مدیران خودروعصر اعتبار

در مراسم امضای تفاهم نامه مطرح شد;

وجود یک میلیون هکتار ملک موقوفه در کشور/ اماکن موقوفه در اولویت بازآفرینی قرار گیرند

عصر ساختمان- تفاهم نامه همکاری برای احیای بافت های ناکارآمد شهری و جلوگیری از حاشیه نشینی شهرها بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه به امضا رسید.

وجود یک میلیون هکتار ملک موقوفه در کشور/ اماکن موقوفه در اولویت بازآفرینی قرار گیرند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و حجت اسلام والمسلمین محمدی در خصوص همکاری متقابل برای احیای بافت های ناکارآمد شهری و روستایی جلوگیری گسترش حاشیه نشینی در شهرها و ساماندهی بافت های حاشیه ای و نامناسب برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در سطح کشور 1200 مجموعه موقوفه و 132 بیمارستان در استان های مختلف برای خدمت رسانی به مردم ساخته شده است، گفت: همچنین چندین هزار مسجد نیز توسط واقفان در شهرها مختلف وقف شده اند که بسیاری از این مساجد به صورت رایگان به افراد نیازمند خدمت رسانی می کند.

    وی در ادامه افزود: در حال حاضر 9 هزار امام زاده و بقعه متبرک در شهرهای مختلف وجود دارد که بهار امسال بیش از 40 میلیون نفر در این امام زادگان حضور پیدا کردند.

    محمدی با بیان اینکه در سطح کشور عدد قابل توجهی کتابخانه مدرسه و دانشگاه توسط واقفان ساخته شده است، گفت: دانشگاه هایی از جمله الزهرا و دانشگاه های کرمان وقفی است همچنین حوزه های علمیه در شهرهای مختلف از سوی واقفان ساخته شده است.

    رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه توضیح داد: عنوان وقف بسیار باارزش است و یک سرمایه ملی در کشور به شمار می رود و می توان به عنوان یک سند اتخاذ در کشور از آن نام برد.

    وی یادآور شد: بسیاری از مردم عنوان می کنند که وقف مزاحم زندگی مردم است و در صدد از بین بردن این سند اتخاذ هستند اما طی سالهای گذشته با برگزاری مراسم های مختلف سعی کرده ایم مردم را از مزایای وقف کردن آگاه کنیم.

    محمدی با اشاره به اینکه یک میلیون هکتار ملک موقوفه در کشور داریم گفت: 25 هزار هکتار از اراضی دستگاه های مختلف جزو املاک موقوفه هستند و بعد از دولت می توان گفت که سازمان اوقاف بزرگترین مالک کشور است.

    وی یادآور شد: یکی از مولفه های مهم اقتصاد مقاومتی وقف است و دولت نیز باید برای اجرایی شدن هرچه بهتر وقف همکاری های لازم را انجام دهد.

    رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقف یک کار مردمی به شمار می رود گفت: بسیاری از افراد با یک برنامه حساب شده سعی کرده اند سنت وقف را از چشم مردم بیندازند اما ما باید با کمک کارشناسان و دولت بتوانیم مردم را با مولفه های وقف آشنا کنیم.

    محمدی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته میانگین وقف کردن سالانه 200 مورد بوده است،افزود: طی آمارهای اعلام شده در سال گذشته میانگین وقف در طی سال به 2800 مورد رسیده است.

    وی بیان کرد: در بافت های فرسوده و مناطق حاشیه نشین شهرها می توان از سنت وقف برای بازآفرینی این مناطق استفاده کرد.

    در ادامه این برنامه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مبنای کار ستاد بازآفرینی شهری احیای تمدن ایرانی است گفت: در تمدن ما یکی از اقدامات اصلی مورد توجه قرارگرفتن تمامی سکونتگاه های غیر رسمی است و ما باید برای گسترش آن فعالیت های لازم را انجام دهیم.

    وی در ادامه افزود: از نظر ما باید تمامی مراکز بافت های فرسوده و حاشیه نشینی شهرها در کانون توجه قرار گیرد و بعد از آنکه بنایی را بازآفرینی کردیم باید به بافت های فرسوده را هویت بخشی کنیم.

    آخوندی یادآور شد: بدون هویت بخشی و هویت اجتماعی امکان هیچ بازآفرینی وجود ندارد زیرا در هویت های اجتماعی است که مردم تجمع پیدا می کنند و بایکدیگر یک سازمان اجتماعی را تشکیل می دهند.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بحث مساجد، مراکز فرهنگی و مذهبی یک نکته کلیدی دارد گفت: در حال حاضر ما در شرایط مالی بسیار سختی به سر می بریم اما در شهرهای جدید برای ساخت مساجد ما بودجه در اختیار آنها قرار می دهیم زیرا مساجد در حکومت اسلامی و دولت اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.

    آخوندی توضیح داد: باید در بحث مسکن برای مساجد سرمایه گذاری کنیم زیرا ما به محیط های جدیدی نیاز داریم که مردم با یکدیگر گفتگو کنند و محیطی بهتر از مساجد وجود ندارد.

    وی توضیح داد: موضوع موقافات ریشه در تمدن ما دارد و وقتی می گوییم احیای بافت فرسوده باید به موضوع موقوفه نیز توجه کنیم زیرا بخش عمده ای از فضاهای عمومی مربوط به بقای متبرکه  وموقوفه هستند و به نوعی نماد هویتی محلات به شمار می روند.

    آخوندی یادآور شد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از نیایش گاه مساجد و بقاع متبرکه و آب انبار‌ها مراکز عمومی وحتی برخی از ارضی در اختیار موقوفه است.
    وی  افزود: یکی از بحث‌های مهم برای بازآفرینی شهری این است که اماکن موقوفه‌ای که جنبه مذهبی یا خدمات عمومی دارنددر اولویت باز آفرینی قرار گیرند.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اوقاف در زمینه بازآفرینی هم امکانات لازم را دارد و در صورتی که در جریان کلی باز سازی نیازهای را داشته باشند از طرف دولت کمک می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه در تمامی استان‌ها و مراکز ستاد باز افرینی شهری وجود دارد افزود: طبق این تفاهم نامه موضوع همکاری موقوفات و سیستم اجرایی کشور برای بهره وری بیشتر از موقوفات در جریان باز آفرینی شهری در دستور کار ملی قرار می‌گیرد و در تمام سطوح مورد بحث قرار می‌گیرد.

    آخوندی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در مورد موقوفات، موضوع بهره وری را مورد توجه قرار داده اند و در جاهای که لازم است اوقاف اختیاری داشته باشد شرایط لازم را فراهم کرده است.

    وی یادآور شد: سازمان اوقاف از طریق این امکان عمومی را وارد سیستم باز آفرینی شهری کنیم و یک اتفاق بزرگی در این بخش رخ می‌دهد.

    وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه وقتی وارد بحث تاریخی ایران می‌شویم تمامی بافت‌های فرسوده و تمامی ساختمان‌های با ارزش تاریخی مشاهده می‌شود که بخشی از آن‌ها موقوفه است بنابراین مشخص است که وقف یک اقدام کلیدی در کشور به شمار می‌رود.

    وی تصریح کرد: دبیر خانه‌ای در این خصوص ایجاد کردیم. ابلاغیه را صادر کردیم تا شاهد یک حرکت مستمر برای آنکه موقوفات بتا شرایط امروز هم ساز شود.

    بر اساس این گزارش این تفاهم نامه به منظور استفاه ازتوانمندی های سیاست گذاری، اجرایی، مدیریتی، حمایتی و غیره برای اجرایی کردن سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و سیاست های کلی ابلاغی مورخ 29/11/1389 مقام معظم رهبری در امور شهرسازی مسکن و در خصوص احیای بافت های فرسوده شهری و روستایی و سیاست ها کلی اقتصاد مقاومتی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور امضا شد.

    گفتنی است همکاری متقابل درخصوص تعیین تکلیف پرونده های مشترک مشتمل بر املاک موقوف واقع در طرح های عمرانی باهدف دستیابی به راهکاری های عملی تعیین تکلیف املاک واقع در بافت های فرسوده سکونتگاه های غیر رسمی( حاشیه نشینی) تاریخی و بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده شهرها، توسعه حداکثری خدمات وقف در جامعه و اجرای سیاست های تامین مسکن برای اقشار آسیب پذیر، کمک به اجرای طرح های هادی روستایی با اولویت روستاهای در حریم بلافصل شهرها و ثبت وضعیت املاک و اراضی وقفی در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور با اولویت اراضی درمعرض تخریب و تصرف از جمله موارد مورد نظر در این تفاهم نامه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار