مدیران خودروعصر اعتبار

تاثیر کاهش نرخ سود سپره بر رونق مسکن

عصر ساختمان- یکی از عوامل موثر بر رونق یا رکود مسکن و نرخ اجاره بها نرخ سود تسهیلات بانکی است.

تاثیر کاهش نرخ سود سپره بر رونق مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از بازار نیوز، نرخ سود سپرده بانکی در نظر بسیاری از افراد و اقتصاددانان یکی از مهم ترین شاخصه های اقتصادی در هر دولت است. بسیاری بر این معتقدند که هرچه سود بانکی بالاتر، منفعت شخصی شان بیشتر و هرچه سود بانکی پایین تر باشد زندگی اقتصادیشان در سرازیری قرار خواهد گرفت.

    این اتفاقی است که در چند سال اخیر در ایران افتاد و مدار معیشت اقتصادی جامعه حول محور سود بانکی قرار گرفت.

    در خرداد سال 95 شورای پول و اعتبار تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی گرفت. زمانی که بانک‌ها در حرکتی هماهنگ ، قصد کردند حداکثر نرخ‌های سود سپرده در شبکه بانکی را به 15 درصد برسانند تا این نرخ با سایر شاخص‌ها هماهنگ شود.

    بنا به گفته ولی‌الله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی، «سال گذشته با تلاش شورای پول و اعتبار و اقدامات بانک مرکزی، سود بازار بین‌بانکی از حدود 28 درصد به مرز 17 درصد کاهش یافت و پیش‌بینی‌می‌شد کاهش آن تا هدف تعیین‌شده 15 درصدی ادامه یابد.

    اما بانک ها نتوتنستند این کاهش را به صورت تمام و کمال اجرا کنند. علاوه بر پایبند نبودن برخی موسسات و بانک ها دلایل دیگری نیز برای این عدم موفقیت وجود دارد، انتشار اوراق بدهی دولت با نرخ‌های موثر بالای 20 درصد روند را به مسیر صعودی بازگرداند. همچنین توسعه فعالیت‌صندوق‌های با درآمد ثابت، با اعلام نرخ‌های عموما بالای 20 درصد نیز اثر تخریبی دیگری را موجب شد.

    نرخ سود سپرده از سال 92 تا 95 حدود 7 درصد کاهش پیدا کرده است. در سال های گذشته با نرخ هایی همچون 20 یا 22 درصد ترجیح اکثریت به سپردن سرمایه خود به بانک و دریافت سود ماهیانه بود. دریغ کردن سرمایه خود از بخش های نیازمند به آن یا همان کند کردن چرخه اقتصاد.

    چه چیز تایین کننده نرخ سود سپرده است؟
    کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ سود سپرده نباید فاصله چندانی با تورم داشته باشد. یک قاعده در علم اقتصاد وجود دارد که میگوید: نرخ سود تسهیلات بانکی باید چند درصد از نرخ تورم بالاتر باشد.

    بازار مسکن و رابطه آن با کاهش و افزایش نرخ سود سپرده
    چند سالی است که بازار مسکن دچار رکود شده است. برای این رکود به وجود آمده در بازار مسکن دلایل بسیاری را می‌توان شمرد. ولی یکی از اصلی ترین دلایل آن افزایش نرخ سود سپرده است. این موضوع باعث شده جذابیت سرمایه گذاری در بازار پول افزایش و در بازار های دیگر از جمله مسکن کاهش یابد.

    خرید و اجاره مسکن تابع عرضه و تقاضای آن است. هنگامی که سرمایه گذاری بر بازار پول متمرکز و از بازار مسکن دور باشد، تولید مسکن کاهش یافته و در نتیجه عرضه دچار کاهش و تقاضا همواره در حال افزایش قرار میگیرد. اگر عرضه زیاد باشد، به طبع قیمت اجاره بها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

    تیمور رحمانی، اقتصاددان، معتقد است: «با کاهش نرخ سود در کوتاه‌مدت نرخ اجاره تغییر نخواهد کرد و حتی ممکن است اثر کاهشی هم داشته باشد اما در بلندمدت باید انتظار افزایش قیمت‌ها را داشته باشیم. وقتی نرخ اجاره تابعی از قیمت مسکن است، طبیعی است پس از افزایش قیمت مسکن شاهد افزایش نرخ اجاره هم باشیم.»

    گرانی اجاره امری نگران کننده نیست، زیرا با کاهش نرخ سود سپرده بانکی شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود که این امر به نفع اقتصاد کشور و خروج از رکود اقتصادی است.

    اکنون، با کاهش نرخ سود سپرده به 15 درصد شاهد چه امری خواهیم بود؟
    با کاهش سود سپرده، سود مالکان مسکن از رهن به اجاره تغییر خواهد کرد.مالکان با سپردن مبلغ رهن به بانک به سودی کم تر از گرفتن اجاره میرسند و ترجیهشان به سوی گرفتن اجاره می‌رود. بدین ترتیب ودیعه و اجاره مسکن جایشان را با هم عوض می‌کنند.

    بیت‌الله ستاریان از کارشناسان بازار مسکن: نرخ اجاره از چارچوب کلی خود که تنها باید بین 15 تا 20 درصد از قیمت کل ملک باشد خارج نمی‌شود.

    بنابراین می‌توانیم نتیجه این کاهش به 15 درصد نرخ سود سپرده را بر مسکن حدس بزنیم، نتیجه آن به این صورت خواهد بود که در پی رونق بازار مسکن، قطعاً افزایش قیمت خواهیم داشت و اجاره‌ها باز هم بین 15 تا 20 درصد از قیمت ملک است و این امر یقینا بر رونق اقتصاد در این حوزه کمک شایانی خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار