مدیران خودروعصر اعتبار

کشف تدفین عصر آهن از محوطه تاریخی در گرگان

عصر ساختمان- گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه شریف گرگان به کشف تدفینی متعلق به اواخر عصر آهن به همراه سه ظرف سفالی و دو سردوک سنگی منجر شد که دو ظرف سفالی در کنار سر و درست در مقابل صورت اسکلت قرار گرفته است.

کشف تدفین عصر آهن از محوطه تاریخی در گرگان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حبیب اله رضایی سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت :با توجه به عبور لوله انتقال فرآورده های نفتی شرکت ملی نفت ایران از استان مازندران به شهرهای شرقی استان گلستان از عرصه شمالی این محوطه باستانی، درخواست گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این اثر به پژوهشگاه میراث فرهنگی ارسال و در نهایت با طرح انجام نجات بخشی گمانه زنی در عرصه و حریم این اثر موافقت و مجوز آن صادر شد.

    او با بیان اینکه این اثر در سال 1391 به شماره 30991 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ، اظهار کرد: به جز تهیه پرونده ثبت اثر، هیچ گونه مطالعات باستان شناختی در این محوطه صورت نگرفته است.

    وی با اشاره به نتایج حاصل از کاوش تپه شریف گفت: قبل از شروع عملیات گمانه زنی، نقشه برداری و تهیه نقشه توپوگرافی محوطه صورت گرفت و با شبکه بندی محوطه محل حفر اولین گمانه ها برروی نقشه منحنی میزان مشخص و نامگذاری گمانه ها انجام شد.

    این باستان شناس با بیان این که پس از انجام یک هفته کار میدانی، 8 گمانه در ضلع شرق، شمال شرق و شمال تپه شریف ایجاد شد , مواد فرهنگی به دست آمده از این گمانه زنی را قطعات سفال، قطعات شیشه، مصنوعات سنگی، قطعات آجر و بقایایی از تدفین انسانی اعلام کرد و افزود : با توجه به مطالعه آثار بدست آمده، مواد فرهنگی این محوطه مربوط به عصراهن سه, اشکانی و ساسانی است.

    سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه تنها تدفین بدست آمده از این محوطه در گمانه Y11 در شمال شرق محوطه و در مسیر کانال انتقال لوله شرکت نفت بدست آمد, بیان کرد : این تدفین در جهت شرقی- غربی و جهت سر آن در جهت شمال بوده و به پهلوی چپ دفن شده است.

    به گفته وی،  اشیاء تدفینی بدست آمده از این گور شامل سه عدد ظرف سفالی و دو عدد سردوک سنگی (از جنس سنگ مرمر  ) است که دو عدد ظرف سفالی در کنار سر و درست در مقابل صورت اسکلت قرار گرفته است.

    رضایی، این دو ظرف را شامل یک عدد تُنگ قرمز بدون دسته اعلام کرد که یک عدد کاسه ناودانک دار از جنس سفال آشپزخانه ای به صورت معکوس بر روی تنگ قرار دارد، بطوری که کاملا روی تنگ را پوشانده و نقش درپوش تنگ را ایفا می کرده است.

    او با بیان اینکه دو عدد سردوک سنگی (جنس سنگ مرمر) نیز در این گور بدست آمد،گفت :سومین ظرف که در قسمت پای اسکلت بدست آمد، یک عدد عودسوز سفالی دارای پایه و دسته با شاموت شن درشت است.

    این باستان شناس نوع مواد فرهنگی بدست آمده را نشان از قدمت این تدفین به اواخر عصر آهن دانست و از دیگر یافته های بدست آمده در این گمانه زنی را  ساختار های معماری سنگی به همراه قطعات آجر در ضلع شمالی محوطه اعلام کرد .

    براساس این گزارش گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه شریف گرگان با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو