مدیران خودروعصر اعتبار

عصر ساختمان بررسی کرد:

نگاهی به قوانین پیش فروش ساختمان

عصر ساختمان- چندی پیش برای جلوگیری از کلاه برداری در پیش فروش ساختمان مصوباتی تنظیم گردید که تمام سازندگان و فعالان ساختمانی را موظف کرده است، پیش از هر اقدامی ابتدا مراحل را از طریق دفاتر اسناد رسمی پیگیری کنند. نگاهی به اصول اولیه قوانین پیش فروش میتواند مانع سوء استفاده احتمالی کلاه برداران می شود.

نگاهی به قوانین پیش فروش ساختمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲:۰۰

    در ابتدا باید توجه داشته باشید مصوبه ایی مبنی بر این‌که قرارداد پیش‌فروش ساختمان که به پیش‌فروش آپارتمان معروف است صرفاً از طریق اسناد رسمی امکان پذیر است مورد تایید می باشد. براساس ماده 3 این لایحه قرارداد پیش‌فروش و نیز قرارداد واگذاری حقوق و تعهدات ناشی از آن باید از طریق تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی و با درج در سند مالکیت و درج خلاصه آن در اداره ثبت محل صورت گیرد.
    لازم به ذکر است تصویب این ماده از فروش یک واحد به چند نفر و هم چنین از وقوع جرم کلاهبرداری از‌طریق پیش‌فروش آپارتمان جلوگیری می‌کند.
    در این لایحه مجازاتی برای پیش‌فروشنده در نظر گرفته شده است که چنانچه پیش‌فروشنده در تاریخ مقرر واحد پیش‌فروش شده را تحویل پیش‌خریدار ندهد و یا به تعهدات عمل‌نکند، علاوه بر پرداخت جریمه تأخیر که در متن قرارداد ذکر شده باید تا زمان تحویل به پیش‌خریدار معادل اجرت‌المثل آن ساختمان را پرداخت نماید.
    همچنین پیش‌فروشنده باید علاوه بر تکمیل واحد آپارتمان محوطه‌های مشاعی همچون حیاط ، راهرو و پارکینگ را تحویل دهد که در غیر این صورت باید مبلغی به عنوان خسارت به پیش خریدار بپردازد.
    گفتنی است در این لایحه آمده است که در قرارداد باید تمام موارد مورد نیاز همچون مشخصات طرفین، پلاک، واحد ساختمان، مساحت تعداد اتاق‌ها، پارکینگ، مبلغ پرداختی به عنوان اقساط، زمان تحویل ساختمان، تعیین تکلیف برای پرداخت خسارات و معرفی داوران ذکر شود.
    در این لایحه پیش‌بینی شده است که در صورت به‌وجود‌آمدن اختلافی بین پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار ، هیئت داوری متشکل از نمایندگان طرفین به این موضوع رسیدگی کنند که در متن قرارداد باید از ابتدا داوران را معرفی کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار