مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس گردشگری جنگ:

گسترش گردشگری دفاع مقدس به انتقال ارزش‌ها و ارز آوری کمک می‌کند

عصر ساختمان- راهنمای گردشگری موزه دفاع مقدس اظهار کرد: علاوه بر انتقال مفاهیم و ارزش‌های ایران به دنیا که زمینه‌ساز صلح و دوستی است، گسترش گردشگری جنگ، ارزآوری برای کشور به همراه خواهد داشت.

گسترش گردشگری دفاع مقدس به انتقال ارزش‌ها و ارز آوری کمک می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفتگو با موضوع «بررسی وضعیت گردشگری جنگ در ایران» با حضور دکتر عزیزی، مدرس و مشاور گردشگری و بدرخان، راهنمای گردشگری موزه دفاع مقدس روانه آنتن شد.

    در ابتدای برنامه دکتر عزیزی با بیان تعریفی از گردشگری جنگ اظهار کرد : گردشگری فعالیتی است که از منابع فرهنگی، تاریخی،   آثار به جا مانده از گذشتگان و شیوه زندگی و آداب و رسوم و همچنین شیوه جنگ، دفاع، مقاومت و دلاوری ها استفاده می کند. گردشگری نظامی تلاش می کند زمینه افزایش آگاهی عموم در خصوص دلاوری هایی که در طول جنگ اتفاق افتاده است به ویژه در جمهوری اسلامی که جنگ مقدس بوده است، را فراهم کند.

    وی گردشگری نظامی را شاخه ای از گردشگری فرهنگی و زیارتی دانست و گفت : بازدید از مناطق جنگی هم جنبه زیارتی دارد چرا که فداکاری بی شمار افراد حاضر در جنگ آن را مقدس می کند و از سوی دیگر جنبه فرهنگی نیز برای آن قائل است.

    این مدرس گردشگری در خصوص اهمیت موزه های جنگ عنوان کرد : یک رویداد عظیم به نام جنگ اتفاق افتاده است و برای این موضوع شور و هیجان به وجود آمده است و جان انسان ها برای دفاع از میهن از بین رفته است. در این میان وظیفه افراد باقی مانده این است که این رویداد را به شکل واقعی و اصلی خود آن نشان دهند که کار بسیار بزرگ و سنگینی است. موزه  ابزاری است که در این خصوص به کار می آید.

    در ادامه بدرخانی با بیان اینکه توریسم جنگ سابقه طولانی ندارد، عنوان کرد : این نوع گردشگری به صورت غیر آکادمیک است و به دلیل احترام مردم یک کشور به آثار مقدس بر جا مانده از جنگ و اسطورهای دفاع وطن به وجود آمده است.

    وی افزود : گردشگری جنگ پس از جنگ جهانی دوم به صورت یک روند علمی پیگیری شد به این معنی که سعی شد به صورت منسجم تر و به عنوان یک شاخه گردشگری ویژه به آن بها داده شود و موزه های جنگ از همان زمان شروع به شکل گیری کرد.

    این کارشناس گردشگری جنگ خاطرنشان کرد : جنگ هایی که در دنیا وجود دارد دو طرف متجاوز و مدافع دارند. کشورهایی که مدافع هستند از فعالیت هایی که در دوران جنگ داشته اند دفاع می کنند.

    بدرخانی ادامه داد: توریسم جنگ در کشورهای مدافع و آسیب دیده تجلی می یابد. مانند کشور ویتنام که بیشترین بهره برداری را از توریسم جنگ کردند. یکی از کارهایی که این کشور انجام داد برنامه ریزی و بازاریابی برای توریسم بود.

    وی یکی از مهمترین اهداف توریسم جنگ را صلح و دوستی دانست و بیان کرد : .زمانی که توریسم وارد یک کشور می شود زمینه صلح و دوستی را فراهم می کند چراکه تفکرات ذهنی و اخلاقی و همچنین ارزش ها و مفاهیم آن کشور را به وطن خود منتقل می کند.

    بدرخانی از بهره برداری اقتصادی به عنوان دومین هدف از توریسم جنگ یاد کرد و گفت : جذب سرمایه گذاری جهت ایجاد امکانات اسکان توریست ها، ارزآوری و تولید اشتغال به همراه خواهد داشت.

    وی به تجربه موفق کشور ویتنام در خصوص گردشگری جنگ اشاره کرد و افزود: آموزش منابع انسانی برای جذب توریسم، تسهیل تشریفات برای توریست هایی که به این منظور از کشور ویتنام بازدید می کنند، ساخت موزه های مختلف در زمینه جنگ و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای ایجاد هتل و امکانات رفاهی برای گردشگران جنگ از جمله فعالیت هایی بوده است که این کشور برای گسترش گردشگری خود انجام داده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی