مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست:

۱۱ میلیون هکتار از جنگلهای کشور طی ۳ سال اخیر در آتش سوخت

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست گفت: در سال ۹۳ حدود ۶ میلیون و ۵۷۴ هزار هکتار، ۹۴ حدود ۳ میلیون و ۳۹۴ هزار هکتار و ۹۵ حدود ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار هکتار از اراضی جنگلی طعمه حریق شد.

۱۱ میلیون هکتار از جنگلهای کشور طی ۳ سال اخیر در آتش سوخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، علی تیموری در جلسه ستاد ملی مقابله با آتش‌سوزی جنگلها  با ارائه آمار تعداد و وسعت آتش‌سوزیهای مناطق جنگلی، اظهار کرد: سال 93 با 216 مورد، 94 با 277 مورد و 95 با 221 مورد حریق رو به رو بودیم که اگرچه به لحاظ تعداد، عدد افزایشی را شاهد بودیم اما به لحاظ وسعت درگیر حریق، شاهد کاهشی چشمگیر بودیم به گونه‌ای که در سال 93 حدود 6 میلیون و 574 هزار هکتار، 94 حدود 3 میلیون و 394 هزار هکتار و 95 حدود 2 میلیون و 123 هزار هکتار از اراضی جنگلی طعمه حریق شد.

    وی افزود: بر این اساس در سال 94 و در مقایسه با سال 93، شاهد کاهش 51 درصدی وسعت درگیر با حریق بودیم که این عدد در سال 95 و در مقایسه با سال 94 به 36 درصد و در سال 95 و در قیاس با سال 93 یعنی طی بازه‌ای دو ساله به 67 درصد رسید.

    مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست، کاهش وسعت آتش‌سوزیها را ناشی از انجام اقدامهای مختلف همچون شناسایی نقاط حساس آتش‌سوزی، استقرار چادرهای آتش‌بانی در مناطق حساس، ایجاد گشتهای سیار در مناطق حساس، هماهنگی با مسئولان استان برای همکاری هنگام وقوع آتش‌سوزی، نصب تابلوهای هشدار‌دهنده و اعلام شماره 1540 روی تابلوها و بنرها به منظور ارائه گزارشهای آتش‌سوزی از سوی مردم، فعال شدن ستادهای واکنش سریع در سطح ملی و استانی، استفاده از بالگرد و هلی‌برد نیرو برای خاموش کردن آتش طی توافق با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان هوافضا از سال 94 دانست.

    تیموری با ارائه آماری از تعداد و وسعت آتش‌سوزیهای جنگلی در مناطق تحت مدیریت سازمان از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: متاسفانه در استانهای خوزستان و ایلام شاهد افزایش آتش‌سوزیها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم.

    وی ادامه داد: در حالی استان خوزستان با 14 مورد حریق در وسعت 172 هکتار در صدر آتش‌سوزیهای سه ماهه نخست سال جاری قرار گرفته است که در مدت مشابه سال گذشته هیچ آتش‌سوزی را در این استان شاهد نبودیم.

    مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست تصریح کرد: همینطور ایلام پنج مورد آتش‌سوزی در وسعت 23 هکتاری را شاهد بوده در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته تنها یک مورد حریق در پنج هکتار را در این استان شاهد بودیم.

    تیموری با بیان اینکه به طور کلی استانهای ایلام و فارس از جمله استانهای پر‌مخاطره در وقوع آتش‌سوزیهای جنگلی هستند، اظهار کرد: البته امسال به دلیل شرایط ویژه خوزستان و افزایش بسیار قابل توجه دما هوا در این استان، یک بالگرد خاص استان خوزستان در این استان مستقر شده است.

    وی با اشاره به شرایط بارش کشور، افزایش پوشش گیاهی طی سال جاری، آغاز زودهنگام فصل گرما و تشدید دما هوا، نسبت به خطر مستعد بودن مناطق برای آتش‌سوزی هشدار داد و خاطرنشان کرد: در صورتیکه طی ساعات نخستین آتش‌سوزیها با آنها مقابله نشود، امکان رخ دادن فاجعه بسیار زیاد خواهد بود

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار