مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر کل میراث فرهنگی یزد خبر داد؛

یزد پیشتاز در ارائه درخواست ثبت آثار تاریخی از سوی مالکان

عصر ساختمان- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار کرد: در استان یزد بیشترین تقاضا در زمینه ثبت آثار تاریخی از سوی مالکان بناهای تاریخی وجود دارد .

یزد پیشتاز در ارائه درخواست ثبت آثار تاریخی از سوی مالکان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا،  فاطمه دانش یزدی  در این باره گفت: با توجه به این که ثبت آثار و تعیین حریم آن‌ها از مهم‌ترین اقدامات قانونی برای پاسداری از میراث فرهنگی و از وظایف مسلم قانونی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، استان یزد نیز همگام با سایر استان‌ها هر ساله با پیگیری ثبت آثار شاخص و با ارزش، گامی مثبت در راستای حفظ میراث کشورمان برداشته است .

    وی بیان کرد: به همین منظور و در راستای اجرای ماده پنجم قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب 1309 و به منظور حمایت از مالکان و دارندگان و بهره‌برداران آثار تاریخی، خانه های قدیمی و تاریخی بسیاری در استان مرمت، بازسازی و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

    دانش یزدی اضافه کرد: در سال گذشته، 30 اثر غیر منقول استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که 14 اثر آن مربوط به خانه‌های قدیمی و تاریخی است که با درخواست مالکان آنها در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است .

    مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه ثبت بافت تاریخی ابرکوه، آشخانه زیرده اردکان، مسجد حاجی ابراهیمی اشکذر، مجموعه بوستان ناجی، باغ کوشک، خیله زرتشتیان، سه قلعه تاریخی، یک مجموعه کاروانی و شش آب انبار را از دیگر آثار غیرمنقول ثبتی استان عنوان کرد .

    این مقام مسئول در ادامه با اشاره به این که در یزد تقاضاهای بسیاری در زمینه ثبت بنا ازسوی مالکان وجود دارد، گفت: امسال این اداره کل با توجه به نگاه ویژه‌ای که «دفتر ثبت آثار ملی تهران» به بناهای تاریخی یزد دارد در تلاش هست تا پرونده‌های بیشتری را برای ثبت ملی مطرح و جایگاه برتر خود را حفظ کند .

    وی وسعت زیاد بافت تاریخی استان، بناهای شاخص آن و همکاری مالکان خانه‌های قدیمی در خصوص ثبت خانه‌های خود را عامل کسب رتبه‌های برتر یزد در زمینه ثبت آثار ملی در سال‌های گذشته عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی پرونده‌ای در جدول آثار ملی کشور به ثبت رسید علاوه بر این ‌که یک امتیاز برای آن منطقه، شهر یا استان به شمار می‌رود، اهرم محکمی برای حفظ و نگهداری از آثار تاریخی و میراث فرهنگی نیز محسوب می‌شود .

    دانش یزدی با بیان این که مردم با توجه به رشد آگاهی‌شان در سال‌های اخیر درباره اهمیت میراث فرهنگی و بناهای تاریخی در حفاظت از این آثار مشارکت بسیار خوبی داشتند و از ثبت آثار تاریخی شاخصی که در منطقه دارند استقبال می‌کنند، عنوان کرد: مردم آگاهی کاملی دارند که برای حفظ و نگهداری خوب این آثار، ثبت ملی مناسب‌ترین راه است و این اتفاق را برای هر کدام از بناهای تاریخی منطقه یک ارزش فرهنگی می‌دانند .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی