مدیران خودروعصر اعتبار

پروفسور کردوانی:

علاوه بر زلزله باید برای وقوع سیل هم آماده شویم

عصر ساختمان- پرویز کردوانی با اشاره به ۷ دلیل عمده وقوع سیل در کشور گفت: آبخیزداری و آبخوان‌داری‌ در کشور به درستی انجام نمی‌شود.

علاوه بر زلزله باید برای وقوع سیل هم آماده شویم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، پرویز کردوانی در ارتباط با دلایل وقوع سیلاب در کشور گفت: ما 7 عامل برای ایجاد سیل در کشور داریم؛ بارش‌های تند و درشت در منطقه، پوشش گیاهی فقیر، خشکی خاک، شیب تند کوه‌ها، آب شدن ناگهانی برف‌ها، فاصله کم آبخیز تا آبریز و کمبود سد در برخی مناطق ضروری (نه در مناطقی مانند خوزستان که احداث بی‌رویه سد داشته‌ایم)، مهم‌ترین عوامل ایجاد سیلاب در کشور هستند.

    وی با اشاره به اینکه اکنون در کشور با شرایطی روبه رو هستیم که حتی ممکن است؛ در زمان بارش باران کم نیز سیلاب رخ دهد، اظهار کرد: گرمایش زمین نظم آب و هوایی را بر هم زده و الگوهای بارندگی در هر منطقه را ازبین برده است. شاهدیم در مناطق خشک مانند منطقه ما که بارندگی معمولا کم رخ می‌دهد، اکنون بارندگی‌های شدید و اتفاقی روی می‌دهد، بنابراین همانگونه که برای وقوع زلزله تمهیداتی را می‌اندیشیم، از این به بعد باید برای بروز سیلاب نیز آمادگی لازم را داشته باشیم.

    این جغرافیدان افزود: حال در چنین شرایطی که با مشکل کم آب در کشور روبرو هستیم، باید تمهیداتی بیاندیشیم تا بتوانیم از آب این سیلاب‌ها استفاده کنیم. در واقع باید در بالادست و ارتفاعات آبخیزداری کنیم، این در حالی است که آبخیز داری در کشور ما به درستی انجام نمی‌شود؛ اقدام دیگر ما باید آبخوان‌داری در دشت‌ها با ایجاد استخر و چاه باشد که متاسفانه آن هم در کشور ما به درستی انجام نمی‌شود، زیرا دولت معمولا این گونه طرح‌ها را به شرکت‌های مهندسین مشاور می‌سپارد.

    کردوانی در مورد علت وقوع سیلاب‌های اخیر در استان ایلام گفت: بخشی از علت سیلاب‌های اخیر به اشتباهات وزارت نیرو باز می‌گردد، گاهی کانال‌های سیمانی که احداث می‌کنند و یا پل‌هایی که می‌سازند، دچار مشکل است و سبب می‌شود در زمانی که آب بیش از اندازه کانال است به مجاور آن انتقال پیدا کند و سبب بروز چنین اتفاقاتی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو