مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله ۵.۷ ریشتری و مشکلات اهالی روستای سلولی بجنورد

عصر ساختمان- ۲۳ اردیبهشت ماه تراژدی فراموش‌ نشدنی بار دیگر در شهرستان بجنورد اتفاق افتاد شبی که زلزله ۵.۷ ریشتری شهرستان بجنورد و مانه و سملقان را دوباره تکان داد و طی چند ثانیه این شهرستان‌ها را مملو از غم کرد.

زلزله ۵.۷ ریشتری و مشکلات اهالی روستای سلولی بجنورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، طی این زلزله بسیاری از روستاهای شهرستان بجنورد و مانه و سملقان دچار خسارت شدند و دو نفر نیز بر اثر زلزله جان خود را از دست دادند.

    در سال 75 نیز زلزله‌ای با قدرت 6.1 ریشتر این شهرستان را لرزاند و طی آن زلزله حدود 80 نفر جان خود را از دست دادند.

    اکنون 16 روز از وقوع زلزله 5.7 ریشتری می‌گذرد اما تعدادی از روستاییان خسارت دیده نسبت به روند عملکرد مسئولان گلایه‌مند بوده و خواستار رسیدگی هر چه سریع تر هستند.

    روستای سلولی در فاصله حدود 65 کیلومتری بجنورد یکی از روستاهایی است که بر اثر این زلزله دچار خسارت‌های فراوانی شده است و مردم این روستا درخصوص مشکلاتی که هم اکنون با آن مواجه هستند توضیحاتی را ارائه می‌دهند.

    سکینه رستمی یکی از روستاییان زلزله‌زده روستای سلولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه این روستا دارای 387 خانوار است، گفت: منزلم به‌طور کامل بر اثر این زلزله ویران شد بسیاری از اثاثیه منزل در زیر آوار باقی ماند که بخشی از آن‌ها را توانستیم از زیر آوار خارج کنیم و هنوز برخی از وسایل در زیر آوار قرار دارد.

    وی افزود: یک بار یکی از کارشناسان بنیاد مسکن به این روستا مراجعه کرد و منازل را مورد بررسی قرار داد اما هنوز از سوی بیمه هیچ کسی به این روستا مراجعه نکرده تا برآورد خسارت‌ها را انجام دهد.

    وی ادامه داد: 16 روز از زمان زلزله می‌گذرد دیگر صبر مردم به سر آمده است و هنوز هیچ اقدام خاصی در این روستا جز اعطای چادر انجام نشده است. مردم از مراجعه کارشناسان بیمه ناامید شده اند و برخی از روستاییان خود دست به کار شده و کم کم بناهای خراب شده را تخریب می‌کنند تا بتوانند آوارها را از محل زندگی خارج کنند.

    معصومه احمدی یکی دیگر از روستاییان روستای سلولی که چادر خود را در محل پذیرایی منزلش که فقط سقفی از آن باقی مانده بود، قرار داده بود در خصوص این اقدام اظهار کرد: منزلم به‌طور کامل خراب شده و امکان زندگی کردن در آن وجود ندارد از سوی دیگر فضای حیاط منزل نیز کم است و نمی‌توان چادر را در آن برپا کرد.

    وی تاکید کرد: مهم‌ترین علتی که موجب شده تا این چادر را در سقف باقی مانده پذیرایی منزل برپا کنیم گرمای هوا به هنگام ظهر و بعدازظهر است، در حقیقت خواستم با انجام این کار از سایه این سقف برای خنک کردن داخل چادر استفاده کنم.

    احمدی با اشاره به اینکه شب‌ها این منطقه خیلی سرد و ظهر و بعدازظهر بسیار گرم است، توضیح داد: هیچ وسیله سرمایشی و یا گرمایشی به ما اختصاص نیافته است به‌طوریکه شب‌ها خود را با پتو و یا وسایلی همچون گاز پیکنیکی گرم می‌کنیم و به علت اینکه پیکنیک احتمال گاز گرفتگی دارد به هنگام خواب آن را خاموش می‌کنیم.

    وی بیان کرد: افرادی که قبلا دارای کولر بوده‌اند یک کابل از محل کنتور برق منزل خود به داخل چادر کشیده‌اند و می‌توانند فضای چادر را به هنگام ظهر و بعدازظهر خنک کنند اما ما از چنین امکانی محروم هستیم.

    حیدری یکی دیگر از اهالی این روستا در ادامه با بیان اینکه آوارهای ریخته شده تبدیل به یکی از مشکلات برای مردم روستا شده که هنوز هیچ دستگاهی برای آواربرداری به این مکان مراجعه نکرده‌اند، گفت: سلولی در یک منطقه کوهستانی واقع شده و زمان ساخت و ساز در این منطقه فقط طی سه چهار ماه آینده است و اگر قرار است اقدامی شود باید طی این برهه زمانی انجام شود در غیر این صورت باید به سال آینده موکول شود اما مردم باید در فصل زمستان چگونه در این منطقه گذران کنند.

    وحید ساجدی از دیگر زلزله‌زدگان این روستا با اشاره به اینکه منزل بنده تبدیل به یک ویرانه شده و شانسی که در زمان زلزله داشته ام این بوده که به همراه خانواده در منزل حضور نداشته ام، افزود: به هنگام مراجعه هیچ چیزی از اثاثیه زندگی بنده باقی نمانده و هیچ اثری از حمام و سرویس بهداشتی باقی نمانده است.

    وی با تصریح اینکه سرویس بهداشتی و حمام یکی از نیازهای اصلی تعدادی از زلزله زدگان روستای سلولی است، ادامه داد: تا چند وقت می توان از سرویس بهداشتی و حمام بستگان و همسایگان استفاده کرد؟ هم اکنون خانواده بنده این نیازها را به صورت صحرایی مرتفع می کنند.

    جعفر ساجدی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون ماه رمضان است اما برای گرفتن روزه نیز با مشکل مواجه هستیم، توضیح داد: حمام و سرویس های بهداشتی برای استحمام خراب شده اند و گرمای ظهر و بعدازظهر عطش تشنگی روزه را دو چندان می کند.

    امیدعلی رسولی از دیگر زلزله زدگان روستای سلولی همچنین در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: دامداری های موجود در این روستا 100 درصد تخریب شده اند و محلی برای نگهداری دام ها وجود ندارد.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از مردم روستا دام ها در داخل حیاط منزل خود نگهداری می کنند بطوریکه هم اکنون انسان، گوسفند و مرغ و خروس با یکدیگر در حیاط منزل هم نشین شده اند.

    رسولی گفت: این هم نشینی موجب شده تا شپش و پشه به داخل چادرها نفوذ کرده و در این میان نگران فرزندان خود برای ابتلا به بیماری ها هستیم.

    وی با تاکید بر اینکه باید دولت برای ساخت دامداری به زلزله زدگان کمک کند، افزود: شنیده شده که از سوی بانک کشاورزی به زلزله زدگان برای ساخت دامداری تسهیلات 18 درصد پرداخت می شود اما دامدار باید از کجا پول بیاورد تا آن را پرداخت کند.

    وی ادامه داد: این زلزله چیزی برای ما باقی نگذاشته است که ما بخواهیم وام 18 درصد دریافت کنیم و همان که دام های خود را بفروشیم بهتر از این است که وام 18 درصد دریافت کنیم و دامدای بسازیم.

    رسولی اظهار کرد: برای ساخت یک دامداری حداقل نیازمند 15 میلیون تومان پول هستیم اما پولی هم نداریم که بخواهیم دامداری بسازیم.

    زینب نیری از دیگر روستاییان زلزله زده روستای سلولی که دو تخته فرش را بر روی دیوار پهن کرده بود درباره انجام این کار گفت: این دو تخته چادر را بر روی دیوار پهن کردیم که سایه ای ایجاد شود و این سابه بر روی چادرها بیفتد.

    عبدالله قدرتی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: بررسی ارزیابان بیمه از منازل مسکونی خسارت دیده از زلزله در شهرستان بجنورد سرعت می‌گیرد.

    در پاسخ به این سوال که برخی از روستاییان زلزله‌زده نسبت به روند کند فعالیت ارزیابان بیمه منازل مسکونی روستایی در شهرستان بجنورد گلایه‌مند بودند، اظهار کرد: طی هفته گذشته اکیپ‌های کارشناسی بیمه آن‌‍ قدر کامل نشده بودند اما با به کار گرفتن کارشناسانی از شهرهای مشهد و تهران این مشکل حل شده است.

    به گفته وی در حال حاضر بیمه، 12 اکیپ را برای ارزیابی خسارت منازل مسکونی روستایی آسیب دیده به کار گرفته است که امر ارزیابی به زودی به پایان خواهد رسید.

    قدرتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کارشناسان بیمه به تعدادی از روستاها مراجعه کرده اما فقط برخی از منازل مورد بررسی قرار می‌گیرد و از سوی آن ها گفته می شود که مابقی منازل را باید سایر بیمه‌ها ارزیابی کنند و این امر موجب نارضایتی روستاییان شده است، توضیح داد: طی روز گذشته جلسه‌ای در استانداری به منظور هماهنگی بیمه‌هایی که منازل مسکونی روستایی را تحت پوشش قرار داده است، برگزار شد.

    وی افزود: برخی از منازل روستایی را کمیته امداد توسط بیمه دانا، برخی از منازل را نیز بنیاد مسکن توسط بیمه میهن و برخی از منازل نیز توسط استانداری توسط بیمه ایران تحت پوشش قرار داده‌اند و قرار بر این شده تا هر یک از این بیمه‌ها منازلی را که تحت پوشش آن‌ها هستند را مورد بررسی خسارت قرار دهند و از سوی دیگر یکدیگر را نیز پوشش دهند تا هر چه سریع‌تر امر ارزیابی بیمه در روستاهای زلزله‌زده به پایان برسد.

    محمد رضا صالحی استاندار خراسان شمالی نیز طی جلسه ای با برخی از مسئولان استانی با تأکید بر لزوم شتاب بخشیدن به عملیات آواربرداری ابنیه خسارت دیده در زمین لرزه اخیر و تکمیل سریع تر ارزیابی خسارات، تصریح کرد: جلسات استانی ستاد بازسازی مناطق زلزله زده هفته ای یکبار به طور مستمر تا برقراری ثبات نسبی در روند اجرای این برنامه ها برگزار می‌شود .

    وی با اشاره به خدمات رسانی دستگاه های امدادی و اجرایی از نخستین دقایق رخداد زلزله و اسکان اضطراری زلزله زدگان در روستاها و بخش هایی از حواشی شهرهای بجنورد و آشخانه خاطرنشان کرد: برای برطرف شدن سریع برخی دغدغه های مردم خسارت دیده ضروری است که عملیات آواربرداری از واحدهای مسکونی و معیشتی مردم و اماکن دامی روستاییان، تسریع و برای بازسازی آن ها و نیز کانال های آبرسانی کشاورزی و جاده های بین مزارع تمهیدات لازم اتخاذ شود .

    صالحی با اشاره به حاکم شدن آرامش نسبی در این مناطق و ضرورت برنامه ریزی همه جانبه برای بازسازی واحدهای تخریب شده با توجه به در پیش بودن فصل سرما، به فرمانداران شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان هم مأموریت داد که حداکثر تا پایان هفته جاری گزارش آماری جامع و دقیقی از مجموع خسارات وارد شده به مردم و نیز تأسیسات دولتی تهیه کنند تا روند تصویب و تأمین اعتبار تسهیلات جبرانی دولت تسریع شود .

    وی لزوم هماهنگی بیشتر بانک ها و بیمه ها با دستگاه های اجرایی استان برای شتاب بیشتر در ارزیابی وضعیت و اعطای تسهیلات به زلزله زدگان را مورد تأکید قرار داد و گفت: دایر کردن اردوگاه های موقت اسکان حسب موضوع و کانکس های بهداشتی در مناطق موردنیاز و بررسی جامع خسارات وارد شده به مراکز آموزشی از دیگر نکات مهم در این قضیه است .

    محمد حسین علی نیا معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: دامداری‌های خسارت دیده در مجاورت منازل مسکونی روستایی مشمول دریافت بیمه می‌شوند .

    وی با اشاره به وقوع زمین‌لرزه 5.7 دهم ریشتری در اواخر ماه گذشته در شهرستان بجنورد اظهار کرد: تعدادی از دامداری‌های برخی از روستاهای این شهرستان دچار آسیب شدند .

    وی با بیان اینکه تمامی منازل روستایی این استان نیز بیمه هستند، افزود: بیمه به دامداری‌هایی که در مجاورت منازل روستایی قرار دارند به‌عنوان مثال دامداری‌هایی که در بخش زیرین منازل ساخته شده بودند و اکنون دچار آسیب شده است، خسارت‌ها را پرداخت می‌کند .

    علی‌نیا ادامه داد: به منازل روستایی که بر اثر زلزله تخریب شده‌اند 50 میلیون ریال کمک بلاعوض، 200 میلیون ریال وام چهار درصد و از سوی بیمه نیز تا سقف 150 میلیون ریال پرداخت می‌شود .

    وی در پاسخ به این سوال که آیا به منازل روستایی که تخریب نشده و فقط آسیب به آن‌ها وارد شده از سوی بیمه مبلغی تعلق می‌گیرد، توضیح داد: به این منازل نیز از سوی بیمه مبالغی تعلق می‌گیرد و این مبالغ نیز بابت تعمیر، بهسازی و یا مقاوم‌‍سازی منزل است .

    این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا منازل روستایی که بر اثر زلزله فقط آسیب دیده‌اند اما از سوی کارشناسان اعلام شده که قابل سکونت است در مقابل زلزله شدید دیگر ایمن هستند، تاکید کرد: این منازل از نظر سازه‌ای دچار مشکل نشده‌اند و فقط با بهسازی و مقاوم سازی مشکل حل و در مقابل زلزله‌هایی همانند زلزله دو هفته گذشته مقاوم هستند .

    وی ادامه داد: در حال حاضر پیگیری‌ها برای ایجاد کردن امکانات لازم جهت اسکان موقت زلزله زدگان در حال انجام است .

    علی بهنام فر معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا از اعطای وام 18 درصد به زلزله زدگان شهرستان بجنورد و مانه و سملقان برای ساخت واحدهای نگهداری دام خبر داد.

    وی در پاسخ به این سوال که روستاییان زلزله زده نسبت به این رقم کارمزد گلایه‌مند هستند و اظهار می‌دارند که هیچ توان مالی برای دریافت این تسهیلات به منظور ساخت دامداری ندارند، گفت: زمانی‌که زلزله 5.7 ریشتری رخ داد این سازمان هیچ منابعی برای اعطای تسهیلات به روستاییان برای ساخت دامداری‌ها نداشت و از سوی دیگر نیز نمی‌تواند منتظر بماند تا منابع جدید به این سازمان تزریق شود.

    وی افزود: به همین دلیل تسهیلات با کارمزد 18 درصد از سوی بانک کشاورزی اعطا می‌شود و روستاییانی که تمایل دارند می‌توانند از آن استفاده کنند تا منابع جدید به سازمان تزریق شود.

    بهنام‌فر ادامه داد: با آمدن تسهیلات کم‌بهره و یا کمک‌های فنی و اعتباری دامدار می‌تواند آن را دریافت کند تا آن وام 18 درصد را تحت پوشش قرار دهد.

    وی اظهار کرد: از سوی دیگر دام‌هایی که تحت پوشش بیمه کشاورزی نیز بوده اند مشمول دریافت غرامت از سوی بیمه کشاورزی می‌شوند و این نیز یک کمک بسیار خوب به دامدار در این برهه زمانی خواهد بود.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه برخی از دام‌های روستایی خسارت دیده در زلزله اخیر نیز تحت پوشش بیمه نبوده است، خواستار آن شد تا کشاورزان نسبت به بیمه کشاورزی توجه ویژه داشته باشند.

    وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده شده روستاییان نسبت به دریافت مجوز برای ساخت واحدهای دامی گلایه‌مند هستند، توضیح داد: روستاییان زلزله زده قصد ساخت دامداری‌های کوچک و یا سنتی در روستاهای خود دارند بنابراین نیاز به دریافت مجوز آنچنانی ندارند.

    معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: فقط این افراد برای ساخت دامداری باید به سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان مراجعه و از آنجا یک مجوز دامداری روستایی که برای دریافت آن نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی نیست اقدام کنند.

    وی تاکید کرد: این مجوز فقط به‌ منظور شناسایی آن واحد دامی و یا اختصاص برخی از نهاده‌ها در آینده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو