مدیران خودروعصر اعتبار

سالاری :

تهران بیش از ۳هزار هکتار بافت فرسوده تمام عیار دارد

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهر تهران حدود ۳هزار و ۷۲۰ هکتار بافت فرسوده تمام عیار دارد که هر سه مولفه ریزدانگی، ناپایداری ونفوذناپذیری را دارا است.

تهران بیش از ۳هزار هکتار بافت فرسوده تمام عیار دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران  با بیان اینکه در دهه های گذشته به مأموریت های شهرسازی و معماری در شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور توجه نشده است، اظهار داشت: باید با یک برنامه ریزی دقیق در راستای نوسازی بافت فرسوده و توسعه فرهنگ غنی معماری و شهرسازی در ایران اقدام کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه پیشینیان در طول تاریخ به حوزه معماری و شهرسازی اهمیت فراوانی می دادند، گفت: بخشی از هویت ایرانیان بعد از ظهور اسلام به اقدامات و فعالیت پیشینیان باز می گردد، چراکه سربلندی امروز کشورمان در دنیا و تاریخ به دلیل اقدامات آن‌ها در گذشته بوده است.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در دهه های گذشته نسبت به این حوزه غفلت کردیم و نتیجه آن هم هویت زدایی از شهرها شده که همواره جزء نگرانی همه مسئولان است.

    سالاری ادامه داد: بخشی از این هویت زدایی به توجه نکردن به نماهای شهر و معماری ساختمان ها، راسته های شهری، بناهای تاریخی و میراثی، مرمت و بازسازی آن‌ها بر اساس معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی بوده است.

    وی با بیان اینکه توجه نکردن به موضوعاتی مانند بافت های فرسوده یکی از مهمترین چالش های فراروی کشور است، تاکید کرد:حجم قابل توجه ای از کالبد شهرها در کل کشور فرسوده است.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در شهر تهران حدود 3هزار و 720 هکتار بافت فرسوده تمام عیار داریم که هر سه مولفه ریزدانگی، ناپایداری ونفوذناپذیری را با هم دارند، گفت: در کنار آن ها حدود 14 هزار هکتار بافت ناپایدار داریم و همین موضوع باعث شده چشم انداز خوبی برای آینده و ایمنی و کیفیت زندگی شهروندان نداشته باشیم.

    سالاری با اشاره به اقدامات شورای چهارم در حوزه نوسازی بافت فرسوده، تصریح کرد: به شهرداری تهران پیشنهاد دادیم تا تمام عوارض دریافتی از صدور پروانه بافت فرسوده صفر شود و شهرداری تهران هم برای تحقق این موضوع با شورای شهر همکاری کرد اما چون سهم عوارض از قیمت تمام شده ساخت مسکن بسیار کمتر است تاثیر زیادی در احیا و نوسازی بافت های فرسوده نداشته است.

    وی یادآور شد:باید بسته های تشویقی گسترده تر و فراگیر تری برای بهبود وضعیت بافت فرسوده ارائه شود.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه تشکیل ستاد بازآفرینی در کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی، یکی از اقدامات مهم دولت برای بهبود بافت قدیمی شهرها، حاشینه نشینی و سکونت گاه های غیر رسمی بود، گفت: بهبود بافت فرسوده و رسیدگی به چالش های شهر تهران بر عهده شهرداری است.

    سالاری اضافه کرد: در ستاد بازآفرینی، تمام نهادها و سازمان های زیر مجموعه دولت در کمیته های مختلف خدمات رسان حضور دارند که خوشبختانه تعاملات مستمر با شهرداری تهران و شورا توانسته بستر لازم برای ارائه بسته های تشویقی بیشتر و بهتر را فراهم کند.

    وی با بیان اینکه در حوزه هزینه انشعابات آب، گاز و برق رایزنی های خوبی صورت گرفته و برخی دستگاه ها در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده اند، تصریح کرد: البته بحث بسته های تشویقی با در نظر گرفتن تسهیلات بانکی می تواند بسیار موثر باشد.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: علی رغم اینکه وزیر راه و شهرسازی خود را متعهد کرده بود که در زمینه نوسازی اقدامات زیادی انجام دهد اما به یکباره قیمت نفت به طور غیر قابل پیش بینی به کمترین میزان خود رسید و با توجه به بدهی های گسترده ی دولت که نزدیک به 600 الی 700 هزار میلیارد تومان بود نتوانست به وعده های خود عمل کند.

    سالاری با بیان اینکه امکان ارائه تسهیلات بانکی به صورت گسترده فراهم نشده است، گفت: امیدواریم وضعیت کشور به لحاظ اقتصادی بهبود یابد تا در این حوزه بسته های تشویقی بیشتری ارائه شود.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید بسته های تشویقی را در مناطق مرکزی و جنوبی که بسیاری از بافت های آن فرسوده است استفاده کرد تا سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری داشته باشند.

    وی با بیان اینکه یکی از چالش های نوسازی در مقیاس بلوک های شهری پلاک های تک پارسلی است، یادآور شد: به جای احیا و نوسازی پارسلی (تک پلاک) باید رویکرد بلوک شهری را در نظر گرفت چراکه یکی از اشکالات اساسی نوسازی  محسوب می شود.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: برای نوسازی یک بلوک شهری در یک خیابان چند پلاک محدود اقدام به نوسازی می کنند به همین دلیل معتقدم ساخت پلاک های محدود علاوه بر هزینه برای آیندگان، مشکل هم ایجاد می کند.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر قوانین فرداست ما با مشکلاتی مواجه است بطوریکه  قانون اساسی، قوانینی را ملاک عمل قرار داده که شهرداری یا سایر دستگاه های دیگر نمی توانند مالکی را به دلیل فرسودگی خانه ملزم به نوسازی کنند.

    سالاری گفت: بدون شک تعداد زیادی از پلاک های شهری تهران فرسوده است و احتمال بروز مشکلات وجود دارد به همین دلیل باید برای مقابله با بحران و چالش، در این خصوص اقدامات اساسی انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو