مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز فصل سوم مرمت و احیای چاپارخانه عقدا

عصر ساختمان- فصل سوم مرمت و احیای چاپارخانه عقدا شهرستان اردکان با هدف ادامه و تکمیل اقدامات مرمتی بنا در فصل‌های اول و دوم آغاز شد.

آغاز فصل سوم مرمت و احیای چاپارخانه عقدا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از میزان، ساشا ریاحی‌مقدم  گفت:چاپارخانه عقدا یک اثر فرهنگی‌وتاریخی است که در شهرستان اردکان، بخش عقدا، بیرون از محدوده شهر خرانق، در مجاورت کاروانسرای ابوالقاسم رشتی و همچنین در کنار محور ارتباطی یزد به اصفهان قرار دارد.

    سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد، با بیان اینکه این بنا براساس پلان چهارضلعی و مستطیل‌شکل و با راستای شمالی و جنوبی احداث شده و مصالح اصلی آن خشت، گل و چینه است، گفت: ساختمان چاپارخانه دارای چهار برج و یک ورودی است. ورودی این مجموعه در جبهه غربی آن واقع شده و درگاه ورودی به‌صورت دوطبقه نماسازی شده است وتزیینات بنا در کنگره‌های بالایی بنا دیده می‌شود. برج‌های چاپارخانه دارای تیرکش و لبه‌های کنگره‌دارند که به‌نوعی وظیفه جان‌پناه و موضع‌گیری نظامی را هم برای مأموران و ساکنان مجموعه فراهم می‌آوردند.

    ریاحی‌مقدم تصریح کرد:فصل سوم مرمت این بنا با هدف ادامه و تکمیل اقدامات مرمتی بنا و اتمام این پروژه تاریخی و مهم، که می‌تواند نقش زیادی در جذب توریست و فعالیت‌های فرهنگی و موزه‌ای در منطقه داشته باشد، هم‌اکنون شروع شده و اجرای کاهگل ته‌کش و روکش نمای بیرون، مرمت و بازسازی کنگره‌های اطراف بنا، پاک‌سازی نمای آجری، اجرای بندکشی نما و اجرای کاهگل و کف‌سازی فضای داخلی بنا ازجمله اقداماتی است که قرار است در این فصل از مرمت انجام گیرد.

    وی افزود:این بنا در گذشته محل نگه‌داری اسب‌های تازه‌نفس برای تحویل به پیک‌های حکومتی و محل استراحت مختصر پیک‌ها بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی