مدیران خودروعصر اعتبار

۲ روستای خسارت دیده از زلزله در خراسان شمالی جابه‌جا می شود

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: جابه‌جایی​۲ روستای خسارت دیده از زلزله در این استان در دستور کار قرار گرفته است.

۲ روستای خسارت دیده از زلزله در خراسان شمالی جابه‌جا می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا ، حسین عظیمی اظهار کرد: روستای پسرکانلو از توابع شهرستان بجنورد و روستای قره چای از توابع شهرستان مانه وسملقان به علت خسارت های وارد شده از زلزله و قرار داشتن در معرض بحران های طبیعی، جابه‌جا می‌شوند.
    وی افزود: در بازدیدهای انجام شده از این روستاها، نظر کارشناسان بر این است که شرایط خاک مناطق مزبور به گونه‌ای است که مستعد رانش بوده و به لحاظ خطرهایی که ساخت و ساز در این مناطق را تهدید می کند، روستاها باید جابه‌جا شوند.
    وی تصریح کرد: روستای پسرکانلو به شدت با مشکل رانش زمین روبه‌رو است و این حادثه طبیعی اوایل بهار امسال خسارت های زیادی به چند واحد مسکونی در این روستا وارد کرده است.
    وی خاطرنشان کرد: وقوع زلزله در اردیبهشت ماه گذشته نیز خسارت های وارد شده به منازل این روستا را تشدید کرد به طوری که بخش بسیار زیادی از واحد‌های مسکونی این روستا در زلزله آسیب دیده است.
    عظیمی تصریح کرد: خاک منطقه روستای پسرکانلو مستعد رانش است و این امر یکی از تهدیدها و چالش‌ها در زمینه ساخت و ساز به شمار می‌رود بنابراین قرار است این روستا جابه‌جا شود.
    مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: روستای قره چای نیز بجد با مشکل رانش زمین روبه‌رو است.
    وی تصریح کرد: جانمایی محل برای جابه‌جایی روستای پسرکانلو و قره چای انجام شده و تخصیص اعتبار لازم برای این اقدام در حال پیگیری است.
    عظیمی اظهار کرد: هماهنگی لازم با مردم روستا برأی جابه‌جایی انجام شده است.
    معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی پیش از این از پیگیری برای جابه‌جایی روستای قره چای خبر داده بود.
    علی روحانی گفته بود: روستای قره چای از توابع شهرستان مانه و سملقان به علت مشکل رانش زمین باید جابه جا شود.
    وی اظهار کرد: مشکل رانش زمین در روستای قره چای و در چند روستای دیگر، توسط مشاور مطالعه شده و بر اساس نتایج این مطالعات، این روستا باید جابه جا شود.
     روستای 'عرب'، 'گلی' و 'شیخ تیمور' در شهرستان بجنورد از دیگر روستاهایی هستند که با مشکل رانش زمین روبه رو هستند.
    براساس آمارهای موجود از جمعیت 863 هزار نفری خراسان شمالی حدود 48 درصد در روستاها ساکن هستند.
    زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال با قدرت 5.7 ریشتر بخش های از خراسان شمالی لرزاند که کانون آن در شهر پیش قلعه حدفاصل2 شهرستان بجنورد و مانه و سلمقان بود. این زلزله 400 مصدوم و 2 کشته داشت.
    استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
    این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
    مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
    براساس آمارهای موجود درسده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 6.2 درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال 1375 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو