مدیران خودروعصر اعتبار

فقدان سیستم مدیریت آمایش سرزمین؛ معضل اصلی بازار مسکن

عصر ساختمان- حسین وکیلی، کارشناس اقتصادی معتقد است در حال حاضر ساخت و ساز مسکن با نبود سیستم مدیریت صحیح آمایش سرزمین، شناخت محیط ها و زیر ساخت ها همراه است و این امر موجب عدم توزیع صحیح در بخش مسکن شده است.

فقدان سیستم مدیریت آمایش سرزمین؛ معضل اصلی بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وبسایت ihome.ir ،حسین وکیلی کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بخش قابل توجهی از گردش فعالیت های اقتصادی کشور از جمله صنایع و واردات کالاهای مورد نیاز در بخش مسکن به بازار مسکن مرتبط است. سالهاست بخش مسکن در ایران با بی برنامگی همراه بوده است باید در امر سیاست گذاری در درجه اول آمایش سرزمین صورت گیرد و از نطر شناخت بافت جمعیتی و تراکم جمعیت و وجود امکانات زیست محیطی دقت لازم انجام شود و به این نتیجه برسیم  که تامین مصالح  و انتقال آن به یک نقطه صرفا نمی تواند جوابگوی تامین مسکن شود.

    وی افزود: در بخش انبوه سازی مسکن به علت عدم آمادگی فضاها و زیر ساخت های لازم برای تامین مسکن که عبارت است از تامین آب، برق، راه، سوخت و اماکن آموزشی و بهداشتی و … باید بافت شهرک های که به صورت انبوه سازی ساحته می شود در چارچوب خانه سازی ارزان در نظر گرفته شود.  متاسفانه تقریبا این امر رها شده و در ابتدا ساخت و ساز صورت گرفته و بعد به فکر زیرساخت ها می افتند.

    وکیلی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر ساخت مسکن با نبود سیستم مدیریت صحیح آمایش سرزمین، شناخت محیط ها و زیر ساخت ها همراه است و نتیجه آن عدم توزیع صحیح مسکن می شود آمارها حاکی از آن است که در کل کشور نزدیک به یک میلیون واحد مسکونی خالی وجود دارد از طرفی تقاضای مسکن به شدت در میان مردم احساس می شود این امر نشانگر عدم عرضه و تقاضا صحیح در بازا رمسکن است.

    این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: با وجود چنین شرایطی  بهتر است مسکن اجتماعی اولویت اول عملکرد و سیاست گذاری مسکن قرار گیرد نه به این معنا که مسکنی بسازیم و آن را به صورت  اقساط  و مال الاجاره واگذار کنیم باید به صورت اماکن استیجاری آن هم برای طبقات کم درآمد و نیازمند مسکن با مال الاجاره عادلانه اجرایی شود تا موج سنگین جوانانی که به سن ازدواج رسیدند و بزرگترین معضل آنها تامین مسکن است از میان برود.

    وکیلی در ادامه بیان کرد: امر خانه دار کردن مردم از هر طریقی ناشی از سیاست گذاری غلط دولت هاست در این میان بسیاری بازار مسکن را به تجارت تبدیل کردند و سفته بازی می کنند سیاست گذاری ها باید به گونه ای حرکت کند تا موتور بازار مسکن روشن شود.

    وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر تورم عاملی برای توسعه فعالیت مسکن شده است در واقع اگر تورم در بخش مسکن متوقف شود و قیمت ها بالا رود بسیاری دست از ساخت و ساز می کشند و انتظار سودهای 40 درصد به بالا را دارند در غیر این صورت رغبتی برای ساخت وساز سودهای معقول 10 یا 20 درصدی هم ندارند  امروزه مالکان خانه های ارزان یا گران قیمتی که دست به فروش نمی زنند و منتظر قیمت های متورم هستند دولت باید برای شکستن این سیکل اقدام به سرمایه گذاری در بخش مسکن اجتماعی کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار