرح دو فوریتی تقدیم می‌کند.

    تفکیک وزارت راه وشهرسازی پاک کردن صورت مسئله است

    این تفکیک مخالفان و موافقان بسیاری در میان اعضای کمیسیون عمران دارد به طوری که صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار  راه و شهرسازی  با اشاره به اینکه ادغام چند وزارت خانه براساس قانون برنامه پنجم صورت گرفته و طبق مصوبات مجلس بوده،گفت: شاید نقدهایی بر این دو وزارتخانه بوده، اما تفکیک کردن آنها باعث نمی‌شود که این مشکلات برطرف شود.

    وی در ادامه افزود: تفکیک این وزارتخانه‌ها برخلاف قانون برنامه ششم و سیاست‌های کلی نظام است، بنابراین اگر ایرادهای وجود دارد باید دولت به سمت رفع آن گام بردارد و اقدام به ساماندهی امور کند.

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد:تفکیک وزارتخانه‌ها هزینه‌های بسیاری را به کشور متحمل می‌کند، بنابراین برای رفع ایرادات نباید صورت مسئله را پاک کرد بلکه باید به فکر حل آن باشیم. 

    انجام بحث‌های فنی تفکیک وزارت راه وشهرسازی در کمیسیون عمران

    محمد رضا رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس برخلاف صحبت‌های سخنگو با تفکیک این وزارت خانه موافق بود و از جداسازی آن استقبال زیادی کرد.

    رییس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار  راه و شهرسازی  با اشاره به اینکه در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی 22 حوزه معاونتی دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی حوزه بسیار گسترده‌ای است و حجم زیاد کار باعث شده که حوزه مهم مسکن و شهرسازی مغفول بماند.

    وی در ادامه افزود: جداسازی این دو وزارتخانه می‌تواند زمینه ساز رسیدگی بیشتر به حوزه شهرسازی که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در حوزه مسکن است،بشود.

    رضایی اظهار داشت: کمیسیون عمران در حال حاضر تمامی بحث‌های فنی و کارشناسی آن را شروع کرده و بیشتر اعضا موافق تفکیک و جداسازی هستند.

    مغفول ماندن حوزه‌های شهرسازی در وزارت راه وشهرسازی

    در همین راستا مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران مجلسبا اشاره به اینکه تفیک دو وزارتخانه اثرات مفیدی در کارآمدی معاونت‌ها خواهد داشت، گفت: در حال حاضر بیشترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی منوط به حوزه‌های زیربنایی و حمل و نقل بوده و متاسفانه در طی این چند سال حوزه‌های شهرسازی و بافت‌های فرسوده مغفول مانده است.

    وی در ادامه اظهارداشت: جداسازی و تفکیک این دو وزارتخانه به نفع تمامی زیر مجموعه‌هاست و تفکیک وزارت راه و شهرسازی برای کارآمدی بهتر نیازمند برنامه ریزی دقیق و اقدامات درست و به موقع است.

    تفکیک وزارت خانه بعد از گذشت 6 سال شاید به نظر اقدام عجولانه‌ای باشد، اما به نظر بسیاری از کارشناسان شاید این امر بتواند به بخش‌های مغفول مانده به ویژه مسکن و شهرسازی جانی دوباره بدهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی