مدیران خودروعصر اعتبار

کورسوی رونق ساخت و ساز در شهرهای ایران

عصر ساختمان- آمارهای رسمی نشان می‌دهد که روند صدور پروانه‌های ساختمانی به‌عنوان شاخص پیش‌نگر رونق ساخت مسکن در ایران طی ۲فصل پیاپی تابستان و پاییز سال گذشته مثبت شده است که می‌تواند نشانه‌هایی از رونق در بخش تولید مسکن قلمداد شود.

کورسوی رونق ساخت و ساز در شهرهای ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل ازهمشهری ,هرچند این شاخص نسبت به 4سال قبل هنوز فاصله دارد و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ساخت مسکن در مناطق شهری با تردید مواجه هستند.به گزارش همشهری، تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی حکایت از آن دارد که تعداد پروانه‌های ساختمانی در تابستان و پاییز سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل آن در مناطق شهری ایران به‌ترتیب به 27هزار و 400 و 23هزار و 500 فقره رسیده که رشدی 9.2و 17.6درصدی را نشان می‌دهد.

    این گزارش می‌افزاید: با وجود مثبت‌شدن تعداد پروانه‌های ساختمانی در تابستان و پاییز سال گذشته بعید به‌نظر می‌رسد تعداد کل پروانه‌های صادر شده در کل سال گذشته از میزان سال قبل آن فراتر رود. براساس آمارهای رسمی بانک مرکزی تعداد کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال91 بالغ بر 186هزار و 800فقره بوده و در سال بعد با کاهش 7.6درصدی به 172هزار و 700فقره رسیده است.

    روند نزولی تعداد پروانه‌های ساختمانی در سال‌های بعد هم با شیب تندتری ادامه داشته به‌گونه‌ای که در سال93 تعداد پروانه‌ها با کاهش 32.1درصدی به 117هزار و 200فقره و در سال94 نیز با افتی 13.4درصدی به 101هزار و 500فقره رسیده است. در 9‌ماه نخست سال 95هم 78هزار و 400فقره پروانه ساختمانی در کل مناطق شهری ایران صادر شده که باید منتظر آمارهای بعدی بانک مرکزی ماند و دید آیا روند مثبت صدور پروانه‌های ساختمانی در زمستان سالی که گذشت، تکرار شده است یا نه؟

        افزایش سرمایه‌گذاری

    روی دیگر سکه تولید مسکن در مناطق شهری ایران اما معنای دیگری دارد به‌نحوی که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری در حالی طی سال‌های91 تا 93 به‌ترتیب 54.7، 23.1و 7.5درصد مثبت بوده که این روند کاهشی باعث شده در سال94 میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال94 با 13.5درصد نسبت به سال قبل آن کاهش یابد.

    افزون بر اینکه میزان سرمایه‌گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی در دو بخش مراحل ساخت شامل ساختمان‌های شروع‌شده، ساختمان‌های نیمه‌تمام و ساختمان تکمیل‌شده از یک سو و بر حسب توزیع جغرافیایی شامل کلانشهر تهران، شهرهای بزرگ و سایر مناطق شهری ایران در پاییز سال گذشته، منفی گزارش شده است. به‌گونه‌ای که در فصل بهار سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری فعالان بخش خصوصی در کل مناطق شهری ایران برای تولید مسکن 22.7درصد، در تابستان 10.6درصد و در پاییز نیز 7.9درصد کمتر از فصول مشابه سال قبل آن‌شده‌است.

        هوای بهاری در بازار معاملات

    رشد معاملات مسکن در اردیبهشت‌ماه امسال، امید مقامات دولتی به رونق بازار معاملات مسکن را در ماه‌های آینده افزایش داده است. براساس گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه سال 1396، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 416 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل 46 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده ازطریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، 345میلیون ریال بود که نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 75 درصد افزایش نشان می‌دهد. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به استناد آمارهای معاملات مسکن در 2ماه نخست سال‌جاری گفته است:

    تمام آمارهای پیش نگر نشان می‌دهد که در آستانه رشد خوب در بازار مسکن قرار داریم، البته رونق به معنی افزایش قیمت مسکن به هیچ وجه صحت ندارد و قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت. ثبت رشد منفی 17درصدی بخش ساختمان در 9‌ماه نخست سال گذشته از یک سو و مثبت‌شدن رشد صدور پروانه‌های ساختمانی در 2فصل پیاپی تابستان و پاییز سال گذشته، نشانه‌هایی از بیم و امید در بخش تولید مسکن به شمار می‌آید،

    با این حال هنوز میزان سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان و مسکن با انتظارات فعالان این بخش در سال‌های گذشته همخوانی ندارد؛ هرچند روند قیمت مسکن در این سال‌ها به نفع خریداران واقعی و مصرف‌کنندگان تمام‌شده اما بسیاری از صنایع مرتبط با صنعت ساختمان افت فعالیت را شاهد بوده‌اند. آیا سال96 سال خروج غیرتورمی بازار مسکن و ساختمان از رکود ساخت‌وساز در کشور خواهد بود؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو