مدیران خودروعصر اعتبار

تأثیر اخذ مالیات مضاعف از بازار مسکن بر بازار سهام

عصر ساختمان- تصمیم جدید سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات ۱۰ درصدی از درآمد خرید و فروش مسکن علاوه بر آنکه بر بازارمسکن اثر‌گذار است، می‌تواند بر بازارسهام هم اثرگذار باشد زیرا به‌طور کلی بازارهای مسکن و سهام است رقیب یکدیگرند.

تأثیر اخذ مالیات مضاعف از بازار مسکن بر بازار سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، براساس علم اقتصاد، مالیات مالی است که دولت‌ها به فراخور شرایط در وضعیت رکودی سیاست مالی انبساطی اخذ کرده، مالیات را کم‌می‌کنند و در شرایط رونق با اخذ سیاست‌های انقباضی مالیات را افزایش می‌دهند. توجه داشته باشیم کاهش یا افزایش مالیات یکی از مهم‌ترین سیاست‌های مالی دولت‌هاست،

    در این بین سیاست‌های پولی را بانک مرکزی و سیاست‌های مالی را دولت‌ها تعیین می‌کنند. همواره رکود یا رونق اقتصادی بر انبساطی یا انقباضی بودن سیاست‌های مالیاتی تأثیر دارد. در شرایط فعلی و با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد و همچنین بازار مسکن، به‌نظر می‌رسد اخذ مالیات مضاعف از این بازار غیرمنطقی است و چنین ترمزی در مسیر معاملات بازار مسکن عقلانی نیست، زیرا اتفاقا باید برای رونق اقتصاد و همچنین رونق بازار مسکن شرایط مبادله را تسهیل کرد. اخذ مالیات مضاعف در حوزه مسکن قطعا بر دوش مصرف‌کننده خواهد افتاد و این مالیات حتما بر قیمت مسکن تأثیر‌گذار است و از جیب مصرف‌کننده پرداخت خواهد شد.

    اما در پاسخ به این پرسش که اخذ چنین مالیاتی از بازار مسکن چه تأثیری بر روند معاملات در بازار سهام خواهد داشت، باید گفت؛ به‌طور کلی تأثیر رکود مضاعف در بازار مسکن بر بازار سهام به 2قسمت تقسیم می‌شود. بخش اول به کلیت بازار مربوط است همانطور که گفتیم به‌طور کلی بازار مسکن رقیب بازار سهام است در نتیجه اگر بازار رقیب با رکود مواجه شود،

    نقدینگی‌های آن بخش وارد بازار سهام خواهند شد. دومین بخش اثر‌گذار را باید در حضور شرکت‌های فعال صنعت ساختمان در بازار سرمایه جست و جو کرد زیرا طبیعتا این دسته از شرکت‌ها از رکود بازار مسکن تأثیر منفی می‌پذیرند و با کاهش سودآوری و افت قیمت سهام مواجه می‌شوند.

    بنابراین باید هر دوی این اثرات را بررسی کرد، با توجه به اینکه وزن شرکت‌های ساختمانی در بازار سرمایه چندان زیاد نیست، تأثیر آن نسبت به عامل اول کمتر است. اما برمبنای عامل اول می‌توان گفت که در شرایط فعلی اخذ چنین مالیاتی از بازار مسکن به رونق بازار سهام کمک می‌کند، در یک شرایط نرمال رکود در بازارهای رقیب به شرط رونق اقتصادی می‌تواند به رونق بازار سهام منجر شود اما در شرایط امروز و رکود حاکم بر اقتصاد این مالیت تأثیر چشمگیری بر بازار سرمایه نخواهد داشت زیرا مهم‌ترین شرط رونق در بازار سهام رونق اقتصادی است و تا زمانی که اقتصاد درگیر رکود است چنین تصمیم‌هایی برای رونق بازارهایی مثل بازار سهام تأثیری نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار