مدیران خودروعصر اعتبار

«بهشت‌» پایتخت در انتظار کیست؟

عصر ساختمان- هنوز شورای شهر پنجم آغاز به کار نکرده که بحث انتخاب شهردار بعدی آن هم پس از ۱۲ سال مورد توجه همگان قرار گرفته است به گونه‌ای که هر روز نام‌های جدیدی از بهشت نشینان بعدی منتشر می‌شود؛ گمانه زنی‌ها آنقدر شدت گرفته که حتی برخی مسئولان نیز در صفحات مجازی خود پیشنهاداتی مطرح می‌کنند اما آنچه که مهم است انتخاب شهردار وظیفه اعضای شورای شهر بعدی است که قطعا یکی از مهمترین کارهایشان خواهد بود.

«بهشت‌» پایتخت در انتظار کیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در حالی هر روز نام تعدادی به عنوان شهردار بعدی تهران در رسانه‌های مختلف و فضاهای مجازی مطرح می‌شود که بنا به گفته عضو منتخب شورای شهر بعدی، هنوز تصمیمی در خصوص شهردار بعدی گرفته نشده و نام‌ها در حد گمانه زنی‌های رسانه‌ای است اما آنچه که مهم است اینکه شورای امید  شهردار بعدی را براساس نظام نامه‌ انتخاب خواهد کرد.

    علی اعطا، منتخب مردم در شورای پنجم شهر تهران با بیان اینکه پیش از انتخابات میثاق‌نامه‌ای توسط اعضای لیست به امضاء رسید که یکی از بندهای آن در خصوص عدم خروج اعضاء از شورای شهر بود گفت: بر اساس این بند افرادی که با رای مردم وارد شورای شهر می‌شوند باید به نظر مردم احترام گذاشته و در صورتی که هر گونه پیشنهاد مبنی بر خروج از شورای شهر همچون تصدی پست وزارت، یا معاونت وزارت و امثال آن که با عضویت در شورا قابل جمع نیست به آنها ارائه شد از قبول آن خودداری کنند چرا که خروج اعضاء به هر دلیلی از شورای شهر موجب تضعیف این پارلمان محلی و بی احترامی به رای مردم است و اگر شاهد ریزش اعضاء باشیم اینگونه القاء می‌شود که به رای مردم احترام کافی نگذاشته‌ایم و از سویی دیگر شورا تضعیف خواهد شد.

    تاکنون اسمی از شهردار بعدی در جلسات شورای امید مطرح نشده است

    تدوین نظام‌نامه انتخاب شهردار بعدی

    شهردار بعدی سیاسی است؟

    وی با بیان اینکه تا کنون هیچ اسمی از شهردار بعدی در جلسات شورای امید مطرح نشده است گفت: برای اینکه انتخاب شهردار چارچوب قابل دفاعی داشته باشد در حال تدوین نظام‌نامه‌ای در خصوص انتخاب شهردار هستیم که در این نظام‌نامه دو موضوع، ویژگی‌های شهردار و ساز و کارهای معرفی پیش بینی می شود.

    اعطا با بیان اینکه تا کنون اسمی در مورد شهردار بعدی تهران در جلسه مطرح نشده و اسامی منتشره در حد گمانه زنی‌های رسانه‌ای در فضای مجازی است، اظهار کرد: قطعا زمانی که شورای شهر پنجم مستقر شود یکی از اقدامات مهمی که باید انجام گیرد انتخاب شهردار تهران است.

    وی با بیان اینکه تا کنون بندهایی از پیش نویس نظام نامه مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: این نظام‌نامه توسط کارگروهی متشکل از اعضای داوطلب تشکیل شده که پیش نویس نظام‌نامه را تدوین کردند و حالا این نظام نامه برای تصویب به جلسات شورای منتخب پنجم آمده و در حال بررسی و نهایی کردن آن هستیم اما آنچه که مسلم است اینکه شورای پنجم اجازه فشار از بیرون و دیکته کردن بیرونی را نمی‌دهد.

    عضو منتخب مردم در شورای شهر پنجم در پاسخ به این سوال که آیا شهردار تهران سیاسی است یا خیر؟ با بیان اینکه کسی که می‌خواهد به صندلی شهرداری تکیه بزند باید در رده‌های بالای مدیریتی تجربه فعالیت داشته باشد ادامه داد: طبیعی است کسانی که تجربه و سوابق اینگونه داشته باشد که معمولا بدون گرایش سیاسی نیستند اما این بدان معنا نیست که شهردار آینده را بر اساس گرایش سیاسی انتخاب کنیم.

    شایسته سالاری سرلوحه انتخاب شهردار

    شهردار آتی پایتخت باید شهر را بشناسد

    تغییر رویکرد در مدیریت آتی شهر

    اعطا با بیان اینکه ما شایسته سالاری را سرلوحه انتخاب خود قرار خواهیم داد گفت: داشتن تجربه مرتبط باید یکی از ملاک‌های موثر انتخاب شهردار باشد و این در حالیست که افرادی که می‌خواهند برای مدیریت شهر تهران انتخاب شوند باید علاوه بر آنکه تجربه کافی داشته باشند، شهر را نیز به خوبی بشناسند، چرا که نمی‌توان فردی را انتخاب کرد که سوابق اجرایی بی ارتباط به مسائل شهری داشته باشد. شهر مسائل پیچیده‌ای دارد و اگر فردی انتخاب شود که اساسا با مباحث تخصصی شهر بیگانه باشد، نمی‌تواند مدیریت قابل انتظاری داشته باشد.

    عضو منتخب شورای شهر پنجم با بیان اینکه آنچه که مسلم است اینکه تهران نیازمند تغییر رویکرد است عنوان کرد: این تغییر رویکرد باید در انتخاب‌ها، طرح‌ها و برنامه‌ها دیده شود. چرا که ما در حال حاضر با شهری مواجه هستیم که مگاپروژه‌های کم فایده و پر هزینه که متاسفانه متناسب با هزینه انجام شده بازدهی لازم را نداشته‌اند، دارد و از دوره جدید باید این مسیر در راستای ارتقاء سطح زندگی تغییر کند.

    وی با بیان اینکه در شورای شهر بعدی شهرداری نباید به سمت اجرای پروژه‌های درشت مقیاس که توجیه ندارند برود گفت: نمونه این اقدامات دو طبقه کردن پل صدر است که در آن شرایط مگاپروژه‌ای به بزرگی پل صدر تعریف شد اما ارزیابی کارشناسان نشان می‌دهد نه تنها تاثیری در بهبود ترافیک نداشته بلکه به عاملی برای جذب سفر با وسایل نقلیه شخصی شده است و این پروژه در حالی اجرا شد که در کشورهای توسعه یافته نه تنها اینگونه پروژه‌ها منسوخ شده بود بلکه حتی نمونه هایی را سراغ داریم که اینگونه بزرگراه ها به نفع مردم و حیات شهری تغییر کارکرد داده است.

    وی با بیان اینکه لازم است درمدیریت شهری آینده شاهد تغییر رویکرد گسترده در انجام پروژه‌های شهری باشیم افزود: در تهران به اندازه کافی به پتانسیل‌های فرهنگی و تاریخی شهر دقت نشده است. در حالیکه می‌توان از ظرفیت‌های این قسمت در راستای توسعه درآمدهای پایدار استفاده کرد و باید رویکردی متفاوت در این زمینه اتخاذ کنیم و بر همین اساس است که تاکید داریم شهردار بعدی تهران باید کسی باشد که شهر، ظرفیت‌های آن و ... را بشناسد و درک عمیقی از آن داشته و در این راستا برنامه‌های خود را ارائه کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار