مدیران خودروعصر اعتبار

نجات تپه دوران مس‌سنگی از نابودی

عصر ساختمان- گمانه‌زنی و تعیین‌حریم تپه باستانی هفت‌شیخان، تحت پروژه نجات‌بخشی آثار تاریخی سد سیلوه در پیرانشهر، با هدف کاهش تهدیدات کشاورزی صورت گرفت.

نجات تپه دوران مس‌سنگی از نابودی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان، ابراهیم خرازی سرپرست هیئت باستان‌شناسی،گفت: تپه باستانی هفت‌شیخان در بررسی سال 1387 کارشناسان استانی به‌سرپرستی اینجانب بررسی شد و طی شماره 16842 در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسید.

    این باستان‌شناس گفت: براساس آثار و شواهد سفالی، قدمت این محوطه مربوط به دوران مس‌سنگی، عصر آهن و اسلامی است.

    وی هدف از اجرای این برنامه را تشخیص عرصه، عرصه تخریب‌شده و خطوط ممیز اثر از زمین‌های کشاورزی اعلام کرد و افزود:گسترش زمین‌های زراعی اطراف اثر باعث شده است زارعان محلی با تسطیح و خاک‌برداری اقدام به کاشت محصولات زراعی همچون گندم، جو، چغندرقند و غرس درخت کنند.

    خرازی افزود:با توجه به فاصله محوطه از مخزن سد سیلوه، این محوطه در معرض خطر غرق شدن قرار ندارد و فقط قسمت‌های پایین‌دست سمت شرقی آن دچار آب‌گرفتگی می‌شود، که پیشنهاد شده است دیوار حایل بتونی در آن سمت ساخته شود.

    کارشناس ارشد باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی اظهار کرد:اجرای این برنامه پژوهشی با رعایت دستورالعمل‌های مربوط به گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم محوطه‌های باستانی انجام گرفته است.

    وی گفت: ابتدا سطوح مختلف تپه برای تعیین قدمت و طبقه‌بندی مواد فرهنگی (استخوان و سنگ و سفال) کاملاً بررسی شد و نقشه‌برداری از عرصه موجود و قابل‌رؤیت تپه انجام گرفت.

    رئیس هیئت باستان‌شناسی گفت:انتخاب گمانه‌ها براساس خط اطراف عرصه قابل‌رؤیت تپه صورت گرفت و حداکثر ابعاد هر گمانه 1. 5 * 1. 5 متر و فاصله گمانه‌ها برحسب موقعیت گمانه‌ها 10، 30 و 50 متر تعیین شد.

    وی افزود:به‌محض برخورد به اولین لایه‌های تاریخی‌فرهنگی و آثار و شواهد سفالی و معماری، با تهیه مدارک و مستندات گمانه، کاوش در آن محل متوقف و گمانه دیگری همسو با همان گمانه ایجاد شد.

    کارشناس ارشد باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: تصاویر گویا از گمانه‌ها و آثار و اشیای فرهنگی کشف‌شده تهیه شد و بعد از پایان کار گمانه‌زنی، به نصب میله‌های بتونی و تابلوی راهنمای محوطه اقدام کردیم.

    گمانه‌زنی و تعیین‌حریم تپه باستانی هفت‌شیخان پیرانشهر آذربایجان‌غربی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی