مدیران خودروعصر اعتبار

دولت برنامه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن را اجرا کند

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن گفت: یکی از اصلی‌ترین کمک‌هایی که می‌شود به بخش مسکن کرد، حل معضل سودهای بالای بانکی است که به تسهیلات بخش مسکن و سازنده‌ها مربوط است.

دولت برنامه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن را اجرا کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین ، آلبرت بغازیان در خصوص برنامه هایی که می توان در 4 سال آینده در بخش مسکن اجرا کرد، گفت: قبل از هر چیز باید توجه داشت شرایطی که بخش مسکن در حال حاضر با آن مواجه است، وضعیت بحرانی نیست و مجموعه شرایطی باعث شده است تا بخش مسکن در حالت رکودی به سر ببرد.

    وی افزود: قیمت تمام شده در بخش مسکن بسیار بالاست، این وضعیت در مقایسه با خودرو سبب شده که خودروسازان خیلی راحت از رکود خارج شوند، اما بخش مسکن به دلیل پایین بودن توان خرید مصرف کننده کماکان در رکود باقی بماند.

    این کارشناس بخش مسکن تصریح کرد: در سال های گذشته بسیاری از سرمایه گذاران بخش مسکن از طریق این بخش توانستند سودهای هنگفتی کسب کنند. یکی از اولویت دار ترین موضوعات در 4 سال آینده باید بر همین موضوع تمرکز داشته باشد و دولت نمی بایست اجازه دهد سوداگران از بخش مسکن به درآمدهای کلان دست پیدا کنند. چرا که هم اکنون بخش عمده ای از فشار به دولت برای خروج از رکود مسکن از همین ناحیه است.

    بغازیان ادامه داد: سازنده های مسکن در سال های گذشته که تب معامله مسکن داغ بود، توانستند با یک زمین خالی شروع کنند و به برج های چند طبقه برسند، اما با تغییر نگاه به بخش مسکن می توان مسکن را از حالت کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل کرد. از طرفی این روند مانع می شود تا سوداگران دولت یا مردم را مجبور کنند برای آنها درآمدهای نجومی ایجاد شود.

    وی تاکید کرد: دولت ضرورتی ندارد بر موضوع ساخت مسکن به طور مستقیم ورود کند. بلکه تنها با کاهش قیمت تمام شده زمین، کاهش سود بانکی در بخش تسهیلات مسکن و پیدا کردن راهکاری جهت آزاد شدن منابع بانکی و مطالبات معوق بانک ها می تواند تعادل را در بخش مسکن بین عرضه و تقاضا ایجاد کند.

    این کارشناس مسکن در بخش دیگری از صحبت خود با بیان اینکه برخی راهکارها در بخش مسکن هست، که به نظر می رسد دولت تمایلی به اجرای آن نداشته باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از سوداگران بخش مسکن، خانه های خالی را به بازار عرضه نکردند تا در زمان دیگری با فروش آن بتوانند کسب سود کنند. این افراد حتی حاضرند با راه های توام با فریب به گونه ای وانمود کنند که این خانه ها خالی نیست. از طرفی دولت هم به دلیل برخی فشارها تمایلی به شناسایی این خانه ها ندارد. البته با ابزار مالیات و سخت گیری می توان این ظرفیت از خانه های خالی را به بازار معرفی کرد، اما برای عملیاتی شدن آن نیازمند برنامه ریزی و عزم جدی دولت هستیم.

    وی ادامه داد: اما راحت ترین راه ممکن در کمک به بخش مسکن در 4 سال آینده تمرکز بر ساخت و ساز در بافت فرسوده است. البته مشروط به اینکه تسهیلات گیرندگان که اغلب از اقشار ضعیف جامعه هستند در نهایت توان بازپرداخت وام چنین خانه هایی را داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو