مدیران خودروعصر اعتبار

تسهیلات لیزینگ در بازار مسکن جایی ندارد

عصر ساختمان- چند ماهی است که از تصویب شورای پول و اعتبار برای حضور لیزینگ‌ها به بازار مسکن گذشته، اما به دلیل وجود نرخ‌های سرسام‌آور، نتوانسته جایی برای خود در میان متقاضیان پیدا کند.

تسهیلات لیزینگ در بازار مسکن جایی ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، پس از مدت‌ها رایزنی در زمستان 95، شورای پول و اعتبار برای صدور مجوز لیزینگ‌ها به منظور ورود در حوزه مسکن موافقت کرد و با ابلاغ دستورالعملی از سوی بانک مرکزی ، لیزینگ مسکن رسماً آزاد شد.

    این در حالی است که پیش‌تر، انجمن لیزینگ ایران صدور مجوز را مثبت ارزیابی کرده بود، اما معتقد بود شرایط تعیین شده به گونه‌ای است که نمی‌تواند موجب جذب لیزینگ‌ها برای فعالیت در حوزه مسکن و پاسخگویی به متقاضیان باشد.

    بر این اساس لیزینگ‌ها می‌توانستند تا سقف 70 درصد از قیمت کارشناسی شده مسکن را به متقاضیان، تسهیلات ارائه دهند که این مبلغ با سود 21 درصد پرداخت می‌شد. نرخ سودی که در قیاس با سایر تسهیلات بانکی که اکنون بین 9 درصد در صندوق پس انداز مسکن و 17 درصد در وام مسکن با خرید اوراق انجام می‌شود، بالا بوده و هزینه‌های قابل توجهی را در سود و حتی پرداخت اقساط به دریافت‌کنندگان تسهیلات از محل لیزینگ مسکن تحمیل می‌کرد.

    یکی از مهم‌ترین انتقادات نسبت به دستورالعمل لیزینگ مسکن، عدم ورود لیزینگ بانک‌ها به این موضوع اعلام شد، چرا که بانک‌ها از فعالیت در لیزینگ مسکن بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی منع شده بودند.

    در همان زمان بود که مدیران انجمن لیزینگ تأکید داشتند، نباید بین مردم این انتظار ایجاد شود که می‌توانند، بلافاصله از ابلاغ این دستورالعمل، به لیزینگ‌ها مراجعه کرده و از تسهیلات برخوردار شوند. از سوی دیگر انتظار مردم از دریافت تسهیلات مسکن نرخ سود پایین با دوره بازپرداخت طولانی مدت بود که هیچ یک از اینها برای تسهیلات لیزینگ وجود نداشته و نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد. این در حالی است که لیزینگ مسکن می‌تواند کمک حال مسکن اجتماعی و خانه اولی‌ها باشد.

    لیزینگ نمی‌تواند وارد بازار مسکن شود

    حسام عقبایی با اشاره به اینکه لیزینگ مسکن به هیچ عنوان تأثیری در رونق گرفتن بازار مسکن ندارد، گفت: تسهیلات لیزینگ مسکن نمی‌تواند مستقیم و بدون واسطه وارد این بازار شود.

    وی در ادامه افزود: در حال حاضر لیزینگ‌های مسکن ذخیره مالی کافی در این زمینه را نداشته و باید بتوانند به یک منابع مالی برسند.

    تسهیلات مسکن لیزینگ، گران‌تر است

    در همین خصوص حامد مظاهریان  اظهار داشت: این نهادهای مالی در حوزه خرید و فروش اتومبیل حضور پیدا کرده و برای ورود به بازار مسکن منع شده بودند.

    وی در ادامه افزود: هدف وزارت راه و شهرسازی تصویب حضور لیزینگ در شورای پول و اعتبار بود که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده به نتیجه رسید.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه لیزینگ‌ها می‌توانند با حضور در این بازار، سرمایه بیشتری را به بخش مسکن تزریق کنند، تصریح کرد: تسهیلات لیزینگ معمولاً گران‌تر است، اما می‌تواند بخشی از اقشار پردرآمد را هدف قرار دهد و باید در آینده منتظر اجرایی شدن اثرات مثبت این نهاد مالی در بخش مسکن باشیم. 

    وی یادآور شد: در حال حاضر شرکت‌ها در مراحل تأمین مالی هستند تا بتوانند با قدرت در این مسیر حرکت کنند.

    بهره‌های تسهیلات لیزینگ ناعادلانه است

    در همین راستا بیژن خطیبی عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با خبرنگار مسکن گفت: لیزینگ در دو بخش خودرو و مسکن تأثیر بسزایی دارد.

    این کارشناس مسکن با بیان اینکه تسهیلات لیزینگ هم اکنون 80 درصد است، افزود:  یکی از مشکلات عمده در این بخش نرخ بهره 22 درصدی تسهیلات است.

    خطیبی با اشاره به اینکه بسیاری از کارشناسان و مسئولان موافق پرداخت تسهیلات لیزینگ هستند، گفت: اصلی‌ترین مشکل در میزان سود و نرخ بهره است.

    وی ادامه داد: بهره‌های موجود به ویژه در بخش مسکن عادلانه نبوده و باید کارشناسان به این بخش توجه لازم را داشته باشند.

    خطیبی به خانه دار شدن بسیاری از افراد به وسلیه لیزینگ و اجاره به شرط تملیک اشاره کرد و گفت: به منظور تسریع در این خدمات ، باید در نرخ و سود آنها تجدید نظر اساسی شود.

    نرخ سود تسهیلات بانکی توجیه اقتصادی ندارد

    ایرج رهبر عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان اظهار داشت: لیزینگ مسکن کاملاً با لیزینگ‌ خودرو تفاوت دارد. در بخش مسکن با ارائه تسهیلات 7 یا 8 میلیون تومانی امکان خرید مسکن وجود ندارد، در نتیجه باید تسهیلات بالاتری پرداخت کنند که متأسفانه سود آنها نیز بالاتر است.

    وی با اشاره به اینکه هدف اصلی دولت در این بازار، خانه‌دار شدن اقشار ضعیف و متوسط جامعه است، تصریح کرد: منابع مالی در لیزینگ‌ها باید توسط بانک‌ها تأمین شود که آن هم شامل مبالغ هنگفتی می‌شود، بنابراین وجود سودهای بانکی بیش از 22 درصد برای متقاضیان واقعی مسکن، توجیه اقتصادی ندارد.

    براساس این گزارش؛ حوزه مسکن در طی این مدت فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده و پرداخت تسهیلات نقطه امید را برای متقاضیان روشن کرده است. اما در این بین لیزینگ مسکن به عنوان یک تجربه جدید در حوزه پرداخت تسهیلات به دلیل بالا بودن میزان سود، نتوانسته جایگاهی را در بین متقاضیان پیدا کند.

    در نتیجه باید این نکته را به مسئولان لیزینگی گوشزد کرد که برای جا باز کردن در بین متقاضیان، باید به سمت کاهش نرخ سود حرکت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو